تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدار" گزارش می‌دهد؛

واکسن خریدن یا نخریدن، مساله این است

بی‌توجهی مسئولان دولتی در مورد خرید واکسن خارجی کرونا و وعده دادن به مردم درباره واکسن کرونای ایرانی که حتی هنوز به مرحله تست انسانی نرسیده باعث واکنش‌های مردم در فضای مجازی شده است. در حالی‌که برخی کشور‌های همسایه مثل عراق سفارش واکسن فایزر را داده‌اند و حتی کشوری مثل عربستان وعده واکسیناسیون رایگان داده است، مسئولان علمی ستاد مقابله با کرونا به بهانه نبود امکانات لازم اعلام کردند از خرید واکسن فایزر و مدرنا انصراف داده‌اند.

کد خبر: ۷۸۴۲۸
۰۸:۲۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۹
واکسن خریدن یا نخریدن، مساله این است

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: روزی که کرونا وارد زندگی همگان شد، نگاه‌های اولیه به ویروس این بود که عمر طولانی ندارد و با کمی رعایت و درمان‌های اعلام شده، کووید ۱۹ بساط خود را جمع می‌کند و می‌رود، اما این طور نشد؛ از این‌رو همه کشور‌ها عزم خود را جزم کردند تا واکسنی برای مقابله با این ویروس بیابند.


کم کم خبر‌هایی مبنی بر تولید واکسن به گوش رسید، به تبع آن کشور‌های توسعه یافته زودتر از کشور‌های دیگر توانستند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشند و هر روز از مراحل تولید آن سخن گفتند تا اینکه در ایران هم متولیان امر دست به کار شدند تا آن‌ها هم بتوانند هر چه زودتر راه مبارزه با این ویروس را پیدا کنند.

اما نقل قول‌ها درباره تولید واکسن ایرانی و نخریدن واکسن خارجی سبب شد که مردم نسبت به این رویه اطلاع رسانی واکنش نشان دهند، از این‌رو در توئیتر با راه اندازی هشتک #واکسن_بخرید اعتراض خود را نشان دادند؛ اعتراضی که به نظر می‌رسد حق مردم است، زیرا کرونا با هیچ کس شوخی ندارد و از آنجایی‌که طبق صحبت‌های مسئولان با سرد شدن هوا احتمال اوج گیری موج چهارم کرونا وجود دارد از این‌رو این واکنش‌ها به نظر حق مردم است و وظیفه سنگینی را روی دوش دولتی‌ها می‌گذارد تا هر چه زودتر یک جواب درست و منطقی برای واکسن (چه داخلی و چه خارجی) به مردم ارائه دهند.

ماجرای خرید واکسن خارجی و اظهار نظر‌های متفاوت

زمانی‌که شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا که فایزر معروف‌ترین آن است با قطعیت اعلام کرد این واکسن جان انسان‌ها را در مقابل کرونا نجات می‌دهد، خیلی از کشور‌ها از جمله کشور‌های جهان سوم و توسعه نیافته دست به کار شدند این واکسن را از فایزر خریداری تا بتوانند مردم خود را در برابر این ویروس محافظت کنند.

در ایران هم صحبت‌هایی مبنی بر خرید این واکسن شد، یک روز رئیس‌جمهور گفت با تامین بودجه واکسن خریداری شود و روز دیگر همتی، رئیس بانک مرکزی گفت که به دلیل تحریم‌ها توان رقم پیشنهادی برای خرید واکسن را نداریم که همین صحبت‌ها واکنش سعید نمکی وزیر بهداشت را در پی داشت که با گلایه از وضعیت موجود خواستار تدابیر ویژه‌ای برای رفع این مشکل شد.

اما کم‌کم ورق برگشت و همه صحبت‌ها حول و حوش تولید واکسن داخلی چرخید و برخی از شرکت‌های تولیدکننده و در راس آن شرکت‌های دانش بنیان به صورت نامحسوس با هم رقابتی را آغاز کردند تا بتوانند مدال قهرمانی تولید واکسن را هر چه زودتر گردن خود بیاندازند، اما تا به امروز هنوز هیچ خبر موثق و درستی از زمان تولید و توزیع آن به گوش نمی‌رسد.

روزی عضو ستاد ملی کرونا می‌گوید که واکسن ایرانی دی و بهمن توزیع می‌شود و یک عضو دیگر وعده آخر بهار را می‌دهد و از طرف دیگر وزیر بهداشت با بیان اینکه به دنبال خرید واکسن خارجی هستیم خط بطلانی روی صحبت‌های بقیه می‌کشد.
 
واکسن خریدن یا نخریدن، مساله این است
 

بالاخره واکسن می‌خریم یا نه؟

اما صحبت‌ها در مورد خرید واکسن خارجی پس از انتشار خبر تزریق واکسن کرونا روی افراد مختلف دوباره قوت گرفت تا جایی‌که محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت از وی خواست هر چه زودتر واکسن کرونا را خریداری کنند؛ او در نامه خود به وزیر گفته که عنصر زمان برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ بسیار مهم است، ضمن ارج نهادن به تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن کرونا لازم است همه تلاش‌ها بر خرید هر چه سریع‌تر واکسن و شروع واکسیناسیون مردم عزیز کشورمان در یک بازه زمانی مشخص متمرکز شود.

همچنین او در نامه خود به این موضوع اشاره کرده است: "سازمان نظام پزشکی به عنوان نهاد مرجع صنفی بر اساس بند «ت» ماده ۳ قانون سازمان نظام پزشکی برای تهیه و ارائه خدمات واکسیناسیون به مردم و کادر درمان اعلام آمادگی می‌کند. همچنین این سازمان برای پیگیری ویژه تهیه واکسن، کمیته‌ای را تعیین کرده تا با هماهنگی وزارت بهداشت و دولت و در راستای فعال کردن دیپلماسی عمومی، اقدام عاجل در این زمینه انجام شود. دستور مساعد جناب عالی در مورد این همکاری و تسریع در زمینه تهیه واکسن موجب امتنان است. "

تعدادی از شرکت‌های بزرگ تولید دارو در دنیا برای تولید واکسن کرونا اقدام کرده‌اند که به نظر می‌رسد پروژه تولید واکسن فایزر و بیو ان تک (واکسن مشترک آمریکا و آلمان) که در دمای منفی ۷۰ درجه و واکسن تولیدی شرکت مدرنا در آمریکا که در دمای منفی ۲۰ درجه نگهداری می‌شود از بقیه جلوتر است و توانسته‌اند، مجوز استفاده اضطراری را در برخی کشور‌ها بگیرند.

برخی کشور‌ها از جمله انگلیس و آمریکا واکسیناسیون شهروندان خود را با این واکسن‌ها شروع کرده‌اند. سومین واکسن تولید شده در دنیا که مراحل تایید را می‌گذارند، واکسن شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا و اکسفورد است که امکان نگهداری در یخچال را هم دارد.

با این حال به‌رغم همه صحبت‌های مطرح شده هنوز هیچ شخص یا نهاد خاصی درباره خرید صددرصدی واکسن کرونا صحبتی نکرده است و با توجه به عکس‌العمل مردم پاسخگویی نیاز امروز است و باید به آن عمل شود.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی