تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

قوانین امتحانات پایان ترم جاری تغییر نمی‌کند

رییس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قوانینی که در ترم تحصیلی گذشته برای برگزاری آموزش‌های مجازی و امتحانات به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، تغییر نکرده و وزارت علوم به دلیل کامل بودن ابلاغیه‌ها، قانون جدیدی برای امتحانات این ترم به دانشگاه‌ها نداده است.

کد خبر: ۷۹۲۴۰
۰۹:۲۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۹

قوانین امتحانات پایان ترم جاری تغییر نمی‌کند

 

دیدارنیوز ـ علی اکبر صفوی روز دوشنبه درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم جاری دانشگاه ها، اظهار داشت: اساس کار دانشگاه‌ها در برگزاری امتحانات پایان ترم جاری در مقایسه با ترم تحصیلی گذشته تفاوتی ندارد، به این معنا که چارچوب و اختیارات اعلام شده برای ترم تحصیلی گذشته در ترم جاری هم اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری امتحانات مستمر به جای یک امتحان در پایان ترم گذشته به دانشگاه‌ها اعلام شد. از این رو استادانی که امکان اجرای این روش را نداشتند، با برخی مسائل مواجه شدند. اما اعضای هیأت علمی از ابتدای شروع ترم تحصیلی جاری، امتحانات مستمر را در دستور کار قرار دادند و به دلیل تجربه و تسلط بیشتر، برنامه ریزی مناسبی برای امتحانات انجام دادند.

رییس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم خاطرنشان کرد: اعضای هیأت علمی برای هر شیوه از امتحانات پایان ترم می‌توانند یک نمره بگذارند و سر جمع این ارزیابی‌ها ملاک بهتری برای تصمیم گیری است.
 
صفوی درباره برگزاری امتحانات دروس عملی و کارگاهی، اظهار داشت: برنامه ریزی‌ها برای برگزای امتحانات حضوری دروس عملی و کارگاهی باید بر اساس پروتکل‌های دانشگاه‌ها باشد؛ اگر دانشگاهی امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارد، امتحانات پایان ترم دروس عملی و کارگاهی را حضوری برگزار می‌کند، اما اکثر دانشگاه‌ها سعی در برگزاری غیرحضوری امتحانات این دروس دارند.

وی افزود: برگزاری امتحانات پایان ترم دروس عملی در اولویت دانشگاه‌ها نیست؛ امتحانات حضوری این دروس نیازمند رفت و آمد دانشجو در محدودیت‌های کرونایی است. اگر هم این امتحانات برای عده‌ای حضوری برگزار شود، بحث عدالت آموزشی و امکانات به میان می‌آید. بنابراین، رعایت عدالت آموزشی در این زمینه اصل اول است و باید حداکثر بهره وری را در نظر بگیریم که این عدالت رعایت شود. در این بهره وری، امتحان دروس عملی و کارگاهی می‌تواند حضوری برگزار شود، اما نباید الزام باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه برخی دانشگاه‌ها با امکانات از راه دور شیوه‌های جایگزینی برای برگزاری امتحانات عملی ارایه می‌دهند، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد دانشگاه‌ها مشکل برگزاری دروس عملی و کارگاهی را به یک شکلی برطرف کرده اند، اما برخی از آن‌ها هنوز چالش دارند.
 

وی فرق نیمسال تحصیلی جاری با ترم تحصیلی گذشته را در افزایش تجربه اعضای هیأت علمی به منظور برگزاری کلاس‌های الکترونیکی و آشنایی با ابزار‌های این آموزش اعلام کرد و گفت: اعضای هیأت علمی در این ترم، ابزار‌های آموزش الکترونیکی را بهتر شناخته اند پس امکان برنامه ریزی بهتری وجود دارد.

به گزارش ایرنا، به علت شیوع ویروس کرونا، دومین ترم تحصیلی دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی در حال برگزاری است و علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز پیش از این به ایرنا اعلام کرده بود که امتحانات پایان ترم تحصیلی جاری به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برخی از دستورالعمل‌های وزارت علوم که در ترم تحصیلی گذشته برای برگزاری امتحانات پایان ترم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، به این شرح است:

- در صورت برگزاری امتحانات حضوری در دانشگاه مقصد، معرفی دانشجو برای شرکت در آزمون حضوری دانشگاه مقصد در درس مشابه و ارسال نمره کسب شده در امتحان به صورت رسمی و مکتوب به دانشگاه مبدأ در حداقل زمان ممکن انجام شود.

- سوالات یا برگه امتحان از سوی دانشگاه مبدأ، ارسال و آزمون با اعمال مراقبت کامل و دقیق از امنیت سوالات، اجرا شود.

- در بهره گیری از این روش، اولویت با دانشجویانی است که در نیمسال پایانی تحصیل هستند یا امکان سفر به دانشگاه مبدأ به دلیل مواجه برای آن‌ها مقدور نیست؛ تشخیص استفاده از این امکان، بر عهده دانشگاه مبدأ یا محل تحصیل دانشجو پس از هماهنگی با دانشگاه محل زندگی اوست.

- در مناطقی از کشور که به تشخیص مرجع ذی صلاح، بیماری گسترش یافته است و منطقه یا استان در وضعیت فوق العاده قرار دارد، دانشگاه‌ها ناگزیر از برگزاری آزمون به روش غیرحضوری هستند. از این رو لازم است با تشخیص شورای آموزشی دانشگاه و با پیروی از برنامه معینی، بخش یا تمام ارزشیابی آموخته‌های دانشجویان را به شیوه مستمر، در طول نیمسال و با بهره گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی برگزار کنند.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی