تیتر امروز

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت

دکتر علی نوری استاد دانشگاه و جامعه شناس یکی دیگر از مهمان‌های برنامه «تیتر» بود؛ او در این گفت‌و‌گو به موضوعات مهمی مانند تبعیض، شکاف اجتماعی و ... اشاره کرد. او معتقد است: نسل جوان برای اهدافی...
مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵

این صد و سی و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز پنجشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
مظلومیت امروز حضرت زهرا؛ چون دوست کم توجه است شکایت کجا بریم!؟
ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر

مظلومیت امروز حضرت زهرا؛ چون دوست کم توجه است شکایت کجا بریم!؟

ایمان و اردات قلبی نسبت به دخت پیامبر گرامی اسلام و همسر مکرمه امام علی و مادر امام حسن و حسین بی نهایت است و برابر دستور قرآن و امر رسول خدا در محبت به او و اهل بیتش اگر کمی بخل بورزیم خاسر...

بیانیه اعتراضی مددکاران اجتماعی به پذیرش دانشجو در دانشگاه فاقد کیفیت آموزش

مددکاران اجتماعی در نامه‌ای به پذیرش دانشجو در آزمون سراسری دانشگاه های فاقد کیفیت آموزش هستند اعتراض کردند.

کد خبر: ۷۲۰۶۸
۲۲:۲۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۹
بیانیه مددکاران اجتماعی به پذیرش دانشجو در دانشگاه فاقد کیفیت آموزش
 
دیدارنیوز - متن کامل بیانیه  را در زیر می‌خوانید:
 
مددکاری اجتماعی از جمله حرفه‌های یاورانه‌ای است که به طور ویژه بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد تاثیرگذار است و بازوی اجرایی قوی برای نظام‌های رفاهی در سراسر جهان است، به نحوی که آموزش حرفه‌ای مددکاران اجتماعی و نظارت مستمر بر فعالیت حرفه آن‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در سیستم آموزشی کشورهاست. در کشور ما نیز از سال‌ها قبل این رشته در دانشگاه‌های معتبر زیرمجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت تدریس می‌شده است. اما طی سال‌های اخیر اتفاق نامیمونی در این رشته رقم خورد که منجر به افت شدید کیفیت آموزش این رشته گردید.

رشد قارچ گونه موسسات آموزشی علمی-کاربردی برای کاهش کیفیت آموزش کم نبود که اکنون شاهد آنیم برخی دانشگاه‌های کشور، بدون داشتن زیرساخت‌های لازم و مصوب اقدام به جذب دانشجو در رشته کرده اند. داشتن حداقل ۲ مربی و ۲ استادیار تمام وقت با تحصیلات مرتبط از جمله شروط بدوی وزارت علوم برای اخذ مجوز راه اندازی یک رشته در مقطع دانشگاهی است، حال آنکه این وزارتخانه قوانین خود را زیر پا گذاشته است. همچنین داشتن امکانات لازم برای دروس عملی دانشجویان از شروط الزامی است که در مددکاری اجتماعی به معنای داشتن فیلد‌های کارورزی مناسب و سرپرستان کارورزی کارآزموده، متبحر و دارای صلاحیت می‌باشد که در دانشگاه و شهر‌های اعلام شده، عملا این نیرو‌ها حضور ندارند.

این درحالی است که وقتی به ساختار و امکانات دانشگاه‌هایی مانند پیام نور و غیرانتفاعی و نیز دانشگاه‌هایی مانند فردوسی مشهد، خوارزمی کرج و شاهد دقت می‌کنیم آن‌ها را فاقد چنین شروطی می‌بینیم. وزارت علوم باید پاسخگو باشد که به چه قیمتی قوانین خود را زیر پا می‌گذارد و این چنین موجب اتلاف وقت جوانانی می‌شود که با هزار امید و آرزو و به دنبال آرمان‌های خود برای کمک به ارتقا سطح سلامت جسمی و روانی و اجتماعی جامعه خود وارد این حرفه می‌شوند و از سوی دیگر باید پاسخگوی کیفیت پایین عملکرد این افراد پس از فارغ التحصیلی و جذب در سازمان‌های مرتبط شود. جایی که باید به افراد، گروه‌ها و اجتماعات در معرض خطر یا آسیب دیده خدمات حرفه‌ای را ارئه دهند که هرگز نیاموخته اند!

دانش آموزانی که در روز‌های پیش رو به دنبال انتخاب بهترین مسیر برای رسیدن به اهداف خود هستند و به دلیل اعتماد به وزارت علوم، اقدام به انتخاب رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه‌هایی می‌کنند که از حداقل‌های لازم برای آموزش باکیفیت برخوردار نیستند و تنها به درآمدزایی خود فکر می‌کنند، پس از چهارسال با یاس و سرخوردگی و ناکامی فارغ التحصیل می‌شوند و به دلیل عدم پذیرش از سوی سازمان‌ها برای اشتغال بر این یاس و سرخوردگی افزوده خواهد شد. اتفاقی که طی چند سال اخیر برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی افتاده و به دلیل کیفیت به شدت ضعیف آموزش در این دانشگاه‌ها امکان اشتغال ندارند.

تعجبی ندارد که موضوع مشکلات اجتماعی در کشور ما روزبه روز افسارگسیخته‌تر می‌شود و آمار‌ها از گسترش آن خبر می‌دهند وقتی شاهد آن هستیم که مبنای علمی و آموزشی کشور چنین بازیچه دست مدیران ناکاربلدی می‌شود که به خاطر منافع اقلیتی حاضر به قربانی کردن جامعه می‌شوند. قطعا نادیده گرفتن نیروی کارشناسی کشور و کم اهمیت جلوه دادن امر آموزش علمی و عملی و در حرفه مددکاری اجتماعی آموزش اخلاقی، برخلاف تمامی چشم انداز‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای کشور است.

شایان ذکر است رشته مددکاری اجتماعی در سال ۱۳۷۳ تدوین و در شورای انقاب فرهنگی با هدف کمک به آحاد جامعه منطبق بر قوانین جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است و برنامه آموزشی آن شامل الزاماتی که برای تدریس این رشته است که در وزارت علوم و نیز وزارت بهداشت تهیه شده و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است. امید است مقامات وزارت علوم پیش از آنکه بیش از این شاهد فاجعه در این حرفه باشیم نسبت به هشدار‌های علمی و اخلاقی حساس بوده و اقدامات لازم برای پیشگیری از بحران‌های ناشی از آموزش‌های بی کیفیت را در دستور کار خود قرار دهند.

انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران ضمن اعتراض به این اقدام غیر متعهدانه و غیر حرفه‌ای وزارت علوم اعلام می‌دارد در صورتی که وزارت مذکور نسبت به اصلاح این رویه اشتباه اقدام ننماید، موضوع را به طور جدی از مَراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.
ارسال نظرات
امروز شنبه ۲۲ آذر
امروز شنبه ۲۲ آذر
امروز شنبه ۲۲ آذر
امروز شنبه ۲۲ آذر