تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

پرونده عیسی شریفی؛ پاشنه آشیل قالیباف

اطلاعات چندانی در مورد پرونده عیسی شریفی منتشر نشده است. اما به نظر این پرونده نمادی از یک سبک مدیریتی در کشور است. سبکی که علی‌رغم دستاوردهایش به تدریج به پاشنه آشیل مدیران مبدل می‌شود.

کد خبر: ۸۰۶۷۰
۰۸:۰۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
فساد شریفی و پاشنه آشیل قالیباف
دیدارنیوز ـ حامد سیاسی‌راد: وقتی اکبر طبری، معاون اجرایی قوه قضایی در زمان صادق آملی لاریجانی، به جرم فساد اقتصادی طی جلسات متعددی در دادگاه علنی محاکمه می‌شد لحظه لحظه آن سلسله جلسات به صورت علنی در حضور دوربین رسانه‌ها برگزار می‌شد و صدا سیما به شکل ویژه آن را پوشش می‌داد. حتی چهره نماینده جوان دادستان هم به تدریج برای افکار عمومی شناخته شد. در آن زمان بسیاری حدس می‌زدند که این شیوه مواجهه با طبری به نوعی تقابل با آملی لاریجانی نیز هست. هم‌زمان با دادگاه طبری، پرونده یک مقام سابق به جرم فساد اقتصادی در دادگاه در حال بررسی بود، پرونده‌ای که به مراتب بیشتر از پرونده طبری مورد توجه جامعه بود، در پشت در‌های بسته و بدون هرگونه نشر خبری از روند دادرسی برگزار شد. عیسی شریفی قائم‌مقام شهردار تهران در دوره محمدباقر قالیباف بود و سه سال پیش بود که اخباری جسته‌وگریخته مبنی بر بازداشت او منتشر شد. کمی بعد خبر بازداشت او تأیید شد و در حالی که طی این بیش از سه سال گذشته، او و پرونده قطور فسادش به اصلی‌ترین چالش پیش روی رئیس سابقش که حالا رئیس‌مجلس شورای اسلامی است بدل شده، حالا خبری که در ابتدا در یک کانال خبری منتشر شد حاکی از آن است که شریفی به بیست سال حبس قطعی و رد مال به ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان محکوم شده است.


عیسی شریفی کیست؟


عیسی شریفی، معاون سابق سردار خلبان محمدباقر قالیباف خود نیز از فرماندهان نیروی هوایی سپاه در دوران جنگ هشت ساله بوده است. پرونده فساد او در دادسرای نظامی بررسی شده است چرا که هم او و هم هم‌پرونده‌ای‌هایش یعنی سردار مهردادی و محمود سیف جز نیرو‌های نظامی هستند. شریفی دوازده سال قائم مقام شهردار تهران بود و در دو برهه که قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود، سرپرست شهرداری پایتخت را بر عهده گرفت.

مسئله فساد و تخلف در شهرداری دوران قالیباف همیشه و در سطوح مختلف در بین محافل سیاسی و حتی در رسانه‌ها مطرح بود، اما بزرگ‌ترین بمب خبری در رابطه با فساد و رانت در این دوران، مربوط به یک سال پایانی دوران شهرداری این فرمانده سابق سپاه بود، پرونده‌ای که به املاک نجومی معروف شد و بسیار سر و صدا بپا کرد. وقتی در روز‌های پایانی دوره محمد باقر قالیباف، انتخابات دور جدید شورای شهر برگزار شده بود و مشخص شده بود که اصلاح‌طلبان برنده انتخابات هستند، خبر از یک فساد عظیم دیگر آمد، خبری که با نام عیسی شریفی گره خورده بود. «محمود میرلوحی»، عضو شورای شهر تهران، به «شرق» می‌گوید که در پرونده اتهامی شریفی، دست‌کم پنج‌هزار میلیارد تومان به شهرداری خسارت وارد شده است، یعنی چیزی حدود سه هزار میلیارد بیشتر از پرونده املاک نجومی.
با انتشار این خبر، عیسی شریفی از شهرداری تهران استعفا داد، شورای شهر اصولگرا در آخرین روز‌های کاری‌اش از او تقدیر به عمل آورد و او از ایران خارج شد. خبر فرار عیسی شریفی به سرعت منتشر شد، ولی او به ایران بازگشت. همان موقع بازداشت شد و کمی بعد با قرار وثیقه آزاد شد. آزادی او به قید وثیقه چند ماه طول کشید و بعد مجدداً خبر بازداشت او منتشر شد. گویی بخشی از تصمیم‌گیران در رابطه با نوع رفتاری که باید با او و پرونده‌اش صورت بگیرد اجماع نظر نداشتند.


جرم عیسی شریفی چیست؟


در رابطه با طبری حتی حالا می‌دانیم که رفیق متمول او که بود و حاضر بود برای رفاقت چطور هزینه کند، اما اطلاعات ما از پرونده عیسی شریفی بسیار محدود است. این اطلاعات مربوط می‌شود که گزارشی که روزنامه «شرق» برای اولین بار در زمستان سال ۱۳۹۷ منتشر کرد. شرق نوشت: «کارگزاری رسا تجارت مبین (یاس) یکی از هشت کارگزاری‌ای بود که طبق مصوبه شورای شهر تهران قرار بود با بهره‌گیری از امکانات مالی خود (نقدی و غیرنقدی) نسبت به پاسخ‌گویی مطالبات طلبکاران شهرداری و همچنین تملک املاک واقع در طرح‌های عمرانی شهرداری با همکاری سازمان املاک اقدام و پس از ارائه اسناد نسبت به وصول طلب خود صرفاً در قالب ملک یا تراکم اقدام کند، اما پس از مدتی این مسیر انحرافی اساسی پیدا کرد. عیسی شریفی از همان ابتدا در جلسات کارگزاری رسا تجارت مبین (یاس) به نمایندگی از طرف شهردار اسبق تهران حضور داشت و حالا یکی از اتهامات اصلی او درباره همین کارگزاری است... طبق شنیده‌های غیررسمی، شهرداری تهران در جلسه مشترک محمدعلی افشانی (شهردار سابق تهران) و عبادالله عبداللهی (فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا) درباره بدهی‌ای که بین شهرداری و کارگزاری یاس باقی مانده به توافق رسیده‌اند.»


بلبشوی شریفی و بستر تولید مفسده


نام عیسی شریفی طی ماه‌های اخیر بیش از پیش به نام محمدباقر قالیباف گره خورده و به نظر می‌رسد تبدیل شده به ابزاری برای مقابله با کسی که یکی از کاندیدا‌های بالقوه ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ است. با این حال، اما وقتی به پرونده معاون آیت‌الله آملی لاریجانی رجوع می‌کنیم می‌بینیم که آملی لاریجانی اگرچه در حال حاضر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، ولی اخبار سیاسی پیرامون او بیش از هر زمانی فروکش کرده است. در رابطه با محمدباقر قالیباف، ولی در همین مدت که به عنوان رأی اول تهران به مجلس شورای اسلامی رفته است و با رأی نماینده‌های مجلس به جایگاه ریاست قوه مقننه رسید. حالا به نظر می‌رسد که در نبود ساختار حزبی در فضای سیاسی کشور و در شرایطی که پاسخگویی صریحی از سوی جریان‌های سیاسی نسبت به رفتار و اعمال نیرو‌های ارشدشان وجود ندارد، در جبهه اصولگرایی دو نظر نسبت به شریفی موجود است. عده‌ای که طرفدار ادامه روند صعودی قالیباف در فضای سیاسی هستند می‌خواهند به هر نحو موضوع عیسی شریفی را به حاشیه ببرند و بخش دیگری می‌خواهد با بُلد شدن داستان شریفی روند حرکت قالیباف را کُند کند.

با این حال، اما آن‌چه در میان بلبشوی عیسی شریفی عیان است، سبکی مدیریت سیاسی و اقتصادی در کشور است، سبکی که بنا دارد به هر نحو درآمدزایی کند و به هر نحو پروژه‌های عمرانی را پیش برده و تکمیل کند. این سبک مدیریتی مبتنی بر درآمدزایی و همکاری بسیار نزدیک به سرمایه‌گذاران و پیشبرد سریع پروژه‌ها در بین بخشی از جریان اصولگرایی بسیار محبوب است و دستاورد‌های آن به عنوان بخش درخشان کارنامه این طیف مطرح می‌شود.
 
محمد باقر قالیباف و حضور او در شهرداری تهران یکی از نمادهای چنین سبک مدیریتی است. این سبک اما به نظر خواسته یا ناخواسته می‌تواند بستری مناسب برای شکل‌گیری مفسده در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی ایجاد کند و به تدریج معایب آن بر دستاوردهای آن سایه می‌گستراند و این همان اتفاقی است که به نظر برای شهردار سابق تهران رخ داده است. 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی