تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

پینوکیو‌های ۲۰۲۰

دروغگوترین سیاستمدار آمریکا در سال ۲۰۲۰ کیست؟ حتما دونالد ترامپ! اما جو بایدن و دموکرات‌ها هم در این فهرست جایی دارند.

کد خبر: ۷۹۰۶۰
۲۰:۱۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۹

پینوکیو‌های ۲۰۲۰

 

دیدارنیوز: پرداختن به دروغ‌های سیاستمداران همواره برای افکار عمومی جالب بوده است. مطلبی که در ادامه می‌خوانید به بزرگترین دروغ‌ها و سیاستمداران دروغگو در ایالات متحده آمریکا در سال گذشته پرداخته است.


منبع: واشنگتن پست
نویسند: "گلن کِسلِر"، خبرنگار حوزه‌ سیاسی و "واقعیت سنج" در روزنامه‌ واشنگتن پست
مترجم: حمید رضا بابایی


زمان جمع بندیِ سالانه برای مشخص کردن بزرگ‌ترین پینوکیوی ۲۰۲۰ فرارسیده است.
از سال ۲۰۱۵ که رئیس جمهور ترامپ حضوری انفجاری در عرصه سیاسی داشت، متوجه شده‌ایم برای این که اجازه ندهیم وی در صدرِ فهرستِ بزرگ‌ترین دروغ گو‌ها قرار گیرد، با چالش مواجه بوده‌ایم. رئیس جمهور، یک اغراق گوی سریالی است که در عرصه سیاست در آمریکا لنگه ندارد. وی نه تنها به صورت دایم ادعا‌های دروغ بیان می‌کند، بلکه آن‌ها را در برخی موارد صد‌ها بار تکرار می‌کند، حتی اگر دروغ بودنشان ثابت شده باشد.


در سال ۲۰۱۹، ترامپ هفت مورد از ۱۳ دروغ بزرگ را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۸ شش مورد، در ۲۰۱۷ پنج مورد، و در ۲۰۱۵ سه مورد به ترامپ تعلق داشت. با این وجود، تمام واقعیات را نگفتیم، زیرا در برخی موارد، ادعا‌های دروغِ ترامپ درباره موضوعی خاص آنقدر زیاد بود و با اشکالِ مختلف بیان می‌شد که ما در تمام عرصه‌ها تقسیم بندی ایجاد می‌کردیم.
انفجارِ سخنان دروغ و گمراه کننده ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش با اسناد مربوطه، در پایگاه داده‌های واشنگتن پست موجود است. ما تلاش کرده ایم در هفته‌های پایانی کارزار‌های انتخاباتی اش همه موارد را ثبت کنیم، یعنی زمانی که در هفته ۶۰۰ تا ۷۰۰ ادعای گمراه کننده مطرح می‌کرد و به کشور می‌تاخت. گزارشِ بعدی نشان می‌دهد که دروغ‌های او تا نیمه اکتبر، از ۲۵ هزار مورد فراتر رفت؛ لذا در این سالِ خاص، تلاش خود را برای این که ترامپ در حدود نیمه‌های این فهرست بماند، رها کردیم. در سال ۲۰۲۰، ترامپ از ۱۰ مورد دروغ بزرگ، عدد هفت را به خود اختصاص داده است. ادعا‌های دروغ او درباره‌ی بیماری فراگیر کرونا، انتخابات آمریکا و خشونت‌هایی تقسیم بندی شده است که پس از قتل "جورج فلوید" در زندان پلیس آمریکا رخ داد. "جو بایدن" رئیس جمهوری منتخب دو مورد را به خود اختصاص داده، و آخرین بخش هم مربوط به یک نامزد جمهوری خواه در انتخابات سنای آمریکا است.


با این وجود، احتمالا این آخرین باری است که ترامپ در این فهرست سالیانه دیده می‌شود. از ۲۱ ژانویه ما برای سنجش راست و دروغِ سخنان ترامپ یک معیار استاندارد لحاظ خواهیم کرد. او رئیس جمهور شکست خورده سابق خواهد بود و ما هم بنا داریم بر ادعای افرادی تمرکز کنیم که در قدرت هستند. به عبارت دیگر، امیدواریم او را نادیده گرفته، بر افرادی متمرکز شویم که در مباحثات سیاست ملی، واقعا اهمیت دارند.


ما برای تهیه این فهرست، عمدتا بر ادعا‌هایی تمرکز کردیم که در سال چهار امتیاز پینوکیو به دست آورد. برای آن که ساده نوشته باشیم، در برخی موراد نقل قول‌ها را در سرخط ها، کوتاه و یا به زبانی دیگر بیان کرده ایم.


ما عموما پینوکیو‌های سال را به ترتیب خاصی فهرست نمی‌کنیم، اما مجموع ادعا‌های مربوط به کرونا و انتخابات به ویژه عواقبی خاص دارند. سخنان رئیس جمهور در این خصوص، سلامت شهروندان و دمکراسی آمریکا را تحت تاثیر قرار داد و بدون شک نحوه‌ی ارزیابی مورخان را از عملکرد او به عنوان رئیس جمهور نیز متاثر خواهد کرد.


دروغ‌های کرونایی


یک بیماری همه گیر جهانی برای هر رئیس جمهوری چالش محسوب می‌شود. اما ترامپ با دروغ‌های خود درباره‌ی این بحران، توانست اوضاع را برای آمریکا دائما بدتر کند. وی ابتدا خطر کرونا را کم اهمیت جلوه داد و مدعی شد ویروس کرونا از آنفلوآنزای فصلی هم کم خطرتر است و خود به خود رفع خواهد شد. او از راه‌های سریع الجواب و شیوه‌های جعلی درمان کرونا حمایت می‌کرد. او درباره‌ی دستاورد‌های مربوطه بیش از حد تقدیرآمیز رفتار می‌کرد، مثلا به دروغ می‌گفت وی هدایت جهانی را در تحریم چین برعهده دارد یا این که آزمایش کرونا در آمریکا، در مسیرِ درست خود قرار دارد. او دیگران را مقصر می‌دانست و به دروغ می‌گفت "باراک اوباما " مغلوب آنفلوآنزای خوکی شد و فقط قفسه‌هایی خالی از دستگاه‌های تهویه هوا از خود برجا گذاشت. وی در باره "نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان، حکایتی افسانه‌ای از خود ساخت و گفت پلوسی در خیابان‌های محله چینی در سانفرانسیسکو می‌رقصید. ترامپ همچنین به "آنتونی اس. فائوچی" مدیر معروف موسسه‌ی ملی بیماری‌های مُسری و آلژری تاخت و از وی گلایه‌های بی پایه کرد. وی همچنین مکررا درباره‌ی کشته شدگان کرونا آمار غلط ارائه کرد و به دروغ مدعی شد جانِ میلیون‌ها نفر را نجات داده است. وی اغلب به نادرستی می‌گفت ۸۵ درصد از کسانی که ماسک می‌زنند، ویروس کرونا می‌گیرند؛ وی حتی بعد از این که سخنانش اصلاح شد، بر صحت این ادعا اصرار می‌کرد. تا این مرحله، ما فقط در حال ساییدن سطوحِ دروغ‌های ترامپ هستیم.


دروغ‌های انتخاباتی


ترامپ در سال ۲۰۲۰ تماما به دروغ مدعی تقلب انتخاباتی شد تا برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری، زمینه سازی کند. وی بیش از ۲۰۰ بار درباره به اصطلاح خطرات رای دادن‌های پُستی هشدار داد. (حتی دولت خودِ ترامپ اعلام کرد این ادعا‌های بی پایه تقریبا مشخصه سیستم دروغ پراکنی روسیه است تا عرصه سیاست را در آمریکا بی ثبات کند.) وی در تجمعات انتخاباتی خود، سخنانش را با داستان‌های باورنکردنی درباره‌ی تقلب‌های انتخاباتی به شوخی می‌کشاند؛ لذا وقتی بایدن وی را در انتخابات ۲۰۲۰ به صورت قطعی شکست داد، رئیس جمهور و متحدانش تلاشی مخرب را آغاز کردند تا نتایج انتخابات را در ایالت‌های سرنوشت ساز به چالش بکشند. ادعا‌های او را بار‌ها قُضات و مقامات انتخاباتی رد کردند، اما ترامپ همچنان به تکرار آن ادعا‌های دروغ ادامه می‌داد؛ حتی پس از آن که کالج الکترال پیروزی بایدن را تایید کرد. ترامپ همچنان از پذیریفتن شکست خودداری می‌کند. این دروغ‌ها شاید نتایج درازمدت داشته و اعتماد آمریکایی‌ها را را در خصوص شمارش صحیح آراء انتخاباتی کاهش دهد.


ادعا‌های بی پایه درباره خشونت‌های نژادی

 
قتل "جلوج فلوید"، آمریکایی سیاه پوست که به دست پلیس در شهر مینیاپولیس صورت گرفت، به معیاری برای تعیین مشارکت در انتخابات تبدیل شد. اما ترامپ از آن حوادث به عنوان راهی برای برتری انتخاباتی یاد کرد و لذا ادعا‌های "آشوب طلبان حرفه ای، جمعیت خشونت طلب، غارتگران، عوامل آتش سوزی، شورشیانِ سواره، جنایتکاران، آنتیفا (جنبش ضد فاشیست) و ... را با شدت بیشتر تکرار می‌کرد... ترامپ همچنین به دروغ مدعی شد اوباما هرگز در دوران ریاست جمهوری اش به مساله خشونت‌های پلیس رسیدگی نکرد. او بار‌ها و به دروغ می‌گفت بایدن از تلاش برای قطع بودجه پلیس حمایت می‌کند.



جو بایدن: "وقتی می‌خواستم به دیدار نلسون ماندلا بروم، دستگیر شدم"


جو بایدن، یک داستان ساختگی بسیار عجیب را سه بار تکرار کرده و گفته است وقتی درصدد بود به دیدار نسلون ماندلا در "روبنز آیلند" (روبن آیلند، در آفریقای جنوبی که ماندلا در آنجا حدود ۲۰ سال زندانی بود) برود، این "افتخار بزرگ" نصیبش شد و با نماینده آمریکا در سازمان ملل در خیابان‌های محله "سوتو" دستگیر شد. بماند که سوتو، محله‌ای نزدیک ژوهانسبورگ تا روبن آیلند در سواحل کیپ تاون – نه روبنز آیلند- حدود ۹۰۰ مایل فاصله دارد. هیج کس نمی‌دانست که بایدن درباره چه چیزی صحبت می‌کرد، از جمله "اندرو یانگ" سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل. نهایتا بایدن توضیح داد که از همکاران سیاه پوست در فرودگاه جدا شد. به این نمی‌گویند دستگیری.


ترامپ پینوکیو

ترامپ: "از لینکلن تاکنون هیچ رئیس جمهوری بیشتر از من به سیاه پوستان خدمت نکرده است"


ترامپ مردی باحیا نیست. وی بیش از ۳۰ بار اعلام کرده است که بیشتر از هر رئیس جمهور دیگری به سیاه پوستان خدمت کرده است – یا شاید هم سخاوت به خرج دهد و بگوید بعد از آبراهام لینکلن چنین خدماتی ارائه کرده است.
مورخان بر ادعای وی تاختند و گفتند لیندون بی جانسون که قانون حقوق مدنی سال ۱۹۶۴، و قانون حق رای را در سال ۱۹۶۵ صادر کرد، قطعا آخرین رئیس جمهوری است که ماندگارترین تاثیر را بر زندگی آمریکایی‌های سیاه پوست داشته است. بسیاری از روسای جمهوری دیگر نیز رتبه‌ای بالاتر از ترامپ داشته اند.



ترامپ: "جو اسکاربورو"، از ماجرای قتل فرار کرده است"


ترامپ ده‌ها بار در لفافه گفته است که "جو اسکاربورو" مجری شبکه‌ MSNBC احتمالا یکی از دستیاران کنگره را به قتل رسانده است. این ادعایی قدیمی است که واشنگتن پست در سال ۲۰۱۷ بی اساس بودن آن را ثابت کرد. اما ترامپ اغلب اوقات آبروی کسانی را که او را به چالش می‌کشند، می‌برد. وی از مدت‌ها پیش با برنامه Morning Joe (صبح به خیر جو)، که مجری آن اسکاربورو و همسرش "میکا برژینسکی" هستند، دشمن دارد؛ و با گذشت چهار سال از ریاست جمهوری ترامپ، عجیب است که رئیس جمهور چنین اتهام مبهمی از قتل را بدون سند مطرح می‌کند.


ترامپ: " من همواره بدون بیمه از مردم حفاظت خواهم کرد"


ترامپ درک چندانی از سیاست‌های مراقبتی- بهداشتی ندارد. ولی قطعا این را می‌فهمد که بند‌های حمایتی قانون خدمات پزشکی کم هزینه برای مردمی که بدون بیمه هستند، بسیار باارزش است. به همین دلیل است که در هر سخنرانی این سطر را اعلام می‌کند، حتی در شرایطی که سیاست‌های دولت ترامپ با آن در تناقض مستقیم است، از جمله آن که دولت از دیوان عالی خواست قانون خدمات پزشکی کم هزینه را کلا ملغی کند، و به این ترتیب برای بیماران بدون بیمه هیچ امنیت درمانی باقی نمانده است. چند ادعای معدود در این خصوص، شکاف میان سخنان و عمل ترامپ را بهتر آشکار می‌کند.


"ترامپ رئیس جمهوری است که بیشترین حمایت را از همجنس گرایان در تاریخ آمریکا کرده است"


واقعیت آن است که ترامپ چنین چیزی نگفته است، اما یک ویدئو را در توییتر بازنشر و اعلام کرد "افتخار بزرگ من! " این مساله را هم یکی از حامیان وی به نام "ریچارد گرنل" حکایت کرده است. در این ویدئو اعلام شده است که ترامپ رئیس جمهوری است که در تاریخ آمریکا بیشترین حمایت را از همجنس گرایان کرده است. در حقیقت موضوع اصلی این ویدئو حمله‌ای شدید به بایدن است که از مخالفان همجنس گرایان به شما می‌رود. این ویدئو شامل اطلاعات گمراه کننده و نقل قول‌های بی ربط و همچنین ادعا‌های بی پایه است که شبیه تولیدات ستاد انتخاباتی ترامپ است

 

"ترامپ برنامه‌ای دارد تا خدمات تامین اجتماعی را تضعیف کند


انتخاباتی نیست که در آن دمکرات‌ها ادعای بی پایه را درباره حمله جمهوری خواهان به خدمات تامین اجتماعی، مطرح نکرده باشند. ستاد بایدن نیز از این شیوه پیروی و اعلام کرد ترامپ "طرحی" دارد تا مالیات اختصاص یافته برای تامین هزینه بیمه اجتماعی را قطع کند. ترامپ گفته است هزینه‌های لازم برای قطع مالیات خدمات تامین اجتماعی، از منابع عمومی تامین خواهد شد. البته ترامپ قطعا پیش از بیان این مساله، سخنانی مبهم گفته بود. این امر سبب شد دمکرات‌ها مدیر سازمان تامین اجتماعی را مجبور کنند تا نامه‌ای درباره میزان تاثیر طرحی که وجود نداشت، تهیه کند. ستاد بایدن نیز از این مساله به عنوان سلاح استفاده کرد و نامزد دمکرات‌ها نیز آن را در کارزار‌های انتخاباتی تکرار کرد.


مسنر: " من ده سال پیش بنیادی تاسیس کردم که به کودکان بی بضاعت کمک می‌کرد"


"برایانت کورکی مسنر" برای نخستین بار در انتخابات سنای آمریکا، با سناتور "ژن شِین" از نیوهمپشایر به رقابت پرداخت و شکست خورد. وی در کارزار‌های انتخاباتی اش از سازمانی به نیکی یاد کرد که "موسسه مسنر" نام داشت و گفت این نهاد به دانش آموزان کم بضاعت کمک می‌کند تا بتوانند بورسیه دانشگاه دریافت کنند. اما سوابق مالیاتی نشان می‌دهد در ده سال نخست تاسیس این بنیاد، فقط یک دانش آموز با کمکِ آن بورسیه دریافت کرد – و حتی در همان زمان پول بیشتری به یک مدرسه‌ی خصوصی نخبگان پرداخت شده بود که پسران مسنر در آنجا درس می‌خواندند. اما مسنر و آن موسسه چندین سال مدعی بودند که بسیاری از دانش آموزان کمک‌های مالی آن‌ها را دریافت کرده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی