تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش "دیدار" از نتایج تعطیلی‌های تهران؛

ماسک بزنید؛ از نارنجی تا قرمز راهی نیست!

تعطیلی دو هفته‌ای تهران که به‌زعم خیلی‌ها از سوی برخی اصناف خیلی جدی گرفته نشد توانست در آمار مبتلایان و فوت شدگان تاثیرگذار باشد و انتظار‌ها چنین بود که در هفته جاری و هفته‌های آتی این تعطیلی‌ها با هدف قطع زنجیره کرونا ادامه داشته باشد، اما قرعه تعطیلی دوباره به گردن برخی از واحد‌های صنفی افتاد که ماه‌ها تعطیل بودند و تعطیلی‌های قبلی ادامه نیافت. از سوی دیگر هر چند این تصمیم در ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شد، اما برخی از اعضای این ستاد در مصاحبه‌هایی نسبت به تدوام نداشتن تعطیلی شهر تهران گله‌مند بودند.

کد خبر: ۷۷۲۲۱
۰۸:۴۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹
... و ناگهان بازگشت کرونا
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: حرف و حدیث‌ها بر سر تداوم یا عدم تداوم تعطیلی تهرانی موضوع داغ محافل مردم در روز‌های هفته گذشته بود تا اینکه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که همه جا باز خواهد بود به غیر از آموزشگاه‌ها، استخرها، قهوه‌خانه‌ها و ... هر چند که این مراکز پیش‌تر هم تعطیل و مجاز به فعالیت نبودند، اما انتظار می‌رفت با کاهش تعداد فوت شدگان از یک سو و پایین آمدن آمار مبتلایان این تعطیلی تا ریشه کن شدن کرونا ادامه یابد؛ به هر حال این اتفاق نیفتاد و با زدن زنگ پایان تعطیلی از سوی ستاد مربوطه شهروندان مانند زمانی‌که زنگ تعطیلی مدارس زده می‌شد به سمت نقاط مختلف شهر برای رفتن به سرکار یا انجام کار‌های دیگر سرازیر شدند و بیم اینکه دوباره کرونا فراگیر شود به وجود آمد.
 

ممکن است شرایط دوباره قرمز شود

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در مصاحبه با شبکه خبر وضعیت کرونایی شهر تهران در پایان دو هفته تعطیلی را اینگونه تشریح کرد: "تهران در وضعیت نارنجی است و تا چهارشنبه گذشته رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۷۸ درصد رسید و اصناف و کسبه ۸۴ درصد محدودیت‌ها را رعایت کرده‌اند. با وارد شدن به وضعیت نارنجی از وضعیت قرمز حساسیت‌ها بیشتر می‌شود. طیف وسیعی در گروه شغلی ۲ قرار دارند و ممکن است شرایط دوباره قرمز شود.

فرهادی، همگان را به زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی دعوت کرد و ادامه همکاری اصناف و کسبه را در آغاز هفته سوم خواهان شد و افزود: وضعیت تهران به دلیل جمعیت بالا و فعالیت بالای اقتصادی شکننده است و این شکنندگی می‌تواند شرایط پایتخت را تغییر دهد. لازم است افرادی که در پاساژ‌ها کار می‌کنند از تجمعات دوری و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
 

دوشنبه‌ها روز تصمیم‌گیری

جالب است که بدانید این همه ماجرا نیست؛ ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت صبح شنبه با حضور در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما، درباره تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفت: در این روز‌ها و به دنبال تعطیلی‌های دو هفته‌ای در شهر‌های قرمز، شاهد کاهش موارد مراجعه سرپایی، بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی هستیم.

حریرچی در ارتباط با تعیین تکلیف محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهر‌های قرمز، نارنجی و زرد، نیز گفت: هر دوشنبه در خصوص وضعیت شهر‌های زرد، نارنجی و قرمز، تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به سهم بالای انتقال بیماری از درون خانه‌ها، افزود: اگر ۱۰ درصد خانوار‌ها شب نشینی‌های دورهمی داشته باشند جمعیتی بالغ بر دو میلیون و چهار صد هزار نفر می‌شود که بسیار خطرناک است. اگر هر شهری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت روزانه ۱۰ بیمار کرونایی داشته باشد که بستری شوند، آن شهر قرمز تلقی می‌شود.
 

سرمای بیشتر انتقال بیشتر

یکی از موضوعاتی که هم اعضای ستاد ملی کرونا هم صاحب نظران در این حوزه به آن اشاره داشتند این است که با بیشتر شدن سرما و قرار گرفتن آدم‌ها در فضای بسته شدت انتقال ویروس کرونا بیشتر خواهد شد.

این نگرانی از خیلی قبل‌تر وجود داشت و حالا با اعلام از سوی اعضای ستاد مقابله با کرونا این پرسش برای همه پیش آمده که اگر شرایط چنین است، دولت چرا تعطیلی‌ها را تمدید نکرد و حتی برخی از کسبه صبح روز شنبه نمی‌دانستند که می‌توانند مغازه‌های خود را باز کنند یا نه؛ شاید اطلاع رسانی نادرست و حتی منقطع باعث این سردرگمی باشد.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران، نسبت به تعجیل و شتابزدگی در برداشتن برخی محدودیت‌های کرونایی در پایتخت هشدار داد و گفت: شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است و بازگشایی‌های شتابزده می‌تواند باعث تکرار تجربه تلخ اردیبهشت ۹۹ شود.

او، عدم فاصله گذاری اجتماعی و حمل و نقل عمومی را دو عامل خطر مهم در افزایش شیوع و انتقال کووید ۱۹ برشمرد و یادآور شد: فضا‌های مسقف و بدون تهویه مناسب با حضور بیش از ۱۵ نفر از جمله کانون‌های خطر بیماری محسوب می‌شوند.

زالی به عنوان یکی از مداخلات مهمی که هرچه سریع‌تر باید انجام پذیرد به افزایش ناوگان اتوبوسرانی و واگن‌های مترو اشاره کرد که می‌تواند به طور چشمگیری میزان سرایت بیماری را کاهش دهد.
 

تغییر رنگ به معنای کنترل اپیدمی نیست

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: تغییر رنگ شهر‌ها به معنای کنترل اپیدمی نیست. وضعیت نارنجی در شهر تهران و بسیاری از شهر‌ها شکننده است و اگر مردم پروتکل‌ها را به طور جدی رعایت نکنند ممکن است هفته‌های آینده دوباره با تغییر رنگ محدودیت‌ها تشدید شود.

او افزود: به طور کلی وضعیت رنگ شهر‌ها پایدار نیست و به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و همکاری مسئولان دستگاه‌ها بستگی دارد، اگر در شهر‌های مختلف از جمله تهران که از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ دادند، پروتکل‌ها به دقت رعایت شود؛ وضعیت نارنجی باقی می‌ماند و حتی می‌توانیم به وضعیت زرد برویم، اما اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، برعکس دوباره محدودیت‌های سختگیرانه و حداکثری بر می‌گردد.

این‌طور که به نظر می‌رسد تغییر رنگ شهر‌ها از قرمز به نارنجی به این معنا نیست که بیماری ضعیف یا کنترل شده است و همه به این نکته اذعان دارند که اگر مردم رعایت نکنند وضعیت بدتر می‌شود. در مورد تهران هم شاید رنگ شهر از قرمز به نارنجی تغییر کرد، اما واقعا انکار ناپذیر، این تغییر شکننده است؛ بنابراین اگر پروتکل‌ها در این هفته و هفته آینده خیلی قوی و جدی گرفته شود این روند می‌تواند ادامه پیدا کند و نارنجی بماند، اما اگر پروتکل‌ها رعایت نشود دوباره به رنگ قرمز برمی‌گردد.
 

چه اصنافی تعطیل هستند چه اصنافی تعطیل نیستند؟

بر اساس وضعیت کلی استان تهران، فعالیت گروه‌های ۳ و۴ در این وضعیت ممنوع و گروه ۱ و ۲ امکان پذیر است و فعالیت ادارات نیز به صورت ۵۰ درصدی خواهد بود.

مشاغل گروه ۱ و ۲ شامل مراکز خرید، پاساژها، فروشگاه‌های فرش، مواد غیر غذایی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب بازی فروشی‌ها، عمده فروشی‌ها، خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار آجیل است.
 
دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، همچنین سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کاهش زمان فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری، مساجد و مصلی‌ها و برگزاری آزمون‌های حضوری و برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو. حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، حرم حضرت عبدالعظیم، امامزاده صالح، حرم حضرت احمد ابن موسی و شبستان مسجد جمکران، مدارس شبانه‌روزی، انجام دورکاری شاغلین گروه حساس، کافه، قهوه‌خانه و چایخانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه ورزشی سالنی هم جزء مشاغل گروه سه و چهار هستند که فعالیت آنها غیرمجاز اعلام شده است.

به نظر می‌رسد که نقاط کروناخیز در پایتخت دوباره فعال شدند و در چنین شرایطی، می‌توان احتمال داد که تهران نارنجی، دوباره قرمز شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی