تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
گزارش روزان از طرح مجدد استیضاح روحانی:

استیضاح برای بالا بردن تنش

حمله به روحانی مدتی است که شدت بیشتر گرفته و بعد از چند ماه مسکوت ماندن، بار دیگر موضوع استیضاح روحانی مطرح شده است. استیضاحی که بعید است محقق شود، اما طرفدارانش با قوت بسیار آن را به موضوع روز تبدیل کرده‌اند.

کد خبر: ۷۳۸۴۱
۰۸:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹

استیضاح برای بالا بردن تنش

استیضاح روی میز

هفته گذشته بعد از آن که حسن روحانی رئیس‌جمهور درباره صلح حسنی حرف زد و این پیام را در کلام گنجاند که اگر لازم باشد باید با دشمن هم مذاکره و صلح کرد، حمله به او شدت صد چندان گرفت.

اصولگرایان در شبکه‌های مجازی و رسانه‌هایشان حمله همه‌جانبه به اظهارات روحانی را شدت دادند ولی در این میان واکنش مجتبی ذوالنور نماینده تندروی قم از همه تندتر بود. او در توییترش نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن علت صلح امام حسن(ع) با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکری می‌کنید؛ امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند. با منطق شما رهبر انقلاب باید دستور دهد هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.»

درخواست اعدام برای رئیس‌جمهور آن هم بدون استناد به هیچ قانونی چنان حرف تندی بود که واکنش‌های بسیار ایجاد کند. اما ذوالنور در ادامه موضوع طرح مجدد استیضاح روحانی را مطرح کرد و بدین ترتیب بود که استیضاح بار دیگر به موضوع روز تبدیل شد.

پیش از این، در خرداد ماه و به محض روی کار آمدن مجلس یازدهم، طرح سؤال از روحانی کلید خورد و حتی به مرحله اعلام وصول توسط هیأت رئیسه مجلس رسید. هم زمان بحث استیضاح هم پیش کشیده شد. اما حرکت مجلس با مخالفت رهبری روبرو شد. ایشان در دیدار مجازی نمایندگان تأکید کردند که صلاح می‌دانند دولت تا روز آخر کار کند.

همین شد که هم طرح سؤال کنار گذاشته شد و هم استیضاح.

اما این بار بعد از گذشت کمتر از چهار ماه بار دیگر، تندروها موضوع استیضاح را مطرح کردند. ذوالنور ضمن بیان این که استیضاح روحانی از دستور کار خارج نشده است، تأکید کرد: «پرونده استیضاح دست بنده است، ۴۴ نفر امضا کرده‌اند که ۱۱ نفر امضایشان را پس گرفتند. از دیگر نمایندگان خواهش می‌کنیم استیضاح را امضا کنند که اوضاع نابسامان فعلی با استیضاح آقای رئیس‌جمهور سامان پیدا کند.»

از اصرار ذوالنور تا انکار قالیباف

پس از این که ذوالنور بار دیگر موضوع استیضاح روحانی را روی میز گذاشت، برخی دیگر از نمایندگان هم دنبال آن را گرفتند. علیرضا نظری، نماینده مردم شهر خمین در توییترش نوشت: «طرح استیضاح و عدم کفایت رئیس‌جمهوری آقای حسن روحانی با ۲۰ محور در حال جمع‌آوری امضا می‌باشد. کم‌کاری، ضعف، سستی، ناتوانی و عدم کفایت در اداره قوه مجریه به شکلی که آثار آن در آشفتگی، به‌هم‌ریختگی و نابسامانی امور کشور برای آحاد ملت شریف ایران مشهود و ملموس است.»

جلسه روز یکشنبه (27 مهر) مجلس هم تا حدی متأثر از بحث استیضاح بود. جواد نیک‌بین که او نیز از نمایندگان تندرو مجلس محسوب می‌شود، خطاب به رئیس مجلس گفت: «در دو هفته گذشته، نماینده‌هایی در حوزه‌های انتخابیه از مردم نقد و ناسزا شنیده‌اند، اقتدار مجلس کجا رفته است که هیچ‌کس پاسخگوی وضعیت موجود نیست؛ آقای قالیباف چرا ما نمایندگان نمی‌توانیم رئیس‌جمهور را حداقل به مجلس بکشانیم و سؤال کنیم؟ امروز دلار از مرز ۳۰ هزار تومان گذشته و کَک کسی هم نمی‌گزد. باید روحانی محاکمه و استیضاح شود، نه این که طرح سؤال از رئیس‌جمهور بعد از دو ماه هنوز اعلام وصول نشده است.»

به جز نیک‌بین که صراحتاً از استیضاح نام برد، برخی دیگر از نمایندگان هم از جمله علیرضا سلیمی دیگر نماینده تندرو، بدون اشاره مستقیم به استیضاح از ضرورت به مجلس کشاندن روحانی سخن گفتند.

در سوی دیگر، اما قالیباف به عنوان رئیس مجلس در نطق پیش از دستورش از ضرورت پرهیز از دعوای سیاسی حرف زد و تأکید کرد که «بگومگو‌های سیاسی برای مردم نان و آب نخواهد شد».

به نظر می‌آید که طیف تندرو اصولگرایان در مجلس خواهان استیضاح هستند اما قالیباف و تیمش نه. این ادعا اظهارات محمود رضوی مشاور قالیباف هم اثبات می‌کند او با اشاره به اظهارات رهبری درباره این که دولت‌ها باید تا روز آخر به کارشان ادامه دهند، تأکید کرد: «امروز که تندروهای اصلاحات برای فرار از پاسخ‌گویی به مردم استعفای رئیس‌جمهور را مطرح می‌کنند، برخی استیضاح رئیس‌جمهور را مطرح و دنبال می‌کنند! برخی چرا متوجه نیستند آب در آسیاب دشمن می‌ریزند؟»

مجتبی توانگر از نمایندگان تهران هم روز گذشته در توییترش نامه رهبری به حدادعادل رئیس مجلس هفتم در تاریخ بهمن 1383 را منتشر کرد. در آن نامه، رهبری به حداد توصیه کردند که در «ماه‌های آخر» دولت از استیضاح وزیر آموزش و پرورش خودداری کنند.

از تعداد امضاهایی که پای طرح استیضاح هست هم می‌شود فهمید که استیضاح در مجلس خریدار ندارد. طبق همان گفته ذوالنور از حدود 290 نماینده (تعدادی از کرسی‌های مجلس هنوز خالی است) فقط 30 نفر تاکنون طرح استیضاح را امضا کرده‌اند. با این حال، صدای تندروها همیشه بلند بوده است.

از همایش استیضاح تا مخالفت‌های اصولگرایان

در حالی که بخشی از تندروها در مجلس می‌کوشند موضوع استیضاح را زنده نگه دارند، در بیرون از مجلس هم تحرکات در جریان است. روز گذشته 28 مهر ماه، همایشی در قم با موضوع استیضاح روحانی برگزار شد.

از میان مدعوین این همایش حمید رسایی و محمدصادق کوشکی چهره‌های آشنا هستند. کوشکی که از فعالان سیاسی نزدیک به جبهه پایداری است، در همین روزها از استیضاح روحانی قویاً دفاع کرده است. او گفته که «اگر روحانی را خرداد ماه استیضاح می‌کردیم قیمت دلار الان به جای 32 هزار تومان حداکثر 15 هزار تومان بود». کوشکی همچنین به رد این استدلال در مخالفت با استیضاح که رهبری مجلس را از آن منع کرده، پرداخت. همان استدلالی که به نظر می‌آید قالیباف بر آن تأکید دارد. او گفته که «رهبری و قانون اساسی و همه می‌خواهند که دولت‌ها به نحوی کار کنند که تا آخر روز خود بر سرکار باشند اما اگر یک دولتی بنای تخریب  کشور را گذاشت و اقتصاد را نابود کرد و کشور را به زمین سوخته تبدیل کند تا مرداد ۱۴۰۰ زمین سوخته تحویل دولت بعدی بدهد آیا نظر مردم و قانون اساسی و مردم این است که تا روز آخر او را تحمل کنیم. اگر قرار بر این بود چرا قانون گذار در قانون اساسی استیضاح رپیس جمهور را پیش بینی کرده است آیا برای اینکه هیچ وقت استفاده نشود.»

یکی از محورهای این همایش هم «گفتگو پیرامون دلایل تشکیک‌کنندگان در استیضاح» است که اشاره به همین مسئله مخالفت رهبری دارد.

از میان نمایندگان مجلس، همان چهره‌هایی که به نمایندگان تندرو مجلس شناخته می‌شوند، حضور دارند؛ از جمله حاجی دلیگانی، نیک‌بین، نقدعلی و آصفری.

همچنین، فرید مدرسی از فعالان رسانه‌ای که به میانه‌روها نردیکی دارد، در توییترش با اشاره به توییت چندی پیش رسایی درباره جلسه مشترک با علیرضا پناهیان و سعید قاسمی، نوشته که این‌ها اتاق فکر استیضاح هستند.

اما دقیقاً همان‌گونه که در مجلس تماماً اصولگرا، استیضاح مخالفانی دارد، در میان فعالان سیاسی اصولگرا و رسانه‌هایشان هم مخالفت با استیضاح دیده می‌شود. عباس سلیمی نمین در یادداشتی با عنوان «استیضاح روحانی و مسئله‌ درایت سیاسی» به مخالفت با استیضاح پرداخت. در توییتر هم این دست از واکنش‌ها دیده می‌شد. برخی از رسانه‌های اصولگرا نیز توییت این کاربران را منتشر کردند. از جمله توییتی که نتیجه استیضاح روحانی این موارد معرفی کرده است: «جهانگیری امور کشور را تا انتخابات به دست می‌گیرد»، «روحانی می‌گوید همین‌ها که برکنارم کردند اجازه ندادند در ۷ سال کاری کنم»، «رسانه‌های خارجی و اصلاح‌طلبان خواهند گفت در ایران کودتا شد» و «انتخابات برگزار و شخصی شبیه روحانی رییس جمهور خواهد شد».

با در نظر گرفتن مخالفت‌های داخل مجلس، تعداد کم امضاهای استیضاح و ارزیابی پیامدهای استیضاح از دید بخشی از اصولگرایان می‌توان چنین تحلیل کرد که حامیان استیضاح که تندروها و اغلب نزدیک به جبهه پایداری هستند هم می‌دانند موفق به استیضاح نمی‌شوند اما آنها همچنان این پروژه را پیش می‌برند چون می‌خواهند سطح تنش را بالا نگه دارند.

منبع:روزنامه روزان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی