تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

رستم قاسمی: در فروش نفت به زنگنه کمک می‌کنم

وزیر سابق نفت با بیان اینکه خوزستان ثروت ایران است، گفت: در سال ۹۰ و ۹۱ که ما تحریم آمریکا، تحریم سازمان ملل و تحریم اروپا بودیم نزدیک به ۱۵۸ میلیارد دلار نفت فروخته شد که بالاترین فروش نفت ایران در یکصد سال گذشته بود.

کد خبر: ۸۰۹۶۹
۱۳:۱۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
رستم قاسمی: در فروش نفت به زنگنه کمک می‌کنم
 
دیدارنیوز _ اهواز | رستم قاسمی جمعه (۱۰ بهمن ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن کنفرانس مجموعه فجر اهواز برگزار شد، خوزستان را ثروت ایران دانست و اظهار کرد: بسیاری از صنعتگران در صنعت نفت ایران توانسته اند تهدید‌های تحریم را تبدیل به فرصت خودکفایی و توانمندی کنند.

وی افزود: اتفاقاتی افتاده که صادرات نفت کشور افزایش پیدا کرده و ما هم با تکلیفی که برعهده ما گذاشتند در مورد فروش نفت به وزارت نفت کمک می‌کنیم.

وزیر سابق نفت تصریح کرد: نکته مهم این است که در سال ۹۰ و ۹۱ که ما تحریم امریکا و تحریم سازمان ملل و تحریم اروپا بودیم نزدیک به ۱۵۸ میلیارد دلار نفت فروخته شد که بالاترین فروش نفت ایران در یکصد سال گذشته بود و این اتفاق که در مورد بابک زنجانی افتاد هم در قوه قضائیه پرونده‌ای مشخص دارد.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص فروش نفت، گفت: همانطور که مهندس زنگنه در مجلس اعلام کردند که "آقای قاسمی نه تنها ۹۰ درصد بلکه ۱۰۰ درصد در کنار وزارت نفت هست"، ایشان درست فرمودند ما مدتی است که در خصوص بحث فروش نفت به وزارت نفت کمک می‌کنیم و بخش قابل توجهی از نفت کشور را داریم به روش‌هایی که وجود دارد می‌فروشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت بابک زنجانی، بیان کرد: بار‌ها در خصوص بابک زنجانی نظر خود را اعلام کرده ام، اما باز می‌گویم؛ در دوره غیر از تحریم، سال‌ها شرکت ملی نفت ایران به صورت دولتی، نفت ایران را می‌فروخت؛ اما با وقوع پدیده تحریم، شرایط فروش نفت برای کشور، یک شرایط عادی نبود و امروز هم شرایط فروش نفت در تحریم، عادی نیست.

قاسمی ادامه داد: ما زمینه‌هایی را درست نکرده بودیم که بخش‌های خصوصی قدرتمندی ایجاد شده باشند که بتوانند نفت کشور را در شرایط مختلف بفروشند؛ بابک زنجانی به عنوان یک خریدار در زمان تحریم ها، به شرکت ملی نفت مراجعه می‌کند و از شرکت‌های پوششی که بر اساس مجوز شورای عالی امنیت ملی ایجاد شده بود، برای خرید نفت اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه "فکر می‌کنم ارتفاع پرونده بابک زنجانی یک متر باشد"، گفت: بیش از ۲۵ دادگاه رسمی در این خصوص برگزار شد و این پرونده دست وزارت اطلاعات این دولت در هفت هشت سال گذشته بوده و من تحقیقاً عرض می‌کنم که هیچ یک از کارمندان نفت در پرونده بابک زنجانی متهم نیستند.

وزیر سابق نفت اضافه کرد: شرایط تحریم ریسک‌ها و مشکلات مربوط به خودش را دارد و همین الان هم وزارت نفت در حال تلاش برای فروش نفت است و حتما مشکلاتی پشت صحنه تلاش‌ها و اقدامات وجود دارد که آن هم یکی از ریسک‌هایی بود که در شرایط تحریم انجام شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص روند توسعه پارس جنوبی، گفت: بالاترین توسعه در صنعت نفت کشور در سال‌های ۹۰ و ۹۱ بوده که این موضوع را آقای مهندس زنگنه نیز تأیید می‌کنند؛ در سال ۹۰ فقط در شرکت ملی نفت ۲۰ میلیارد دلار و در سال ۹۱ در این شرکت ۲۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم که این ارقام به جز سرمایه گذاری‌های انجام شده در شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود.

قاسمی تشریح کرد: در توسعه پارس جنوبی، معمولا ۴ یا ۶ فاز همزمان جهت توسعه شروع می‌شد؛ در دولت دهم ۱۷ فاز پارس جنوبی را با هم در دستور کار داشتیم که در تاریخ صنعت نفت کشور بی سابقه است؛ همان زمان هم خیلی‌ها به ما ایراد می‌گرفتند که شما ۱۷ فاز را با هم شروع کرده اید و منابع مالی آن کجاست و چگونه می‌توانید این ابرپروژه را تمام کنید؛ هم منابع آن پیش بینی شده بود و امروز شاهد هستیم که جز فاز ۱۴ بقیه فار‌های پارس جنوبی تقریبا تکمیل شده است و فاز ۱۴ نیز در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: جسارت شروع ۱۷ فاز پارس جنوبی در دولت دهم اقدام بزرگی بود که در تاریخ صنعت نفت کشور اتفاق افتاده و اگر شروع نشده بود امروز شاهد تکمیل این فاز‌ها نبودیم.

وزیر سابق نفت ادامه داد: کمترین میزان پیشرفت بین فاز‌های پارس جنوبی که تحویل دولت یازدهم دادیم، مربوط به فاز ۱۴ پارس جنوبی بود که امروز نیز هنوز این فاز تکمیل نشده، ۵۲ درصد پیشرفت بود و فاز‌هایی داشتیم که بالای ۶۰ یا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وزیر سابق نفت در خصوص توسعه پالایشگاه‌ها اظهار داشت: قبل از اینکه بنده به عنوان وزیر وارد دولت شوم، عمده طرح‌های پالایشگاهی شروع شده بود، ولی به کندی پیش می‌رفت، ما که با تحریم‌ها و به خصوص مشکلات بنزین مواجه شدیم، تقریبا همه طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های کشور را به دلیل نیاز، به سرعت اجرایی کردیم و شاهد توسعه کمی و کیفی صنعت پالایشگاهی کشور بودیم.

قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط حال حاضر و چشم انداز سال آینده، به نظر شما مقدار فروش نفت در سال اینده چقدر خواهد بود؟، گفت: اگر تحریم‌ها برداشت شود می‌توانیم روزانه تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به راحتی صادر کنیم، اما اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد باید رقم پیشنهادی دولت در لایحه بودجه برای صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه ای، تعدیل شود.

وی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه احتمالی اش برای کاندیداتوری ریاست جمهوری در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: هنوز زود است در مورد انتخابات ۱۴۰۰ صحبت کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی