تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

سرعت واکسیناسیون کرونا در ایران؛ رقابت تنگاتنگ با لاک‌پشت

کرونا پیش می‌تازد و قربانی می‌گیرد. همه امیدها به واکسیناسیون دوخته شده است اما علی‌رغم همه قول‌ها و وعده‌ها واکسیناسیون در کشور با سرعتی بسیار کم در جریان است.

کد خبر: ۸۳۰۶۴
۰۶:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

واکسیناسیون ایرانیان روی لاک پشت و تعطیلی مصاحبه‌ها تا اطلاع ثانوی...

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: از حدود دو ماه پیش که کار واکسیناسیون علیه کرونا در ایران با واکسن "کوو برکت" به صورت آزمایشی آغاز شد خبر‌ها مبنی بر این بود که تا به نتیجه رسیدن واکسن ایرانی؛ کادر درمان، سالمندان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند با واکسن‌های وارداتی از روسیه و چین واکسینه می‌شوند.


این خبر کورسوی امیدی را در دل این اقشار روشن کرد و همه منتظر شدند تا در مدت کوتاهی پس از ورود واکسن‌های وارداتی این کار انجام شود، اما همه چیز آن طور که تصور می‌شد پیش نرفت واکسن روسی پس از دو مرحله ورود دیگر خبری از واردات آن به ایران منتشر نشد. همه صحبت‌های مسئولان داخلی و حتی سفیر ایران در روسیه هم که گفته بودند تا پایان سال سبد ایران یک بار دیگر از واکسن روسی پر خواهد شد، به نظر بی‌فایده بوده و تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.


در نهایت اینکه دو محموله واکسن "اسپوتنیک وی" محصول شرکت گامالیای روسیه وارد کشور شد، محموله اول شامل ۲۰ هزار دوز و محموله دوم شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن بود که این تعداد برای واکسیناسیون ۶۰ هزار نفر (هر نفر دو دوز) کفایت می‌کند در حالیکه تعداد کسانی که قرار است طبق اولویت بندی دریافت کنند ده‌ها برابر این تعداد هستند و به نظر می‌رسد اگر با همین دست فرمان پیش برویم آخرین کشوری خواهیم بود که واکسن کرونا را دریافت می‌کنیم!

 

سینوفارم در ایران

چندی پیش صحبت مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واردات واکسن چینی سر زبان‌ها افتاد و همه منتظر بودند این بار تعداد بیشتری دوز واکسن وارد شود، اما ورود تنها ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونا امید خیلی‌ها را ناامید کرد، زیرا تصور‌ها چنین بود که با سرعت گرفتن کرونای جهش یافته که به کرونای انگلیسی مشهور شده کار واکسیناسیون با حجم بالا و بخش بیشتری از جامعه را دربرمی گیرد، اما چنین نشد و نکته قابل تامل اینکه هنوز هیچ آمار رسمی مبنی بر اینکه دقیقا چه تعدادی واکسن دریافت کرده‌اند و چه تعدادی در صف انتظار هستند اعلام نشده و همین موضوع شده محل مناقشه.


بیشتر بخوانید: امیدها برای ساخت واکسن استنشاقی کرونا در ایران و فنلاند


تولید انبوه واکسن‌های ایرانی سال ۱۴۰۰

از همان روز‌های اول دولتمردان آب پاکی را روی دست مردم ریختند و همه یکصدا گفتند که به تولید واکسن ایرانی در سال ۹۹ دل نبندید و وعده ما باشد برای تابستان ۱۴۰۰. گویا مسئولان یا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند که بدانند کرونا تا آن زمان منتظر نمی‌ماند تا واکسنی تولید شود تا با او وارد میدان مبارزه شده و او را شکست دهد، زیرا این روز‌ها با قدرتی که به دست آورده مداوم می‌تواند خود را به‌روز و قدرتمندتر کند و حریفی هم برای جنگ نمی‌بیند از این رو در طول یکسال گذشته او تقریبا پیروز میدان بوده است.


البته خبر‌هایی آمده که همزمان با ورود واکسن‌های چینی و آغاز واکسیناسیون دور دوم "کوو پارس" هم در حال انجام است و همچنان کادر درمان و سالمندان در اولویتند هر چند که قرار است جانبازان شیمیایی هم در این رده بندی اولیه برای دریافت واکسن قرار گیرند.

 

تزریق واکسن افراد مشمول فاز یک تا نوروز

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توییتی که دهم اسفند ماه منتشر کرد، نوشته بود که تزریق واکسن کرونا به کادر درمان و سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه‌ها در هفته جاری به ۱۱۰ هزار دوز خواهد رسید، تزریق واکسن افراد مشمول فاز ۱ تا نوروز انجام می‌شود، هیچ تغییری در اولویت‌بندی برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نخواهد شد.


واکسیناسیون کرونا در ایران همزمان با دهه فجر و از روز ۲۱ بهمن با واکسیناسیون حدود ۱۰ هزار نفر از کادر درمان با اولویت کارکنان بخش‌های آی سی یو شروع شد و بعد از آن بر اساس اعلام وزیر بهداشت، واکسیناسیون حدود ۱۰۰ هزار نفر از کادر درمان در مرحله دوم واکسیناسیون شروع شد که البته در این مرحله قرار است علاوه بر کادر درمان گروه‌های آسیب پذیر دیگری از جمله سالمندان، معلولان و جانبازان نیز مشمول این واکسیناسیون قرار گیرند. بر همین اساس واکسیناسیون سالمندان نیز از روز پنجشنبه هفتم اسفند با حضور وزیر بهداشت در آسایشگاه سالمندان کهریزک شروع شد.

 

آخرین واکسن تائیدی، دوم شد!

سازمان غذا و دارو تاکنون برای پنج واکسن خارجی مجوز مصرف اضطراری صادر کرده است، اولین آن‌ها واکسن اسپوتنیک وی بود. بعد از آن مجوز مصرف اضطراری برای سه واکسن دیگر شامل واکسن کوواکسین ساخت موسسه باهارات بیوتک هند، واکسن آسترازنکا - آکسفورد تولیدی R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا - آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره جنوبی را صادر کرد، اما آخرین واکسن خارجی که سازمان غذا و دارو برای آن مجوز مصرف اضطراری در ایران صادر کرده، واکسن شرکت سینوفارم چین است.


سازمان غذا و دارو چهارم اسفند مجوز ورود و مصرف اضطراری مشروط واکسن BBIBP-corV ساخت شرکت سینوفارم چین را صادر کرد تا سبد خرید مستقیم واکسن کرونا در کشور از پنج منبع خارجی مشخص شود. علاوه بر تلاش برای تولید واکسن کرونا در کشور که به گفته وزیر بهداشت بهار سال آینده وارد بازار می‌شود. واردات حدود ۱۶.۸ میلیون واکسن از سبد کوواکس نیز قرار است در بهار سال آینده به کشور انجام شود.


با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که از زمان واردات همه واکسن‌های گفته شده، اجرای طرح واکسیناسیون ماه‌ها طول خواهد کشید و این ضعف بزرگی است که وزیر بهداشت و بقیه دست اندرکاران وزارت بهداشت باید مد نظر داشته باشند و بهتر است به جای سخنرانی‌های متعدد تکراری و فرار رو به جلو فکر جدی برای تسریع روند واکسیناسیون کنند.


بیشتر بخوانید:ایران در واکسیناسیون کرونا کجاست؛ کشورهای فقیر یا غنی؟


رئیس انستیتو پاستور: فعلا مصاحبه تعطیل ...

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور در گفت‌وگویی کوتاه به دیدار گفت: تا ۲۶ اسفند هیچ مصاحبه‌ای با رسانه‌ها انجام نمی‌دهم.

او دلیل اینکار را حجم بالای کار برای راه اندازی کلینیک تخصصی مقابله با کرونا دانست و گفت: در حال حاضر تمام وقت و نیروی خود را برای فعال کردن این کلینیک متمرکز کردیم تا خروجی کار بهتری داشته باشیم.

او تاکید کرد: بعد از به پایان رسیدن فاز سوم مقابله با کرونا خبر‌های خوبی به مردم خواهیم داد و بهتر است تا آن موقع منتظر باشید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
0
0
واقعا متاسفم واحساس خشم و ناراحتی این مردم رو درک میکنم اخه این چه جورمدیریت کردنه
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
0
0
واقعا متاسفم واحساس خشم و ناراحتی این مردم رو درک میکنم اخه این چه جورمدیریت کردنه
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
0
0
واقعا متاسفم واحساس خشم و ناراحتی این مردم رو درک میکنم اخه این چه جورمدیریت کردنه
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی