تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

سریال تخریب محوطه‌های تاریخی و باستانی خوزستان

تخریب و نابودی بنا‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی خوزستان چند وقتی است که با بیی‌توجهی برخی شهرداری‌های این استان و کم توانی اداره‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به یک سریال ادامه دار شده است.

کد خبر: ۸۳۲۰۱
۰۸:۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

دست تخریب گران میراث فرهنگی بیخ گلوی جوبجی؛ این ماجرا ادامه دارد ...

دیدار نیوز ـ نسرین نیکنام: پس از تخریب پر سر و صدای خانه پدری احمد محمود در شهر اهواز این بار تخریبگران سراغ سه محوطه باستانی در غرب و شرق خوزستان رفتند و برای نابودی آن نقشه کشیدند.

مجتبی گهستونی، فعال میراث فرهنگی خوزستان درباره این اتفاق می‌گوید: تعرض به سه محوطه باستانی در غرب و شرق خوزستان، نگرانی‌ها را به شدت افزایش داده است. محوطه باستانی حمیدیه در غرب و محوطه جوبجی-دهیور رامهرمز در شرق خوزستان در این روز‌های سرد زمستانی چنان تازیانه خورده و متورم شده‌اند که هر لحظه بیم نابودی کامل آن می‌رود.

 


بیشتر بخوانید:صدور اسناد مالکیت برای اماکن عمومی؛ از تالاب انزلی تا برج آزادی


جوبجی زیر تایر ماشین‌آلات معدن‌داران

محوطه‌ باستانی جوبجی در سال ۱۳۸۶ پس از اجرایی کردن طرح کانال آب‌رسانی کشف شد. گنجینه‌ای از پادشاهان عیلامی که کشف آن به واسط حفر کانال آب به حضور باستان‌شناسان در جوبجی برای کاوش‌های گسترده‌ای منجر شد.

در حالی که تعرض‌کنندگان به محوطه باستانی جوبجی در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ می‌پنداشتند که اگر ترانشه‌های باستانی را برای یک جاده بی‌مجوز پر کنند با تشویق مواجه می‌شوند، اما این‌بار با برخورد قضایی مواجه شدند.

هر چند که به گفته فعالان میراث فرهنگی تعرض به عرصه و حریم محوطه‌ تاریخی جوبجی نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد، یا حفاران غیر مجاز در کمینش می‌نشینند و یا لودر‌ها در جوبجی سنگینی خود را روی میراث باستانی و فرهنگی می‌کشانند.

در حالی که در روزگاری نه چندان دور برق طلا‌های کشف شده در این محوطه باستانی چشم خیلی‌ها را حیرت‌زده کرد؛ روشن نیست که چرا اندک مدتی بعد باید شاهد تغییر دیدگاه برخی مسوولان شهری رامهرمز باشیم که اقدام به دادن مجوز  و احداث جاده برای عبور ماشین‌های معدن‌کاران از حریم درجه یک و عرصه‌ محوطه جوبجی کردند. 

دست تخریب گران میراث فرهنگی بیخ گلوی جوبجی؛ این ماجرا ادامه دارد ...

ضرب و شتم نیروی یگان حفاظت

در جریان تعرض و تخریب محوطه تاریخی جوبجی یکی از نیروی‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی رامهرز مورد ضرب و شتم متخلفان قرار گرفت که این ماجرا منجر به شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان شد و حالا سیدحکمت‌اله موسوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از صدور رأی قاطع در دادگاه بدوی کیفری رامهرمز علیه ضارب نیروی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی رامهرمز و متعرضان به محوطه تاریخی جوبجی خبر می‌دهد و می‌گوید: در نهایت دادگاه کیفری رامهرمز حکم خود درخصوص شکایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان را صادر کرد که براساس آن، بابت اتهام تعرض به نیرو‌های یگان حفاظت و تخریب عمدی قسمتی از محوطه باستانی جوبجی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، مسببان و متعرضان به پرداخت دیه وخسارت، و هر نفر به تحمل ۴۰ ضربه شلاق و تحمل پنج سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شدند.

او می‌افزاید: همچنین پیرو خبر منتشرشده مبنی بر باز شدن جاده معدن‌داران از عرصه تاریخی جوبجی که توسط محکومان پرونده تعرض و ضرب و شتم نیرو‌های یگان صورت گرفته است، به طور قاطع اعلام می‌شود که هیچ‌گونه مجوزی در خصوص احداث جاده و یا عبور ماشین‌آلات سنگین از عرصه تاریخی محوطه پیش‌گفته از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان صادر نشده است و درخصوص تعرض جدید نیز بر اساس ضوابط قانونی و از راه مراجعه به مراجع مربوط ذیصلاح درحال پیگیری هستیم که امیدواریم باتوجه به پیشینه خوب دادگستری شهرستان رامهرمز، برخورد متناسب بعدی را نیز شاهد باشیم.

او تاکید می‌کند: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان نیز به طور مستمر محوطه پیش‌گفته را پایش می‌کند و در صورت وجود هرگونه شواهد دال بر تعرض به عرصه تاریخی جوبجی، اقدام مقتضی را از راه مراجع قانونی انجام خواهد داد.

 

 
دست تخریب گران میراث فرهنگی بیخ گلوی جوبجی؛ این ماجرا ادامه دارد ...
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی