تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

از نفت‌کش کره تا بمب‌افکن‌های آمریکا؛ خلیج فارس سرشار از تنش

خلیج فارس هفته پرتنشی را سپری کرده است. از توقیف نفت‌کش کره‌ای تا پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی. ۸ روز به پایان دولت ترامپ باقی مانده است. آیا تنش‌های بیشتر در راه است؟

کد خبر: ۷۹۷۹۳
۱۸:۳۶ - ۲۲ دی ۱۳۹۹
خلیج‌فارس پر تنش‌تر می‌شود؟
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: خلیج‌فارس در چند هفته اخیر شاهد اتفاقات جنجالی بسیاری بوده است. یک روز ناو آمریکایی خارج شد، روز دیگر بمب افکن‌های آمریکایی و ناو اسرائیلی وارد خلیج فارس شدند. مدتی قبل هم ایران تفتکش کره جنوبی را به دلیل آلودگی زیست محیطی توقیف کرده است. آیا باید تا ۲۰ ژانویه منتظر اتفاقات بیشتری در خلیج‌فارس باشیم؟

بعد از توقیف کشتی کره جنوبی تیم وزارت خارجه این کشور به ایران سفر کرده است. چویی جونگ کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در این سفر با عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد. عراقچی در پاسخ به درخواست معاون وزیر خارجه کره جنوبی برای حل مسئله توقیف نفتکش این کشور درخلیج فارس گفت که توقیف این کشتی در آب‌های ایران صرفا اقدامی بر اساس ملاحظات فنی و به‌دلیل آلودگی زیست محیطی بوده و رسیدگی به این موضوع از سوی مقامات قوه قضائیه آغاز شده است. همچنین خواست که کره جنوبی از سیاسی کردن موضوع و تبلیغ بی حاصل خودداری کرده و اجازه دهد روال قانونی رسیدگی در دادگاه طی شود.
 

بیشتر بخوانید:

 


این نفتکش حامل ۷۲۰۰ تن محصولات شیمیایی نفتی بوده است. البته برخی کارشناسان معتقد هستند که در سفر اخیر تیم وزارت خارجه کره جنوبی به ایران برای نفتکش به مسئله طلب ایران از این کشور هم مورد مذاکره قرار گرفته است.


طلب ایران از کره


کره‌جنوبی از مشتریان ثابت نفت ایران بود، حتی پس از اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه صادرات نفت ایران در مرداد ۹۷، از معافیت ۱۸۰ روزه برای خرید نفت از ایران برخوردار شد. کره جنوبی در آن مقطع، روزانه حدود ۳۵۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی از ایران می‌خرید. اما پس از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه نظام بانکی و صادرات نفت ایران کره‌ای‌ها به بهانه تحریم آمریکا از پرداخت پول نفتی که از ایران خریداری کرده‌اند اجتناب کردند. بعد از آن سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در جریان نشست خبری گفت: «ما حدود دو سال مذاکره کردیم تا پولی که کره‌ای‌ها باید به ایران می‌دادند را به کشور برگردانیم؛ اما مقامات کره‌جنوبی در این زمینه به آمریکا گوش می‌دهند و تاکنون منتظر پاسخ آمریکا بوده‌اند؛ حدود ۷ میلیارد دلار پول ملت ایران در کره جنوبی است که باید هر زمان دولت ایران درخواست می‌کرد چه به صورت کالا و چه به صورت پول نقد عودت داده می‌شد، اما کره‌ای‌ها تا امروز تعلل کردند.»

حالا که تیم وزارت خارجه کره جنوبی برای آزادی نفتکش خود آمده اند، در خصوص این طلب مذاکره شده است. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از دیدار با هیئت کره جنوبی گفته است: «از نظر جمهوری اسلامی ایران مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آن که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا باشد ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی بوده است.» بعد از آن مقام کره‌ای نیز تاکید کرد که فراهم آوردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود در کره از جمله اولویت‌های دولت آن کشور نیز هست و سئول مصمم است که این موضوع را تا حل نهایی پیگیری کند.

با این حال شرایط پیچیده شده است و باید دید طرف کره‌ای می‌خواهد تا ۲۰ ژانویه منتظر بماند بعد طلب ایران را بدهد و یا تا قبل از آن اقدام می‌کند.


خلیج‌فارس چه خبر است؟


همزمان با توقیف نفتکش کره جنوبی، آمریکا دو بمب افکن به مقصد خلیج فارس فرستاده است. این روز‌ها خلیج فارس تنش‌های جدی را تجربه می‌کند.

به گزارش فاکس‌نیوز، دو بمب‌افکن آمریکایی برای ارسال پیام به ایران به خاورمیانه اعزام شد. پنتاگون اعلام کرده است که اعزام این بمب افکن‌ها به منظور نشان دادن تعهد ارتش آمریکا برای تامین امنیت منطقه انجام گرفته است.

در واقع تا خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید  ممکن است خلیج فارس شرایط پر تنشی را در ۸ روز آینده تجربه کند. البته با درگیری‌هایی که در داخل آمریکا بعد از حمله هواداران ترامپ با کنگره بوجود آمده، کمی از احتمال تنش‌ نظامی کاسته شده است. با این حال معلوم نیست که خلیج فارس مملو از تنش و سلاح در چند روز آینده چه شرایطی را تجربه خواهد کرد. 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی