تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

توصیه یک متخصص: به واکسن ایرانی اعتماد کنید

کم کم داریم به روز موعود تزریق واکسن ایرانی کرونا به ۵۶ داوطلب نزدیک می‌شویم، بسیار می‌پرسند که واکسن ایرانی تا چه حد قابل اعتماد است؟

کد خبر: ۷۸۷۹۳
۰۸:۰۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۹
به واکسن ایرانی اعتماد کنید
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: انتظار‌ها برای تزریق واکسن کرونا از ماه به هفته و از هفته به روز رسید و به گفته حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا، ۶۰ هزار نفر برای تزریق این واکسن داوطلب شدند که از میان آن‌ها ۵۶ نفر انتخاب شده‌اند و فرایند این کار هم حدود یک ماه تا ۳۵ روز طول می‌کشد، اما این را بدانید که همه تمهیدات لازم در حد استاندارد برای آن‌ها انجام می‌شود.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که وقتی کار تزریق روی افراد داوطلب تمام شد، واکسینه عمومی کی انجام می‌شود و جواب این پرسش را حسن جلیلی، مدیر تیم تحقیقاتی ساخت واکسن ایرانی کرونا داد و گفت: واکسیناسیون عمومی کرونا بعد از پایان فاز سوم مطالعات انسانی انجام می‌شود؛ بسیاری از کسانی که در حال حاضر برای تست انسانی واکسن کرونا اعلام آمادگی کردند همان تیمی هستند که آن را ساخته‌اند و اعلام آمادگی کردند که در فاز انسانی آن را تزریق کنند.

مدیر تیم تحقیقاتی ساخت واکسن ایرانی کرونا با بیان اینکه ما نمی‌توانیم منتظر باشیم تا نتایج تست انسانی مثبت شود، گفت: از مردادماه زیرساخت‌های تولید انبوه آن را فراهم کرده‌ایم و کارخانه تولید واکسن در حال حاضر با تولید محدودی به بهره‌برداری رسیده است و در حال مجهز کردن تجهیزات است و طی چند ماه آینده توانایی تولید چند میلیون دوز واکسن را خواهیم داشت.

اتفاقی که افتاده این است که از نظر پزشکی مطالعات حیوانی روی میمون شباهت‌های زیادی با مطالعات انسانی دارد؛ از این‌رو تست حیوانی هیچ گونه عارضه‌ای نداشته و بعد از ۲۱ روز میزان آنتی بادی به اندازه کافی در بدن حیوان بالا رفته و حیوان در مقابل ویروس ایمن شده است.
 

بیشتر بخوانید: از انگلستان تا آفریقا؛ ویروس کرونا جهش ژنتیکی می‌کند


تولید و تزریق واکسن در ایران و کشور‌های دیگر ...

محققان و پزشکان می‌گویند ساخت واکسن همیشه در کل دنیا فرآیند چندساله‌ای دارد، اما در حال حاضر به دلیل فوریت به چندین ماه تقلیل یافته است از این‌رو معلوم نیست واکسن ساخته شده، چند ماه یا چند سال در بدن انسان اثربخشی دارد و جواب این سوال را هیچ تولید کننده داخلی و خارجی نمی‌داند و باید برای پاسخ گیری زمان صرف شود.

از سوی دیگر واکسیناسیون در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با تزریق واکسن شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بیون تک» به افراد آسیب‌پذیر آغاز شد. محموله‌های واکسن کرونا از چند هفته پیش وارد کشور‌های عضو اتحادیه اروپا شده بود و برخی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مانند ایتالیا و اسپانیا از اولین کشور‌هایی بودند که درگیر بحران همه گیری بیماری «کووید ۱۹» شدند و تاکنون دستکم ۱۶ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا شناسایی شده است.

در ایران هم فرآیند تولید واکسن داخلی ادامه دارد. دکتر مینو محرز در خصوص واکسن‌های ایرانی کرونا گفت: مشکلی برای تولید واکسنی که مصونیت ایجاد کند نداریم، تنها واکسنی که مجوز از وزارت بهداشت دریافت کرده همین واکسنی است که قرار است هفته آینده وارد فاز بالینی شود.
 


همه واکسن‌ها خطا دارد، اما کم

از آنجا که واکسن کرونا جدید است، دانشمندان به‌طور قطعی از عوارض جانبی طولانی‌مدت اطلاع ندارند. اگرچه ممکن است به دلیل بیماری همه‌گیر مجاز به استفاده اضطراری باشند، اما اطلاعات آن‌ها به‌طور مداوم توسط مقامات بهداشت جهانی کنترل می‌شود تا بتوانند بلافاصله نسبت به خطر آن واکنش نشان دهند.

یک متخصص بیماری‌های عفونی درباره عوارض واکسن کرونا به دیدار گفت: نه تنها برای واکسن کرونا بلکه برای تمام واکسن‌ها باید درصدی خطا و واکنش قایل شد، اما درصد‌ها متفاوت است.

دکتر سیفی با اشاره به اینکه می‌توان به واکسن‌های تولیدی در سراسر دنیا اطمینان کرد، افزود: به این واکسن‌ها می‌شود تا ۹۰ درصد اطمینان کرد و حتی واکسن ایرانی هم به همین میزان قابل اطمینان است.

او با تاکید بر اینکه دنیا رو به پیشرفت در زمینه‌های علمی است و باید به این علم اطمینان کرد، گفت: بهتر است در این شرایط به حرف دست اندرکاران و پزشکان گوش کنید و دنبال حرف‌های کوچه بازاری نباشید.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: ماه‌هاست که محققان و تولیدکنندگان واکسن تحقیقات جدی و ارزنده‌ای را در این زمینه انجام داده‌اند و بهتر است مردم به آن‌ها اعتماد کنند.
 

ببینید: در تعقیب ویروس تاجدار _ قسمت ۴

اتفاقات نادر

عوارض جانبی شدید برای هر واکسنی وجود دارد، مثل دارو‌های مسکن یا آنتی بیوتیک که برخی افراد به آن حساسیت دارند؛ بر اساس اطلاعات موجود در لانست، تنها یک بیمار که واکسن آکسفورد آسترازنکا را دریافت کرده است، عارضه جانبی جدی که احتمالا مربوط به تزریق بود، گزارش کرده است. این بیمار از میلیت عرضی رنج می‌برد که بیماری عصبی نادری است و باعث التهاب نخاع می‌شود.

در آزمایش فایزر و بیوان‌تک طی دو ماه، چهار مورد از فلج بل (فلج صورت که اغلب موقتی است) در بین ۱۸ هزار داوطلب مشاهده شد. اما این میزان به‌طورمعمول در جمعیت عمومی در ابتلا به این بیماری دیده می‌شود، بنابراین مشخص نیست که این مورد توسط واکسن ایجادشده باشد. برای اطمینان خاطر، سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) موارد احتیاط ویژه را توصیه کرده است.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی