تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

تلفات ناشی از آنفلوآنزای پرندگان در تالاب میقان اراک مهار شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تلفات ناشی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب کویری میقان اراک مهار شده و مورد جدید مرگ و میر در ۲ هفته اخیر در این زیستگاه طبیعی گزارش نشده است.

کد خبر: ۷۸۷۲۶
۱۶:۱۶ - ۰۶ دی ۱۳۹۹

تلفات ناشی از آنفلوآنزای پرندگان در تالاب میقان اراک مهار شد

دیدارنیوز ـ «رضا میرزایی» روز شنبه افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از اول آذرماه امسال در تالاب میقان اراک شیوع یافت و یک‌هزار و ۲۵۵ لاشه پرنده وحشی بر اثر این بیماری جمع آوری شده است.

وی بیان کرد: رصد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صورت مستمر در تالاب کویری میقان اراک ادامه دارد و تلفات جدیدی دیده نشده اما، در صورت مشاهده لاشه‌های قدیمی به سرعت این پرندگان تلف شده در قالب موازین بهداشتی دفن می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: با وجود شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک، موردی از این بیماری در هیچ نقطه دیگر از استان مشاهده نشد و کانون آن در زیستگاه میقان کنترل شده است.

میرزایی اظهار داشت: تردد به محوطه تالاب میقان اراک با توجه به شیوع آنفلوآنزای پرندگان ممنوع شده و هیچ آمد و شدی تا اطلاع ثانوی به این زیستگاه صورت نمی‌گیرد.
 

وی گفت: مردم در صورت مشاهده هرنوع پرنده تلف شده به هیچ عنوان به آن دست نزنند و مراتب را برای پیگیری به ادارات محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند.

تالاب میقان اراک در سال ۹۵ با شیوع گسترده از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مواجه شد و در آن سال، بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ لاشه پرنده از سطح تالاب جمع‌آوری شد، اما در سه سال گذشته موردی از این بیماری در این تالاب مشاهده نشده بود.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم کشور است که دارای ۱۴۰ گونه پرنده است که دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

کنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.

درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین‌المللی است که تالاب میقان هر سال با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.

تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.
 
منبع: ایرنا
برچسب ها: محیط زیست
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی