تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

افزایش نگرانی‌ها در مورد مراسم تحلیف بایدن

کد خبر: ۷۹۶۳۳
۱۸:۰۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۹

دیدارنیوز: نگرانی درباره تامین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا درپی حمله هفته گذشته به ساختمان کنگره افزایش یافته است.

 به نقل از نشریه گاردین، در حالی که برخی درمورد چالش‌های پایدار در ماه‌های آینده در آمریکا هشدار می‌دهند، سطح تدابیر امنیتی برای مراسم ادای سوگند بایدن شدت می‌یابد.



از جمله غافلگیرکننده‌ترین تصاویر منتشر شده از حمله روز چهارشنبه به ساختمان کنگره، تصاویر طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود که چوب‌های بیسبال و بنر‌هایی با مضمون عظمت را به آمریکا برگردانیم، در دست داشتند و بالای سکوی مراسم تحلیف همان جایی که ترامپ چهار سال پیش سوگند خورد، غوغا می‌کردند.


صحنه تجمع شورشیان که در میان دود ناشی از شلیک گاز اشک آور می‌دویدند، در مکانی نمود پیدا می‌کرد که رهبرشان برای محافظت و دفاع از قانون اساسی ایالات متحده سوگند یاد کرده بود.

این صحنه موید چالش امنیتی بزرگی بود که اکنون متوجه آمریکاست که تنها چند روز دیگر تا مراسم تحلیف رئیس جمهوری بعدی فرصت دارد.

مانند هر مراسم تحلیف در دوران مدرن، سلطه بایدن به مقام رئیس جمهوری در روز ۲۰ ژانویه (۱ بهمن) یک رویداد ویژه امنیت ملی تلقی شده است.

این مراسم، بالاترین سطح آمادگی امنیتی با بسیج قدرت آتش فوق العاده آژانس‌های فدرال به رهبری سرویس مخفی و اف بی آی را می‌طلبد.

رئیس جمهوری بعدی آمریکا و معاون وی، سه رئیس جمهوری سابق، ۹ عضو دیوان عالی ایالات متحده و اکثر اعضای کنگره که جملگی به احتمال زیاد در مراسم تحلیف بایدن شرکت می‌کنند، در معرض خطر تکرار حمله اوباش تحریک شده از سوی ترامپ هستند، امری که فراتر از تصور است.

«ایمی کلوبوچار» سناتور دموکراتی که بر کرسی کمیته مشترک کنگره برای نظارت بر مراسم تحلیف تکیه دارد، به شبکه سی بی اس نیوز گفت: لازم است بررسی‌های اساسی و عمده‌ای درمورد آنچه اتفاق افتاد و تغییراتی که در زمینه افزایش سطح تدابیر امنیتی ایجاد شد، انجام شود.

تنها چند ساعت پس از حمله روز چهارشنبه، لزوم تقویت تدابیر امنیتی کاملا مشهود بود. یک حصار بلند و غیرقابل نفوذ در اطراف محوطه کنگره برپا شده و قرار است دستکم ۳۰ روز آنجا بماند.

وضعیت فوق العاده در واشنگتن دی سی اعلام شده و قرار است تا روز بعد از تحلیف ادامه یابد.

بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ نیروی گارد ملی نیز تا آخر هفته میلادی در شهر مستقر خواهند بود.

تلاش برای افزایش سطح تدابیر امنیتی، موید این واقعیت است که آنچه در روز چهارشنبه اتفاق افتاد به مثابله شکستی امنیتی در ابعاد بسیار بزرگ است.

رئیس پلیس کنگره و مقام مسئول حفظ نظم سنا به تبع حمله روز چهارشنبه استعفا کردند.

خطرناکترین جنبه حمله روز چهارشنبه، اوباشی که حمله را انجام دادند، نبودند، بلکه شخصی بود که پشت آن‌ها قرار داشت.

هرگز در گذشته یک رئیس جمهوری در راس قدرت، هوادارانش را به حمله به قلب دموکراسی آمریکا تحریک نکرده است.

همانطور که «مایکل چرتوف» وزیر امنیت داخلی آمریکا در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش گفت: آنچه دونالد ترامپ انجام داد، خیانت به اعتماد عمومی و نقض سوگند ریاست جمهوری اش بود.

وی افزود: شکی نیست آنچه شاهدش بودیم، حاصل لفاظی‌هایی بود که طی هفته‌ها مورد استفاده قرار گرفته و الهام بخش راست گرایان افراطی و نظریه پردازان توطئه بوده است.

چرتوف حمله به کنگره را به حمله یازده سپتامبر تشبیه کرد و گفت: یازده سپتامبر نگران بودیم که یکی از هواپیما‌ها به ساختمان کنگره اصابت می‌کرد. در این مورد، ساختمان کنگره مورد اصابت قرار گرفت. این حمله، یک اقدام تروریستی داخلی و یقینا تکان دهنده بود.

چرتوف نقشی مهم در تدارک مراسم تحلیف باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در ژانویه ۲۰۰۹ برعهده داشت. مراسم آن زمان نیز چالش‌های بزرگی به همراه داشت، نظر به اینکه اوباما اولین رئیس جمهوری سیاهپوست آمریکا بود و مراسم تحلیف وی با توجه به تاریخ طولانی مدت خشونت‌های نژادپرستانه در ایالات متحده با حضور جمعیت تقریبا ۲ میلیونی برگزار شد.

چرتوف در عین حال گفت که ماهیت تهدید از آن زمان به بعد به طور قابل توجهی تغییر کرده است. تمرکز از تروریسم خارجی در قالب حملاتی با ابعاد بزرگ یازده سپتامبر به تحریکات داخلی از طریق شبکه‌های اجتماعی تغییر یافته است.

وی تاکید کرد که این تغییر یادآور مسئولیت سختی است که پیش روی سرویس مخفی آمریکا قرار دارد.

وی افزود: برخلاف تروریست‌های خارجی که می‌توانید از کشور بیرون نگه شان دارید، در این مورد نمی‌دانید که آیا همسایه دیوار به دیوارتان، تهدیدی به شمار می‌رود یا نه.

در همین حال، «روی بلانت» سناتور جمهوریخواهی که ریاست کمیته تدارکاتی مراسم‌های تحلیف کنگره را برعهده دارد، تخمین زد شمار افرادی که مجاز به شرکت در محوطه امن مراسم تحلیف هستند، به کمتر از ۳ هزار نفر کاهش یابد، رقمی که بسیار پایین‌تر از ۲۰۰ هزار نفر است.

با توجه به این شمار کاهش یافته، نکته مهم این است که هر کسی را که به طور کامل مورد بررسی و رسیدگی قرار نگرفته است، از اطراف رئیس جمهوری جدید و معاون وی دور نگهداشت.

با این همه، چرتوف هشدار داد مراسم تحلیف تازه آغاز کار است. وی افزود: چالشی پایدار در ماه‌های آینده وجود خواست داشت به نسبت اینکه دونالد ترامپ پس از ترک قدرت، در زمینه تروریسم داخلی که مستقیما از سوی وی یا به واسطه افراط گرایان راستگرا و گروه‌های توطئه الهام گرفته است، چقدر فعال بماند. این چالشی امنیتی برای آینده‌ای قابل پیش بینی است.

شامگاه چهارشنبه و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد، اما در همان ساعات اولیه، خبر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، نمایندگانی را که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند به وحشت انداخت و جلسه نمایندگان متوقف شد. بیش از ۹۰ نفر در نتیجه حمله به کنگره بازداشت شدند.

در تیراندازی‌ها درجریان این شورش، دست کم چهار نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. همچنین یک مامور پلیس که در جریان هجوم هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا مصدوم شده بود، جان باخت. تعدادی نیروی پلیس نیز در این درگیری زخمی شدند.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی