تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

افشاگری بازرس سابق درباره حمله شیمیایی ۲۰۱۸ سوریه

ایان اندرسون، بازرس ارشد سابق از سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت، گزارش نهایی کمیته حقیقت‌یاب درباره استفاده ادعایی از مواد شیمیایی سمی در حمله‌ای در دومای سوریه در سال ۲۰۱۸ بازتاب آنچه در واقعیت رخ داده نیست.

کد خبر: ۷۲۳۷۰
۰۸:۴۱ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹
افشاگری بازرس سابق درباره حمله شیمیایی ۲۰۱۸ سوریه
 
دیدارنیوز - به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اندرسون در نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت کرد که به درخواست هیات روسیه تشکیل شد و هدف آن گفت‌وگوی علنی درباره پرونده شیمیایی سوریه بود؛ بر خلاف گردهمایی‌های غیرعلنی سابق این شورا در رابطه با این مساله.

این بازرس سابق سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت: من از طرف خودم صحبت می‌کنم اما می‌دانم بازرسان دیگری در کمیته حقیقت‌یاب دوما هستند که نظرات مشابهی همانند من درباره این موضوع دارند، درباره کنترل، محدودسازی و همچنین یافته‌هایی که در گزارش نهایی کمیته حقیقت‌یاب درج شد. ما باور داریم که اطلاعات بسیار کافی وجود دارد که نشان می‌دهد یافته‌های ما در گزارش کمیته حقیقت‌یاب در دوما احتمالا بازتاب وضعیت واقعی نیست.

اندرسون گفت، انجام تحقیقات فنی شفاف با هدف آشکارسازی روند واقعی تحولات در دوما در سال ۲۰۱۸ توجیه شده است، با توجه به چشم‌انداز اطلاعات موجود و حقایق درباره این حادثه ادعایی.

او افزود: این باید به روشی نشان داده شود که دقت و صداقت علمی را نشان دهد، زیرا در حال حاضر این کار انجام نشده است. شاید، مهمتر از همه، ما همچنان امیدواریم که کسی مایل و قادر باشد، کسی که جرات دارد کاری در این مورد انجام دهد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی به این نتیجه‌ رسید که به احتمال زیاد از گاز کلر در حمله مشکوک آوریل ۲۰۱۸ در این شهر که در حومه شمال شرقی پایتخت سوریه است، استفاده شد. این منجر شد تا ایالات متحده، فرانسه و انگلیس حملات موشکی به اهداف سوری صورت دهند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در تحقیق خودش به آماری اتکا کرد که کلاه‌ سفیدها ارائه دادند؛ یک گروه مرتبط با شورشی‌ها که خودش را یک نیروی نجات داوطلب نشان می‌دهد.

گروه مذکور با انتقادهای شدیدی از جانب دولت‌های سوریه و روسیه مواجه است که این سازمان را به حمایت از تروریست‌ها و انجام تحریکاتی از جمله در مورد تسلیحات شیمیایی با هدف توجیه کردن مداخلات خارجی بالقوه متهم می‌کنند.

اندرسون که به کمیته حقیقت‌یاب از طریق جمع‌آوری اطلاعات از دوما کمک می‌کرد، خصوصا به این نتیجه رسید که تمام شواهد میدانی نشان می‌دهند که سیلندرهای گاز به صورت دستی از قبل در منطقه مورد نظر کار گذاشته شده بود و در آن زمان آنجا تحت کنترل دمشق نبود و این کار به احتمال زیاد از طرف شورشی‌های ضد دولتی انجام شده بود.

با این حال گزارش نهایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی هیچ اشاره‌ای به این یافته‌ها نداشت. اندرسون از طرف رهبری سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحت فشار قرار گرفت و در نهایت اخراج شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی