تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
خبرخوانی هفتگی دیدار؛

چهلم شجریان، دعوای روحانی ـ قالیباف و چشمک ظریف به بایدن!

در خبرخوانی هفتگی دیدار می‌خوانید: روحانی  و قالیباف (و یاران هر دو) بر سر دلایل گرانی و راه‌حل هر کدام برای خروج از بن‌بست اقتصادی و معیشتی با هم بگو مگو کردند، کرونا به مرز ۵۰۰ فوت شده در روز نزدیک شد، بورس ادای زنده‌ها را در آورد و نفس نفس می‌زند، ظریف و روحانی به آمریکا چراغ سبز نشان دادند، سالگرد حوادث آبان ۹۸ و چهلمین روز درگذشت محمدرضا شجریان در این هفته بود.

کد خبر: ۷۶۰۷۰
۱۱:۳۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹
چهلم شجریان، دعوای روحانی ـ قالیباف و چشمک ظریف به بایدن!
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در پایان آخرین هفته آبان ۹۹، دیدار به روال هر پایان هفته مهمترین اتفاقات و اخبار را مورد بررسی، جمع بندی و یادآوری قرار می‌دهد. هنوز مردم ایران و جهان با کرونا دست به گریبانند و روزانه تعداد زیادی انسان جان خود را از دست می‌دهند و ضمن اینکه کنترل نشده بلکه هر روز نگرانی‌ها نسبت به قبل بیشتر می‌شود. در ایران آمار فوت شدگان هر روز بیشتر می‌شود تا جایی که مسئولان اعلام کرده‌اند بیم آن می‌رود عدد فوت شدگان روزانه ۴ رقمی شود که در آن حالت غیر قابل کنترل‌تر خواهد شد. همین پنجشنبه ۲۹ آبان سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با فوت ۴۷۶ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۳ هزار و ۴۱۷ نفر رسید. سیما سادات لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۹ آبان ۱۳۹۹) بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۳هزار و ۲۲۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد ۲ هزار و  ۹۳۸ نفر بستری و ۵ هزار و ۷۲۲ نفر نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.
 
بنابراین در مجموع ۸۱۵ هزارو ۱۱۷ بیمار مبتلا به کرونا تاکنون در کشور شناسایی شده است که از این تعداد ۵۸۳هزار و ۷۰۴ نفر بهبود یافته‌اند. تجربه پزشکان نشان داده استفاده از خون بهبودیافتگان کرونا یکی از روش‌های درمانی موثر برای بیماران مبتلا به کرونا است که در آغاز ابتلا بیمار از بدحال شدن وی جلوگیری می‌کند. سخنگوی وزارت بهداشت گفته میزان مراجعه بهبودیافتگان این بیماری، اما برای اهدای پلاسما از آغاز اردیبهشت ماه در کشور برابر با ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است که سبب جمع‌آوری ۱۱ هزار و ۲۷۰ واحد پلاسما شده است که این آمار برابر با ۲درصد بهبودیافتگان کرونا است. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
 

بورس؛ رشد ۱۰ درصدی شاخص‌ها فقط نسبت به هفته پیش

به روال هفته‌های پیش وضعیت بورس موضوع و اولویت دوم در جمع بندی اخبار هفته است. بازار بورس نفس نفس می‌زند و دعوای حقیقی‌ها و حقوقی‌ها ادامه دارد. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۸ آبان) به عدد یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۱۰ درصد رشد داشت. شاخص بورس پس از چندین هفته، افت پیاپی، در هفته‌ای که گذشت خیلی آرام و ضعیف روندی مثبت یافت. شاخص بورس در معاملات هفته جاری ۱۲۴ هزار واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۲۱ آبان ماه) با عدد یک میلیون و ۲۲۱ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۲۸ آبان ماه) به عدد یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد رسید.
 

روحانی ـ قالیباف؛ مذاکره، مقاومت یا دعوای قدرت؟

دعوای بین روحانی و قالیباف و به تبع آن بین طرفداران هر دو سو، سال‌هاست شروع شده و قصه امروز و دیروز نیست و طبیعتا در هر کنش و واکنش پینگ پونگی این دو جریان به ذهن هر خواننده، شنونده و بیننده‌ای دعوای سیاسی و انتخاباتی را تداعی می‌کند. اینکه محمدباقر نوبخت در پاسخ به قالیباف گفته، مردم اعانه یا یارانه نمی‌خواهند بلکه "رفع تحریم و زور را با حفظ عزت ملی" می‌خواهند، دقیقا تداعی کننده اظهارات حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال‌های ۹۲ و ۹۶ است. او هم در رد سیاست‌های یارانه‌ای احمدی نژاد می‌گفت "این گدا پروری است" و مدعی بود اقتصاد ایران را به جایی خواهد رساند که مردم به دولت یارانه بدهند. گویا این دعوای اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالی کماکان ادامه دارد و تنها مهمی که در این میان بدون راه حل مانده، غیبت حکمرانی خوب و مردمند. این دعوا‌ها بهانه تهیه گزارشی به قلم اسفندیار عبداللهی خبرنگار سرویس سیاسی دیدارنیوز شد، که خواندن آن را پیشنهاد می‌کنم.
 
بیشتر بخوانید:  دو قطبی روحانی ـ قالیباف؛ پرده‌ای از دعوای بزرگ قدرت؟
 

ظریف: آماده مذاکره‌ایم

انتخابات آمریکا از تب و تاب افتاد و حال رابطه یا مذاکره ایران و آمریکا است که مورد توجه، دفاع یا رد گروه‌های مختلف در ایران قرار می‌گیرد. پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جناح دولت را امیدوار و جناح رقیب را به انفعال واداشته است. هر چند اگر در آینده توافقی هم بین ایران و آمریکا در چارچوب برجام و همچنین مسائل دیگر صورت بگیرد، به عمر دولت روحانی قد نمی‌دهد، ولی چون تعامل با آمریکا و جهان میراث این دولت است، روحانی و یارانش در کابینه تلاش خواهند کرد این میراث زنده شود. بر همین پایه وزیر امورخارجه ایران روز پنجشنبه در پیام توییتری نوشت: اگر ایالات متحده آمریکا خواهان پیوستن دوباره به برجام باشد، آماده‌ایم تا در خصوص شرایط احیای عنوان «مشارکت‌کننده در برجام» برای ایالات متحده مذاکره کنیم. محمدجواد ظریف در این پیام تصریح کرد: ایالات متحده هنوز عضو سازمان ملل متحد است. اگر تعهداتش را آن‌طور که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آمده اجرا کند ما هم تعهداتمان ذیل برجام را اجرا می‌کنیم.

 
دست دوستی به همه ارکان کشور دراز می‌کنیم

حسن روحانی رییس جمهوری ایران هم در بخشی از سخنان روز چهارشنبه خود در هیات دولت با اشاره به شرایط بد اقتصادی و مشکل تحریم‌ها و همچنین معادلات متعارف بین‌المللی خاطرنشان کرد: تحریم به هرحال رفع خواهد شد چه امروز چه فردا. اما برخی همیشه به دنبال این هستند که قهرمان رفع تحریم چه کسی باشد، شما! ما دنبال قهرمان‌سازی نیستیم قهرمان در کشور ما ملت ایران است. اگر در ۹۴ پیروز شدیم ملت ایران پیروز شد. اگر در سال ۹۹ یا ۱۴۰۰  پیروز شدیم ملت ایران است که در برابر تحریم پیروز می‌شود.
 
وی ادامه داد: قاعدتا در زمان انتخابات تسویه حساب سیاسی انجام می‌دهند، اما الان موقع تسویه حساب سیاسی نیست اکنون بنای ما به آرامش است تا کشور بتواند پیشرفت کند. مهم این است که امروز مردم واقعیت‌ها را به خوبی بدانند. از روز اول گفتیم دست دوستی به سمت همه قوا و همه ارکان کشور دراز می‌کنیم و این دست ما همچنان برای دوستی به جلو است. باز همین را می‌گوییم و باز هم دنبال این هستیم دست دوستی به همه بدهیم. در این هفته‌ها فضای مثبتی در جامعه ایجاد شده است. بگذاریم فضای مثبت در جامعه کار خود را انجام دهد و بتوانیم کاری کنیم تا انتظارات مثبتی که نسبت به آینده در ذهن مردم است، بتواند فضای کشور را متعادل و درست کند.

 
یک سال پس از حوادث آبان ۹۸

۲۴ آبان ۱۳۹۸ قیمت بنزین بدون اطلاع قبلی ۳۰۰ برابر شد و شوک عجیبی به مردم وارد کرد. همان روز مردم در خیابان‌ها و اتوبان‌های تهران خودرو‌های خود را به نشان اعتراض متوقف کردند و انتشار سریع اخبار این اعتراض‌ها به سرعت دیگر شهر‌های کشور را در برگرفت و اعتراضات دامنه داری را در بیش از ۱۰۰ شهر کشور در پی داشت. این اعتراضات خسارات جانی و مالی زیادی را بر مردم تحمیل کرد و زخمی بر حافظه تاریخی جامعه به یادگار گذاشت. ابتدای این هفته شروع سالگرد اولین روز اعتراضات آبان ۹۸ بود.

 
چهل روز بدون خسروی آواز ایران

چهل روز قبل محمدرضا شجریان هنرمند و خواننده صاحب سبک ایرانی و فارسی زبان پس از ماه‌ها جدال با سرطان خاموش شد و از پیش ما رفت و آرام گرفت. چهل روز است فضای رسانه‌های کاغذی و مجازی و شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان (غیر از شبکه‌های مستقر در تپه‌های جام‌جم تهران و حوالی آن) مشحون از خاطرات و تصاویر و یاد و نام محمدرضا شجریان بوده است و شاید مخاطبان عام این رسانه‌ها از شنیدن و خواندن درباره او اشباع شده باشند. دلیل و بهانه این حجم از پرداختن به شجریان بزرگ هم واضح و مبرهن است: همه عمر دیر رسیدیم! «به بهانه چهلمین روز درگذشت محمدرضا شجریان معروف به "خسروی آواز ایران" حامد سیاسی‌راد خبرنگار سرویس سیاسی دیدارنیوز یادداشتی به رشته تحریر در آورده است که خواندن آن خالی از لطف نیست».
 
بیشتر بخوانید: شجریان، تا ابدیت جاری
 
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی