تیتر امروز

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

پیشنهاد تدوین ۴ استاندارد بین المللی جدید حوزه نانو از سوی ایران

جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) پیشنهاد تدوین چهار استاندارد بین المللی جدید در حوزه فناوری نانو را مطرح کرد.

کد خبر: ۷۶۴۹۵
۱۲:۱۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹

پیشنهاد تدوین ۴ استاندارد بین المللی جدید حوزه نانو از سوی ایران

 

دیدارنیوز ـ ایران پیش از این مسوولیت تدوین چندین استاندارد بین المللی در حوزه فناوری نانو را به عهده داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ستاد توسعه زیست فناوری، اجلاسیه کمیته فنی بین‌المللی استاندارد‌های فناوری نانو (ISO/TC ۲۲۹) در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹، به صورت مجازی و آنلاین و با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور عضو این کمیته برگزار شد.

در این اجلاسیه ایران با ارایه پیشنهاد تدوین چهار استاندارد جدید و همچنین دفاع از ۲ استاندارد بین‌المللی در حال تدوین حضور فعالانه‌ای داشت.

جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) در راستای مقابله با بیماری کوید ۱۹، ٢ پیشنهاد استاندارد بین المللی را در زمینه تعیین مشخصات و خواص ضد عفونی کننده‌های بر پایه فناوری نانو و تعیین میزان رهایش نانواشیا در ماسک‌های تنفسی ساخته شده با فناوری نانو مطرح کرد.

در حال حاضر در جهان تعداد کمی از کشور‌ها محصولات بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا تولید می‌کنند که ایران یکی از این کشور‌ها است.

با توجه به کاربرد و کارایی این محصولات در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ و لزوم داشتن استاندارد برای ارزیابی کارایی این محصولات، پیشنهاد این ۲ استاندارد با استقبال فراوان کشور‌های شرکت کننده در اجلاس همراه بود.

با توجه به این که ماسک‌ها و ضد عفونی کننده‌های مبتنی بر فناوری نانو توسط چندین شرکت داخلی در کشور تولید می‌شوند و در شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دو موضوع در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به عنوان اولویت تعیین شده، سپس طرح اولیه و پیشنهاد این استاندارد‌ها با کمک متخصصان و شرکت‌های تولیدی با برگزاری جلسات تخصصی متعدد در ستاد نانو تهیه و به کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو ارایه شد.

پیشنهاد دیگر ایران با موضوع ارزیابی کارآیی و دوام نانوپوشش‌های ابر آبگریز بود که پیش از این به کمیته بین المللی استاندارد سازی فناوری نانو ارایه شده بود، این پیشنهاد در اجلاس اخیر مطرح شد و نظرات تخصصی ارسالی توسط کارشناسان کشور‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، نانوپوشش‌های ابر آب گریز کاربرد‌های زیادی دارند و چندین شرکت داخلی این نوع محصولات را تولید می‌کنند.

پیشنهاد چهارم ایران با موضوع روش ارزیابی کارآیی منسوجات ابرآب گوید حاوی نانومواد نیز در این اجلاس ارایه شد.

علاوه بر پیشنهاد‌های بالا، ۲ استاندارد بین‌المللی دیگر که با مسئولیت ایران در کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو از قبل در حال تدوین بودند، طی نشست‌های فنی متعدد در اجلاسیه توسط متخصصان و نمایندگان کشور‌های مختلف حاضر در کمیته فنی بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، عنوان یکی از این استانداردها، «منسوجات آنتی‌باکتریال حاوی نانومواد – تعیین عملکرد» بود که پیش نویس آن در این اجلاس نهایی شد، و به زودی توسط سازمان ایزو منتشر خواهد شد، استاندارد دیگر نیز با عنوان «سنجش دسترسی زیستی نانومواد تولید شده در محیط‌های آبی» است که تدوین آن در حال انجام است.

نشست‌های دوره‌ای کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو هر شش ماه یکبار برگزار می‌شود و هدف از این نشست‌ها، تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های کاری این کمیته برای تدوین استاندارد‌های بین‌المللی فناوری نانو و بحث و بررسی در مورد پروژه‌ها و پیشنهاد‌های جدید استانداردسازی ارائه شده از طرف کشور‌های عضو اصلی است، همچنین رسیدن به اجماع جهانی در مورد موضوعات جدید کاری و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تدوین استاندارد‌های فناوری نانو از دیگر اهداف این نشست‌ها است.

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور‌های فعال کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو است که تاکنون با حمایت‌ها و فعالیت‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ۷ استاندارد بین المللی تدوین کرده است و ۳ استاندارد بین المللی دیگر را نیز در دست تدوین دارد.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی