تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

مجمع تشخیص با اضافه کردن تبصره، FATF را بپذیرد

یک تحلیل‌‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی به بررسی آثار تصویب FATF و همچنین نگرانی ایران برای کمک به متحدان منطقه‌ای خود بعد از پیوستن به این لوایح پرداخت.

کد خبر: ۷۸۷۷۰
۱۱:۰۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۹
دیدارنیوز - عبدالرضا فرجی‌راد درباره بازگشت لوایح FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرصتی که ایران از دست دادة است، اظهار داشت: اینکه چرا ایران فرصت را از دست داد به این دلیل است که مجمع در تصویب این لوایح به اجماع نرسید و آن را کنار گذاشتند. مجمع تشخیص مصلحت نظام مجموعه‌ای است که ارزیابی می‌کند و در نهایت نظر جمع را می‌گیرد و به مقامات بالاتر گزارش می دهد.

وی درباره آثار مثبتی که تصویب این لوایح در پی خواهد داشت، خاطر نشان کرد: همزمانی ارجاع مجدد لوایح FATF به مجمع و زمزمه بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند اتفاق خوبی باشد؛ یعنی اگر با خوشبینی نگاه کنیم که ایالات متحده به برجام بازگردد قطعاً باید تحریم‌های اقتصادی را بردارند،‌ در غیر اینصورت ایران قبول نمی‌کند.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: وقتی تحریم‌های اقتصادی را بردارند طبیعتاً مسئله بانکی هنوز به عنوان مشکل خواهد ‌ماند و آنجاست که می‌خواهند فشار بیاورند که ما به لوایح چهارگانه بپیوندیم، پس چه بهتر که ما خودمان با انجام رزیابی نسبت به آن و اضافه کردن موارد مد نظرمان به این لوایح، آن را به تصویب برسانیم چرا که مرحله بازگشت به برجام که زمان‌بر خواهد بود به ما این فرصت را می‌دهد تا ایران بتواند به اقتصاد و معیشت مردم سر و سامانی دهد.
 

وی درباره سختی شرایط بازگشت به این نهاد به این علت که ایران در لیست سیاه قرار گرفته است، گفت: اگر لوایح FATF در مجمع تصویب شود و کل نظام آن را بپذیرد که البته ممکن است با شرایط و افزودن تبصره‌هایی آن را  بپذیرد؛ بعید می‌دانم مشکلی وجود داشته باشد. چون ایران این لوایح را رد کرده بود این و نهاد با عجله اعلام کرد که ایران را در بلک لیست قرار داده است اما اگر کشوری بخواهد به این نهاد بپیوندد آنها نیز استقبال می کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره نگرانی‌هایی که ایران با پذیرفتن این لوایح برای کمک به متحدین منطقه‌ای خود دارد،  تصریح کرد: کمک‌های منطقه‌ای ایران اساسا کمک‌های مالی نیست؛‌ آیا فکر می‌کنید که ایران به حشدالشعبی یا به یمن و دیگر کشورها کمک مالی می‌کند؟ من بعید می‌دانم چرا که خودشان کشورهای نفت‌خیز هستند. فرض را هم بر این بگیریم که ایران بخواهد کمک کند، می‌تواند با افزودن تبصره‌ای در همین راستا و با عنوان کمک به گروه‌هایی که در راه استقلال کشورشان تلاش می‌کنند، کمک‌های خودش را انجام دهد.

وی در پایان با بیان اینکه این کمک‌ها در همه جای دنیا انجام می‌شود، یادآور شد:‌ مگر ترکیه در سوریه، لیبی یا آذربایجان به نیروهای هم‌پیمان خودش کمک نمی‌کند؟ اما در عین حال  آنها عضو FATF هم هستند. یا اینکه فکر می‌کنید اروپا، انگلیس و فرانسه به متحدان خودشان کمک نمی‌کنند؟ ایران نیز بر اساس معیارهای خاصی ممکن است کمک‌هایی به گروه‌های مختلف انجام دهد لذا باید راهکاری برای آن پیدا کنند که می‌توان در راستای همین تبصره و حق تفحظ باشد.
 
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی