تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

روز داوطلبان؛ از "کووایرانی" تا "نواواکس آمریکایی"

نهم دی روز متفاوتی در تاریخ جهان و ایران است روزی که داوطلبانی از سه کشور آمریکا، مکزیک و ایران نخستین دوزهای سه واکسن مختلف را دریافت کردند.

کد خبر: ۷۸۹۳۸
۱۷:۰۳ - ۰۹ دی ۱۳۹۹
روز داوطلبان
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: بالاخره تکلیف ماجرای تولید و تزریق واکسن کرونای ایرانی با حضور داوطلبانه دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و یکی از معاونان این ستاد مشخص شد و صبح سه‌شنبه نهم دی سه نفر از ۵۶ نفری که برای دریافت واکسن داوطلب شده بودند، اولین دوز آن را دریافت کردند.

خبر تزریق واکسن را دوشنبه شب حجت نیکی، سخنگوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در توئیترش اعلام کرد و گفت: اولین تزریق انسانی فاز اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام صورت می‌گیرد و مجوز آغاز آزمایش بالینی واکسن کرونا تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام توسط وزارت بهداشت صادر شده است.
 
 
 

ایران؛ ساعت ۱۰ صبح نهم دی 

در حضور وزیر بهداشت، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، ۳ داوطلب، واکسن کرونا را دریافت کردند و قرار است ۵۳ نفر باقی مانده هم فرایند تزریق را در روز‌های آینده طی کنند.

طیبه مخبر نخستین داوطلب واکسن ایرانی کرونا در صحبت کوتاهی گفت: امیدوارم این روند علمی به نتیجه برسد و من هم مثل همه مردم ایران امیدوارم. خوشحالم، ولی نه از اینکه نفر اول آزمایش واکسن ایرانی کرونا هستم بلکه از اینکه این فرایند علمی اینقدر در کشورمان خوب پیش رفت و به سلامتی همه مردم کشورمان منجر می‌شود.

پس از آن تست بعدی روی دکتر علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مدیرعامل پیشین خبرگزاری مهر انجام شد. او هم در پاسخ به این سوال که چه حسی دارید که برای تست انسانی واکسن کرونا کاندیدا شدید، گفت: الحمدالله؛ خیلی خوشحالم و واقعا حس افتخار است و نگران نبودم.

 
 

آمریکا؛ ساعت ۸/۳۰ دقیقه صبح ۲۹ دسامبر

شرکت نواواکس مرحله سوم از آزمایش‌های بالینی واکسن کووید ۱۹ را آغاز کرد. این مرحله با کمک ۳۰ هزار داوطلب بالغ در آمریکا و مکزیک انجام خواهد شد و در آن ایمنی و کارآیی واکسن موسوم به NVX-CoV ۲۳۷۳ که توسط این شرکت تولید شده، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

واکسن نواواکس پنجمین واکسن آمریکایی در دست تولید است که مرحله سوم آزمایش‌های بالینی را سپری می‌کند. قرار است داوطلبان این آزمایش در دو گروه سنی ۱۸ تا ۶۴ سال و ۶۵ سال به بالا به‌گونه‌ای طبقه بندی شوند که حداقل ۲۵ درصد از کل جمعیت داوطلبان مسن‌تر از ۶۵ سال باشند.

همچنین قرار است اقلیت‌های نژادی و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند چاقی و بیماری مزمن کلیه هستند و بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند، نیز در این آزمایش مشارکت داشته باشند.
 

شرایط داوطلب دریافت واکسن کرونا مهم است

افزایش چاقی، دیابت و فشار خون بالا در جهان، بیماری مزمن کلیه یا CKD، یک چالش مهم در بهداشت عمومی قلمداد می‌شود و در این روز‌هایی که جهان درگیر ویروس کرونا است افرادی که با این عارضه و بیماری‌ها درگیرند در معرض خطر بیشتری هستند، از این رو به این افراد توصیه شده تا بیش از سایر افراد پروتکل‌های بهداشتی را با هدف مبتلا نشدن به کرونا جدی بگیرند.

از طرف دیگر هم دست اندرکاران و تولیدکنندگان واکسن خارجی و هم داخلی از همان روز‌های اول اعلام کردند که افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا پیش‌تر به کرونا مبتلا شده‌اند شرایط دریافت واکسن را ندارند.

 

روز داوطلبان

صد سال است واکسن تولید می‌کنیم

سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه رونمایی از واکسن ایرانی کرونا و مرحله اول فاز انسانی تست واکسن بر روی داوطلبان گفت: ما مسئولیت بهداشت کشور را داریم و در این راه از مسیر‌های متعددی برای مقابله با کرونا استفاده کردیم که واکسن یکی از راه‌های این مسیر است.

او افزود: ما صد سال است که در کشورمان واکسن تولید می‌کنیم، اولین بار در سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور ایران شکل گرفت و در سال ۱۳۰۳ واکسن سازی رازی تأسیس شد. ما در دوره‌ای اولین واکسن ساز آسیا بودیم و به خیلی از کشور‌های دنیا واکسن ارسال کردیم.

بعد از صحبت‌های وزیر بهداشت و تزریق واکسن کرونای ایرانی این امید در دل مردم زنده شد که شاید روز‌ها و ماه‌های آینده، روز‌ها و ماه‌های پایانی عمر کرونا باشد یا حداقل این ویروس قدرت خود را برای انتقال از دست بدهد.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی