تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
دیدار ۱۴۰۰

بسته خبری انتخابات ۱۴۰۰؛ از رای پستی تا احیای نخست‌وزیری!

از امشب در #دیدار_۱۴۰۰ با گزیده و چکیده‌ای از محتوای انتخاباتی رسانه‌های جمعی، فضای انتخاباتی را پیگیری خواهیم کرد. اخبار امروز، ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۹ را در ادامه می‌خوانید.

کد خبر: ۷۷۷۷۱
۲۱:۳۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹
از مطالبه انتخابات آزاد تا دغدغه اجماع درون جریانی
دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: معاون عربی وزیر خارجه دولت اصلاحات، در ادامه حضور پررنگ رسانه‌ای این روز‌های خود گفت‌وگویی با روزنامه شرق داشته است. او در این گفتگو در رابطه با سیاست خارجه جمهوری‌اسلامی، توافق با آمریکا و ارتباط با کشور‌های عربی گفته است. او همچنین در رابطه با انتخابات ایران هم صحبت کرده است. به گفته محمد صدر، پیش‌بینی اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ چه اتفاقی می‌افتد و آیا دولت به دست تندرو‌ها می‌افتد یا نه، هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست. صدر در بخشی از این گفتگو می‌گوید: «من معتقدم همه افراد دست‌اندرکار مخصوصا مسئولان رده‌بالا می‌دانند انتخابات ریاست‌جمهوری باید با مشارکت بالا انجام شود و برای این کار، حتما باید رقابتی به وجود بیاید، وگرنه مشارکت بالا نخواهد بود. چرا این را ضروری می‌دانند؟ چون شرکت و حضور مردم در صحنه سیاسی کشور باعث امنیت نظام است. این چیزی است که معتقدم کاملا برای بزرگان نظام قابل درک است و دنبالش می‌کنند.»


متن کامل این مطلب: مشارکت پایین در انتخابات خطر امنیتی برای ایران دارد 


جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرعامل بنیاد باران در گفت‌وگویی تفصیل با شرق در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ گفتگو کرده است. امام از شرایطی که دولت روحانی رقم زده شروع می‌کند و به استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌پردازد و موانع موجود اعم از نظارت استصوابی شورای نگهبان را نیز مطرح می‌کند و می‌گوید: «ما برای انتخاباتی فعال خواهیم شد که رقابتی و آزاد باشد. اصلاح‌طلبان به دنبال شرکت در یک انتخابات آزاد و رقابتی هستند و قطع به یقین با توجه به تنش‌هایی که در منطقه به وجود آمده، تنش‌زدایی مدنظر ماست و باید از این فرصت‌ها برای حفظ منافع مردم حداکثر استفاده را داشته باشیم.» در شرایطی که برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند که به هیچ وجه نباید صندوق رای را کنار گذاشت و در هر حالی باید به پا در مسیر انتخابات نهاد، اما جواد امام در این گفتگو می‌گوید: «محروم‌کردن افراد در انتخابات معنا ندارد و ما نمی‌توانیم صرفا تنور انتخابات را داغ کنیم. قرار نیست به هر قیمتی برای رسیدن به قدرت از مردم فاصله بگیریم.»


متن کامل این مطلب: جواد امام: ما نمی‌توانیم صرفا تنور انتخابات را داغ کنیم


روزنامه شرق در گزارشی به سراغ خواست و تلاش اصولگرایان و نزدیکان به هسته سخت قدرت برای تغییر نظام سیاسی ریاست به نظام پارلمانی و احیا جایگاه نخست‌وزیری رفته است. این روزنامه به سابقه اظهار نظر‌هایی در این رابطه پرداخته و در ادامه با قاسم کردی، حقوقدان هم گفت‌وگویی انجام داده است. کردی در بخشی از این گفتگو این خواست را مغایر قانون اساسی قلمداد می‌کند و می‌گوید: «عده‌ای داعیه بازگشت به نخست‌وزیری را دارند؛ حال اینکه گویا فراموش کرده‌اند این مسئله مغایر اصل تفکیک قوا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؛ چرا‌که در نظام پارلمانی بین قوه مجریه و قوه مقننه جدایی مشخصی وجود ندارد و تفکیک قوا انجام نشده است. از سوی دیگر، برخی از اصول قانون اساسی با ویژگی‌های نظام پارلمانی سازگاری ندارد؛ نمونه آن اصل ۱۱۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که رئیس‌جمهوری را به‌عنوان رئیس هیئت دولت، منتخب مردم می‌داند نه پارلمان.»


متن کامل این مطلب: اصولگرایان به دنبال تغییر نظام ریاستی به پارلمانی


خبرآنلاین در گزارشی به وضعیت جریان اصولگرایی در فضای انتخاباتی فعلی پرداخته است. این گزارش ابتدا به سراغ تجربه منفی جمنا می‌رود و از تشکیلاتی به نام «شورای وحدت نیرو‌های انقلاب» می‌نویسد که توسط مهدی چمران و غلامعلی حدادعادل بنا نهاده شد تا جایگزین جمنا باشد، ولی آن هم پر نقص بود، می‌گوید. این گزارش می‌نویسد: «حالا چند ماهی است که تنور انتخابات ۱۴۰۰ در حال گرم شدن است البته برای احزاب و جریان‌های سیاسی و در این میان اصولگرایان که خود را برنده میدان می‌دانند رفت و آمدشان از رقیب بیشتر است، اما با وجودِ بر و بیایی که در این خیمه جناح راست به راه افتاده هنوز سایه بلاتکلیفی روی سرشان سنگینی می‌کند از یک طرف جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده است می‌خواهد ساز و کاری جدید به راه بیندازد و از سوی دیگر شورای ائتلاف اصلا دوست ندارد به سرنوشت جمنا دچار شود.» سؤال محوری این گزارش این است: «شورای وحدت با جامعه روحانیت به ائتلاف می‌رسد؟» به نظر می‌رسد که اختلاف بین طیف سنتی اصولگرایی و نواصولگرایان زیاد است!


متن کامل این مطلب: زنگ خطر برای شورای وحدت اصولگرایان /بزرگان وارد میدان شدند


محسن رهامی، فعال اصلاح‌طلب در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه هیچ معلوم نیست که سرنوشت بیماری کرونا چه خواهد شد و این همه‌گیری تا کی ادامه خواهد داشت گفت: «در قانون انتخابات غیر از حضور فیزیکی رای دهندگان، راه دیگری برای اخذ رای پیش بینی نکرده است؛ بنابراین باید از تجربه جهانی در برگزاری انتخابات استفاده کرد. انتخابات پستی یکی از راه‌هایی است که می‌توان استفاده کرد.»


متن کامل این مطلب: مدل رای پستی درانتخابات۱۴۰۰ اجرا شود
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی