تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

بحران در تالاب‌های ایران؛ مرثیه‌ای برای عروس تالاب‌های جهان

با توجه به وضعیت تالاب بین‌المللی انزلی مردم استان گیلان همچنان شاهدان عینی جان دادن این تالاب ارزشمند هستند.

کد خبر: ۷۹۲۵۸
۱۲:۱۷ - ۱۵ دی ۱۳۹۹

بحران در تالاب‌های ایران؛ مرثیه‌ای برای عروس تالاب‌های جهان

 

دیدارنیوز ـ تالاب بین‌المللی انزلی یکی از موهبت‌های الهی، منحصربه‌فرد و خاص استان سرسبز گیلان و یکی از زیست‌بوم‌های ارزشمند جهان و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان بوده که متاسفانه به‌دلیل ورود انواع فاضلاب‌ها و معضلات گوناگون در وضعیت اسفناکی قرار گرفت.

تالابی که همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران از نقاط مختلف و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، زیستگاه بسیاری از جانوران و پناهگاه پرندگان مهاجر به شمار می‌رود و از نظر میزان رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست.

اما اصلی‌ترین مسائلی که وضعیت تالاب بین‌المللی انزلی را به این وضعیت بغرنج رسانده در واقع ورود فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، سموم کشاورزی و پسماند‌ها و گیاهان مهاجمی همچون آزولا و سنبل آبی است که علاوه بر آلودگی بستر آن، کاهش میزان آب، حیات تالاب را نیز به‌شدت در وضعیت نگران‌کننده قرار داد.
 

رئیس مجمع نمایندگان گیلان: افزایش ۲۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی به تالاب انزلی اقدامی غیرکارشناسی است

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۰ شهریورماه ۹۹ در گفتگویی به متغیر‌های بیرونی که تالاب انزلی را به‌شدت تهدید می‌کند اشاره کرد و ایجاد شبکه فاضلاب مدرن شهر رشت و حتی صومعه‌سرا را در رفع مشکلات تالاب انزلی ضروری و موثر دانست.

احمد دنیامالی حوضه آبریز تالاب انزلی را به عنوان مهم‌ترین بخشی که باید مورد توجه قرار داد ذکر کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۹ رودخانه به تالاب انزلی اتصال پیدا می‌کند و رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت نیز به‌عنوان دو رودخانه بسیار مهم تغذیه‌کننده این تالاب به‌شدت آلوده هستند.

وی عملیات اجرایی لایروبی تالاب بین‌المللی انزلی از ابتدای امسال تاکنون را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه در چهارماهه نخست امسال چیزی در حدود ۸۵۰ هزار مترمکعب تالاب لایروبی شده است گفت: طبق هدفگذاری که اداره‌کل بنادر و کشتیرانی انجام داده است سالانه ۳ تا ۴ میلیون مترمکعب لایروبی می‌شود.
 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی به منابعی که دولت برای حل و فصل مشکلات تالاب انزلی اختصاص داده اشاره کرد و پیگیری بحث ساماندهی تالاب بین‌المللی انزلی و حل‌وفصل مشکلات رودخانه‌هایی مانند گوهررود و زرجوب را که با اتصال به این تالاب آن را تغذیه می‌کنند ضروری دانست.

همچنین معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور نیز در تیرماه امسال از دستور معاون اول رئیس جمهور جهت بررسی وضعیت تالاب انزلی خبر داد و مقرر شد گزارشی از آخرین وضعیت تالاب انزلی به‌همراه لیست مهم‌ترین برنامه‌های لازم برای احیای این تالاب ارائه و راهکار‌های لازم برای نجات این تالاب مهم در شمال کشور اتخاذ گردد.

بابک دین‌پرست ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در فرآیند نجات تالاب انزلی، وزارت کشور را در اجرای مصوبات مربوط به احیای تالاب انزلی بسیار جدی خواند و از تشکیل جلسات مختلف در سطح ملی و استانی با موضوع احیای تالاب بندرانزلی خبر داده بود.

اما آنچه که مسلم است تالاب بین‌المللی با این حجم از ظرفیت‌های گردشگری امروز اصلاً حال و روز خوبی ندارد و نفسش به شماره افتاده و منتظر عزم جدی مسئولان برای احیای دوباره خود است و با توجه به اینکه معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی نیز به حیات آن وابسته است لذا احیای این تالاب بسیار ضروری و نیازمند عزم ملی است.

نماینده مردم بندر‌انزلی در مجلس شورای اسلامی در ۶ دی ماه ۹۹ نیز در جمع خبرنگاران، عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکلات تالاب انزلی را متذکر شد و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات تالاب بندرانزلی، عدم همکاری دستگاه‌ها است و با این وضع، مشکل تالاب برطرف نمی‌شود.

دنیامالی به کاهش شدید عمق تالاب انزلی در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: طرح ملی نجات تالاب انزلی یکی از پیشنهاد‌ات مجلس به دولت بود که ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان برای احیای این تالاب در نظر گرفته شد، ولی تا زمانی که مشکلات بالادست حل نشود هیچ کاری در این زمینه انجام نخواهد شد.

وی طبق قانون وظیفه لایروبی تالاب بندرانزلی را از وظایف بنادر و دریانوردی دانست، اما معتقد بود این سازمان هیچ کاری در این زمینه انجام نداده است و
باید در این زمینه برنامه‌هایی برای رسیدگی به این موضوع ارائه شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر تصفیه آب تالاب استان توسط شرکت آب و فاضلاب بیان کرد: اگر شرکت آب و فاضلاب این تکالیف را به خوبی انجام ندهد آب باکیفیت نخواهیم داشت و از شرکت آب و فاضلاب استان انتظار می‌رود که به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نماینده مردم بندر‌انزلی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید مسئولیت اجتماعی و میزان مداخلات دستگاه‌ها در احیا تالاب انزلی مشخص شود ابراز داشت: احیای تالاب بندرانزلی با اعتبار ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان ممکن نیست؛ وقتی دهلیز ایجاد و شدت بارندگی ۱۱ رودخانه وارد تالاب می‌شود، آب بالا آمده و وارد اراضی کشاورزی می‌شود.

همه مسئولان سخن از احیای این تالاب به میان می‌آورند و به حفظ و صیانت از این تالاب ارزشمند و بهره‌مندی خردمندانه از آن تاکید می‌کنند، اما آنچه که اهمیت دارد این است که روند احیای این تالاب بی‌جان تنها در جلسات مختلف و پرهزینه خلاصه نشود چرا که مردم انزلی شاهدان عینی جان دادن این تالاب هستند.

همه مسئولان دستگاه‌های ملی و استانی در خصوص وضعیت کنونی تالاب و اقداماتی که برای نجات آن باید انجام شود مسئول و پاسخگو هستند و هیچ تعلل و کم‌کاری در روند احیای این تالاب قابل قبول نیست.
 
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی