تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

فاز دوم آزمایش واکسن ایرانی کرونا؛ حال همه ما خوب است، اما ...

سه‌شنبه، شانزدهم دی ۱۳۹۹ روزی بود که سری دوم داوطلبان، واکسن کرونا دریافت کردند و سه داوطلب اول از قرنطینه خارج شدند.

کد خبر: ۷۹۳۶۷
۰۸:۱۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۹
حال همه ما خوب است، اما ...
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: پس از حرف و حدیث‌های زیاد درباره نحوه تولید و تزریق واکسن ایرانی کرونا بالاخره طلسم این ماجرا هفته گذشته با داوطلب شدن دختر و معاون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شکسته شد و این دو نفر به اضافه دو داوطلب دیگر دریافت کننده واکسن کرونای ایرانی بودند.

در همان روزی که داوطلبان جلوی دوربین‌های حاضر شدند و آمادگی خود را برای دریافت این واکسن اعلام کردند، صحبت‌ها سر این بود که بعد از یک هفته و بررسی حال عمومی دریافت کنندگان واکسن، چهار داوطلب دیگر در هفته آینده این واکسن را امتحان خواهند کرد و شانزدهم دی ماه ۱۳۹۹ همان روز موعود بود.

حال دریافت کنندگان اولیه چگونه است؟ این سوالی بود که در مدت یک هفته از مسئولان پرسیده شد که چهاردهم دی پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا چنین پاسخ داد: "حال عمومی سه نفر اول تزریق کننده واکسن ایرانی کرونا خوب است و تزریق دوم واکسن بعد از گذشت سه هفته از تزریق اول انجام خواهد شد."

او با بیان اینکه فعلا واکسن برای همان سه نفر تزریق شده است، افزود: واکسن روی ۵۳ نفر دیگر که در فاز اول واکسن را دریافت می‌کنند، به تدریج تزریق خواهد شد و باید برای آن‌ها تک تک مجوز دریافت کنیم. بعد از اینکه هفت روز از تزریق واکسن در این سه نفر گذشت، نتایج بررسی شده و کمیته اخلاق نظر می‌دهد و سپس برای چهار نفر دیگر واکسن تزریق می‌شود.
 

 

دریافت کنندگان افراد عادی بودند؟

طیبه مخبر، دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، دکتر علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام و مهندس خلیلی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام، سه نفری بودند که در فاز اول، واکسن ایرانی کرونا را دریافت کردند.

همان طور که مشخص است هیچ کدام از این افراد، از بین عامه مردم انتخاب نشده بودند و اینکه در سری دوم چه کسانی داوطلب دریافت کننده واکسن کرونای ایرانی هستند در پرده‌ای از ابهام است.

حجت‌الله نیکی‌ملکی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام هم روز پانزدهم دی درباره داوطلبان دریافت کنندگان واکسن گفته بود: پس از بررسی دقیق سلامت سه داوطلب اولی که واکسن "کووایران" برکت به آن‌ها تزریق شده بود، مجوز تزریق برای ۴ نفر بعدی از سوی مراجع ذی‌صلاح صادر شد و شانزدهم دی این افراد واکسن خود را دریافت می‌کنند.

دکتر حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در گفتگو با مهر گفت: اجازه مرحله بعد را از سوی کمیته پایش دریافت کردیم و این هفته اجازه داریم به ۴ داوطلب تزریق دیگر از تست انسانی را انجام دهیم.

او با بیان اینکه بعد از تزریق به ۳ داوطلب، تزریق به ۴ نفر انجام می‌گیرد، افزود: صبح دیروز (سه‌شنبه) یک داوطلب، عصر فردا فرد دیگری تا چهارشنبه ظهر ۲ تزریق دیگر انجام خواهد شد؛ شنبه هفته آینده مجدد گزارش نتیجه این ۴ نفر را استخراج می‌کنیم و برای ۷ داوطلب دیگر آماده خواهیم شد.

مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با بیان اینکه این روند به همین صورت صعودی پیش می‌رود، بیان کرد: در کل تزریق تست انسانی واکسن کرونا به ۵۶ نفر طی دو ماه انجام می‌گیرد و مطمئناً هر چه جلوتر می‌رویم اعتماد به کار بیشتر می‌شود و تعداد بیشتری تزریق واکسن را در فاز بالینی خواهیم داشت.

او درباره شبهاتی که در زمینه تزریق واکسن به ۳ داوطلب صورت گرفته، گفت: ما ۵۶ داوطلب داریم که ۲۴ داوطلب دوز بالای ۵ میکروگرم، ۲۴ داوطلب دوز متوسط ۳ میکروگرم و ۸ داوطلب واکسن نما یا پلاسبو دریافت می‌کنند که در این واکسن نما، تمام مواد واکسن به غیر از آنتی ژن اصلی وجود دارد.
 

 

داوطلبان اولیه راهی خانه شدند

اما نکته قابل توجه این است که اطلاعات این واکسن و واکسن نما در پاکت‌های مهر و موم شده تحت نظارت سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق در محل حضور داوطلبان برای مواقع اورژانس وجود دارد، که اگر برای یکی از داوطلبان مشکلی پیش بیاید و فرد دچار عارضه شود پزشک درمانگر می‌تواند آن پاکت را باز کند و هیچ دلیلی به جز ایمنی بیمار نمی‌تواند دلیل باز کردن این پاکت باشد.

حالا آن سه نفر کارشان تمام شده و می‌توانند محل هتل را ترک کنند و قرار است یک خون‌گیری از آن‌ها انجام گیرد و بعد از آن می‌توانند یک هفته به منزل بروند و بعد از این یک هفته دوز دوم تزریقات را ادامه دهند؛ مشابه همین دوز اول یک هفته تحت نظر و بعد از یک هفته به منزل بروند.

باید دید بعد از انجام این آزمایش‌ها مسئولان چه تصمیمی برای بقیه افراد جامعه اتخاذ می‌کنند و چند درصد از مردم می‌توانند واکسن ایرانی یا حتی خارجی دریافت کنند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی