تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
"دیدار" از آخرین اخبار واکسن کرونا گزارش می‌دهد

از واکسن خارجی خبری نیست؛ ثبت نام داوطلبان آزمایش واکسن ایرانی کرونا

پس از صحبت‌هایی که دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره تست انسانی واکسن کرونا چند روز پیش مطرح کرد، روز سه‌شنبه رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که با توجه به کسب مجوز وزارت بهداشت و طی مراحل موفق تست، از امروز ثبت نام افرادی که تمایل به مشارکت در مرحله تست نهایی واکسن ایرانی کرونا را دارند، آغاز می‌شود و علاقه مندانی که شرایط سنی و جسمی لازم را دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه ۴۰۳۰ در این پروژه ملی ثبت نام کنند. این آخرین خبری است که مسئولان درباره واکسن کرونا گفته‌اند.

کد خبر: ۷۸۵۳۸
۰۸:۲۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۹
واکسن کرونا
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: این روز‌ها واکسن کرونا بیش از هر موضوع دیگری خبرساز بوده و مردم هر لحظه منتظر شنیدن خبر خوش در این باره هستند تا شاید این واکسن کلید رهایی از ویروسی باشد که نزدیک یکسال است زندگی مردم را دستخوش تغییراتی کرده که ممکن است تبعات آن ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد.

دکتر مینو محرز اولین نفری بود که هفته پیش درباره اجرای فاز انسانی واکسن کرونای ایرانی صحبت کرد و گفت که با تولید واکسن داخلی به جنگ کرونا می‌رویم و در حال حاضر هم ۵۶ نفر داوطلب دریافت این واکسن هستند، اما این عضو ستاد ملی کرونا نگفت که دقیقا کی و بر چه اساسی این کار انجام می‌شود و اگر مشکلی برای افراد دریافت کننده پیش بیاید دولت چه اقدام‌هایی برای آن‌ها انجام می‌دهد.

"سازمان غذا و دارو اجازه ورود به کارآزمایی بالینی این واکسن را صادر کرده و کد اخلاق آن اخذ شده است و همه مقدمات برای ورود به مرحله انسانی واکسن فراهم است." این خبر را حسین وطن‌پور، مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگویی بیان کرد و درباره اجرای فاز انسانی واکسن کرونا هم گفت که این کار ظرف چند روز آینده اجرایی می‌شود، اما زمان دقیق‌اش را مدیر طرح اعلام می‌کند.
 

از سوی دیگر وقتی خبر قطعی نخریدن واکسن کرونای خارجی از سوی چند مقام دولتی اعلام شد، بازار شایعات داغ‌تر شد و عده‌ای معتقدند که پشت پرده این اتفاق ماجرا‌های سیاسی و مشکلات تحریم و تنش‌هایی است که دولتمردان با کشور‌های تولید کننده دارند و عده‌ای صحبت از رانت و پول‌های کلانی می‌کنند که در پس پرده تولید این واکسن نهفته است.

هر کدام از این شایعات یا واقعیت‌های پنهان محل بحث دارد و اگر هر کدام از مسئولان نظر متفاوتی نسبت به این واکنش‌ها دارند، می‌توانند نظرات خود را واضح و روشن بدون به حاشیه رفتن بیان و اذهان عمومی را نسبت به این موضوع شفاف کنند.


مقصر کیست؟

این موضوع مشخص است تا زمانی‌که این روشنگری‌ها انجام نشود نمی‌توان انتظار داشت که مردم به تولید داخلی واکسن اعتماد کنند و انتظار‌ها همچنان برای خرید واکسن خارجی از کشور‌های دیگر به قوت خود باقی است. هر چند در هفته‌های اخیر دلایل زیادی مانند مشکلات اقتصادی، سیاسی و تحریم مطرح شده، اما علی مطهری نماینده سابق تهران درباره خرید واکسن در توئیترش نوشت: به خاطر اینکه در لیست سیاه اف‌ای تی اف قرار داریم نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.
 

پس از صحبت‌های مطهری، ربیعی سخنگوی دولت ایران در نشست خبری هفتگی خود به طور تلویحی این موضوع را تائید کرد.

البته این پایان ماجرا نیست و بی شک در روز‌های آینده شاهد نقل قول‌های بیشتری از متولیان و تولید کننده واکسن خواهیم بود تا هر چه زودتر تکلیف واکسینه شدن مردم مشخص شود، خبر‌ها حاکی از آن است که برخی کشور‌ها کار واکسینه کردن شهروندان خود را آغاز کرده‌اند و برخی دیگر در مرحله خرید آن هستند و این اطمینان برای ساکنان آن کشور‌ها وجود دارد که در برابر ویروس کرونا ایمن می‌شوند، اما هنوز در ایران نه خبری از اطمینان به تولید واکسن هست و نه از خرید احتمالی آن.

اما در نهایت همه صحبت‌ها درباره تولید واکسن به خرداد و تیر ۱۴۰۰ ختم می‌شود، این طور که به نظر می‌رسد با روند جهشی کووید ۱۹ و ترسی که از ماندگاری آن وجود دارد، ایرانی‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت حداقل باید با این ترس و نگرانی تا ۶ ماه دیگر با سیاستی که دولتمردان در پیش گرفتند، زندگی کنند.
 

انگلستان درگیر ویروس جهش یافته کرونا

انتشار خبر ویروس جهش یافته جدید کووید ۱۹ در انگلستان موجی از نگرانی را به مردم سراسر دنیا وارد کرد و پیگیری خبرنگار دیدار از ساکنان شهر لندن حکایت از آن دارد که شهر به طور کامل تعطیل شده است و مردم در خانه‌ها قرنطینه شده‌اند.

یکی از ساکنان لندن در این‌باره گفته است که هیچ مواد غذایی از سایر کشور‌ها به انگلستان ارسال نشده است و مردم بسیار نگران هستند و هیچ کس نمی‌داند چه خواهد شد.

اما سازمان جهانی بهداشت این نگرانی‌ها را بی اساس دانست و اعلام کرد: روش‌های درمانی ویروس جهش یافته کرونا هیچ فرقی با کووید ۱۹ ندارد و در صورت واکسینه شدن هیچ خطری افراد را تهدید نمی‌کند، اما استرس و ترس از ویروس جهش یافته سبب واکنش‌های زیادی از سوی کشور‌های مختلف شده و در اولین قدم همه راه‌های ارتباطی خود را با انگلستان مسدود کردند که در نگاه کلان اقدام منطقی بود.

جالب است که بدانید زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نظر متفاوتی نسبت به سازمان جهانی بهداشت دارد؛ او در مصاحبه‌ای گفته که جهش جدید کرونا اثرگذاری واکسن‌ها را  تحت تاثیر قرار می‌دهد از این رو مسئولان در خرید واکسن‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند و سیاستگذاری کنند.


حرف همان است، باید صبر کنیم

یک منبع آگاه در گفتگو با دیدار درباره وضعیت تولید واکسن کرونا می‌گوید: در دنیا به دو روش واکسن تولید می‌شود یکی از طریق ویروس‌های ضعیف شده و دیگری از طریق استخراج پروتئین از عامل ویروس بیماری‌زا و توالی یابی آن است که کشور‌های تولید کننده از هر دو روش برای تولید واکسن کرونا استفاده کرده‌اند.

او می‌افزاید: برخی از کشور‌ها مانند چین و روسیه از روش اول برای تولید واکسن استفاده کردند که روش آسانتر و در دسترسی است، اما مورنا و فایزر با شیوه دوم اقدام به تولید واکسن کردند.

او در پاسخ به این پرسش که وضعیت تولید واکسن در ایران چگونه است، می‌گوید: متاسفانه اطلاعات دقیقی از روند تولید واکسن کرونا در ایران نیست، اما برخی شرکت‌های تولید کننده واکسن به ویژه شرکت‌های دانش بنیان این توانایی را دارند که به روش دوم این واکسن را تولید کنند.

این منبع آگاه تاکید می‌کند: هیچ راهی به جز صبر کردن نداریم و باید تا زمانی که دولت اعلام کرده منتظر بمانیم.
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی