تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

یک شب تا انتخابات فدراسیون فوتبال؛ رقابت برای افتادن در چاه «ویل»‌موتس!

فردا صبح مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود و سرانجام رئیس جدید در رقابتی سخت معرفی خواهد شد. رقابتی که احتمالا به دور دوم هم کشیده خواهد شد.

کد خبر: ۸۲۹۸۶
۱۸:۳۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
یک روز تا انتخابات فدراسیون فوتبال؛ رقابت برای افتادن در چاه «ویل»‌موتس


دیدارنیوز ـ سرویس ورزشی: صبح فردا نه به رسم مألوف در تالار استاد قاسم فارسی آکادمی ملی المپیک که در سالن اجلاس سران، مجمع فدراسیون فوتبال تشکیل خواهد شد تا چهره مدیران جدید فدراسیون فوتبال در شروع قرن آینده آشکار شود. دیگر برای همه دنبال‌کنندگان فوتبال روشن است که فردا رقابت برای به دست آوردن صندلی ریاست، بین ۴ نفر است: کیومرث هاشمی، مصطفی آجورلو، شهاب الدین عزیزی خادم و علی کریمی...



اعضای مجمع

رأی‌گیری میان ۸۷ نفر اعضای مجمع فدراسیون فوتبال انجام خواهد گرفت که با توجه به اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال که به تأیید فیفا نیز رسیده، نفاوت‌هایی با دوره‌های گذشته پیدا کرده و تعداد اعضای آن بیشتر شده است. افزوده شدن بر تعداد اعضا البته به پیچیده‌تر شدن ماجرا و سخت‌تر شدن پیش‌بینی‌های مرسوم نیز منجر شده و تا این لحظه نیز گمانه‌زنی‌های متفاوتی در مورد این که چه کسی به ریاست فدراسیون خواهد رسید وجود دارد. اعضای مجمع البته به جز انتخاب رئیس، باید برای انتخاب هیأت رئیسه و گروه کارشناسان نیز رای دهند.
 
بگو و مگوها!

چهار کاندیدای نهایی برای به دست آوردن صندلی ریاست در فدراسیون، از چند روز قبل به طور عملی وارد جریان انتخاباتی شدند و سه نفر به شیوه معمول و یک نفر با روشی متفاوت به دنبال جلب آرای اعضای مجمع شده‌اند. علی کریمی مشهورترین و فوتبالی‌ترین نامزد کرسی ریاست، نه در برنامه مناظره و معرفی برنامه‌ها در تلویزیون شرکت کرد و نه به مراکز استان‌ها و هیات‌های استانی سر زد تا با بزرگترین فراکسیون مجمع یعنی روسای هیات‌های استانی صحبت کند. او تنها مردم را خطاب قرار داد در حالی که هیچ نماینده‌ای به عنوان مردم در مجمع حضور ندارد.

سه نامزد دیگر، اما از هفته‌های قبل، حتی پیش از اعلام فهرست افراد تایید صلاحیت‌شده، مشغول رایزنی و لابی با اعضای مجمع بوده‌اند و از آنجا که به هر حال انتخابات فدراسیون فوتبال یک شیوه دموکراتیک است و باید به روش‌های آشنا در سیاست آن را پی گرفت، ناخودآگاه به سیاست‌ورزی در این مورد به خصوص روی آورده‌اند.



نظرسنجی‌ها

مشابه بیشتر انتخابات‌های سیاسی و ورزشی، این دوره مجمع فدراسیون فوتبال نیز با حضور رسانه‌ها در صحنه به سرعت به موضوعی داغ بدل شده و بازار نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها نیز حسابی گرم است. بسیاری از رسانه‌های عمومی و تخصصی در پلت‌فرم‌های مختلف از خوانندگان و مخاطبان خود خواسته‌اند که نامزد مورد علاقه خود نام ببرند و در سامانه‌های مخصوص آن را ثبت کنند. در اکثر رسانه‌های عمومی این علی کریمی است که با اختلاف از بقیه پیش افتاده و دستکم در افکار عمومی به عنوان شایسته‌ترین فرد برای ریاست فدراسیون فوتبال معرفی شده است. در محافل تخصصی فوتبال و خصوصا نهاد‌هایی که در زمینه این ورزش فعالیت‌های مهم‌تری دارند، اما نتیج نظرسنجی و گمانه‌زنی کاملا متفاوت است و عموما علی کریمی در رتبه آخر ایستاده است.






رفت‌و‌آمد بین دو هتل

اعضای مجمع فدراسیون فوتبال که بیشتر آن‌ها از استان‌های دیگر به تهران آمده‌اند در فاصله ۲۴ ساعت قبل از برگزاری مراسم، در دو هتل متفاوت اسکان یافته‌اند. در ادوار گذشته عموما نمایندگان شهرستان‌ها و دیگر اعضای مجمع همگی در یک هتل اسکان می‌یافتند، اما ظاهرا این بار دو هتل میزبان آنهاست. شنیده شده که روسای هیات‌های استانی در هتل المپیک استقرار یافته‌اند در حالی که دیگر اعضای مجمع مثل نمایندگان باشگاه‌های فوتبال از لیگ برتر تا دسته دوم، در هتل استقلال واقع در اتوبان چمران مستقر شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که از ظهر امروز تا احتمالا پاسی از شب، رفت‌و‌آمد‌های زیادی بین دو هتل و میان اعضای مجمع وجود داشته باشد و طبیعتا در این مسیر مشاوره‌ها، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های زیادی صورت خواهد گرفت.



رأی‌ها به کدام سو می‌رود؟

دستکم در ۱۰ روز اخیر این سوال بین همه عناصر فعال در فوتبال و رسانه مطرح می‌شود که «چه کسی بیشترین رأی را در انتخابات می‌آورد؟» و البته هر کسی از ظن خود به این پرسش پاسخ می‌دهد. طبق معمول همه سراغ گزینه احتمالی وزارت ورزش را می‌گیرند و در عین حال هیچ کس دقیقا نمی‌داند یا نمی‌گوید که گزینه وزارت کیست؟ بنابراین به شیوه بازی «مافیا»، همه نامزد‌های ریاست فدراسیون در تلاشند که آن یکی را نماینده دولت در انتخابات بنامند!

جالب است که در این مورد بیشتر نظرات پیرامون کیومرث هاشمی است در حالی که خود او شدیدا این موضوع را تکذیب می‌کند. در عین حال در برخی از مجامع انتخاباتی در دو سه سال اخیر، نامزد‌های منتسب به وزارت ورزش نتوانستند آرای لازم برای کرسی ریاست فدراسیون مربوطه را به دست آورند و به نوعی این اطلاق با ریسک زیادی همراه شده و ممکن است به قیمت کاهش آرای اعضای مجمع منجر شود.

بیشتر بخوانید:
 
سبد رای علی کریمی؛ مستقل‌ها و مرددها

انتخابات دو مرحله‌ای؟

اما بررسی‌های دیدار نشان می‌دهد که در ظاهر هیچ یک از نامزد‌های ریاست فدراسیون فوتبال به طور قاطع حائز آرای تعیین‌کننده نیستند. در واقع توزیع آرا تا این لحظه این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که احتمالا انتخابات در مرحله اول به نتیجه نخواهد رسید و به احتمال فراوان دو نفر راهی مرحله دوم می‌شوند. ظاهرا گروه علی کریمی حداکثر ۱۵ رای دارند و اگر برآورد‌های فعلی درست باشد، جادوگر باید شکست را بپذیرد.

گفته می‌شود مصطفی آجورلو در جلب آرای بیشتر در یک هفته اخیر موفق عمل کرده و به نظر می‌آید او و عزیزی خادم رأی بیشتری داشته باشند و کیومرث هاشمی نیز امکان راهیابی به دور دوم را ندارد. هر چند از هاشمی به عنوان گزینه وزارت ورزش یاد شده، اما به هر ترتیب او نتوانسته رای زیادی از استان‌ها کسب کند که تضمین پیروزی یا حضور او در مرحله دوم باشد.

گفته می‌شود امکان ائتلاف بین هاشمی و آجورلو نیز وجود ندارد و ظاهرا سردار هنوز به خاطر از دست دادن برخی از آرای مجمع در سالی که منجر به ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون شد از کیومرث هاشمی دلگیر است؛ بنابراین اگر عزیزی خادم و آجورلو به دور دوم برسند نظر آرای خاکستری و افراد مردد بسیار تعیین‌کننده خواهد شد و باید دید سبد آرای علی کریمی و کیومرث هاشمی چگونه به دو تای دیگر تقسیم خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید: علی کریمی؛ سلطان دریبل یا غریبه بزرگ انتخابات 

رقابت شدید برای افتادن در گرداب!

گرچه در این لحظه نامزد‌های ریاست فدراسیون فوتبال در شور و حال انتخابات هستند و سخت به فکر پیروزی، اما هر کسی که به ریاست فدراسیون فوتبال برسد، به سرعت با میراثی هولناک روبرو خواهد شد که بدهی چند ده میلیاردی و پرونده مارک ویلموتس است. این ماجرا به انضمام گرفت و گیر‌هایی که در فدراسیون فوتبال ایران در مسابقات انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیا دارد، یقینا برای رئیس جدید بسیار چالش‌انگیز خواهد بود.

در واقع می‌توان گفت که رئیس جدید باید با جیبی پر از پول و انبانی پر از تدبیر به ساختمان سئول برود تا با غلبه بر این دو چالش غول‌آسا، اعتبار از دست رفته را به فدراسیون فوتبال برگرداند و این شانس را داشته باشد که به یک قهرمان ملی تبدیل شود. در میان نامزد‌های چهارگانه شایعاتی مبنی بر پشتیبانی‌های مالی از آن‌ها شنیده می‌شود به این ترتیب که عده‌ای، سپاه و محمدباقر قالیباف و باند اصفهانی‌ها در فدراسیون را پشتیبان مصطفی آجورلو می‌دانند، علی کریمی نیز همانطور که با اهدای هزار دستگاه تبلت به دانش‌آموزان مناطق محروم نشان داد از بخش خصوصی می‌تواند پول به فدراسیون تزریق کند و عزیزی خادم نیز عملا نماینده بنگاه‌ها و نهاد‌های اقتصادی بزرگ است که تعدادی از آن‌ها در رده‌های مختلف در لیگ‌های فوتبال ایران تیم دارند. در مورد کیومرث هاشمی البته هیچ حرفی در مورد اسپاسر‌های مالی او به میان نیامده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی