تیتر امروز

ضوابط جدید برای فروش آنلاین طلا/ خروج گسترده کارگران افغان؛ بازار داخلی توان جایگزینی دارد؟/ گرانی‌ها در تره‌بار دیده شد!
مجله اقتصادی دیدارنیوز با اجرای لیلا قصاب‌زاده

ضوابط جدید برای فروش آنلاین طلا/ خروج گسترده کارگران افغان؛ بازار داخلی توان جایگزینی دارد؟/ گرانی‌ها در تره‌بار دیده شد!

این نوزدهمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصاب‌زاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته می‌پردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان...
پلن B ایران و آمریکا چیست؟/ ماشه یا مذاکره؛ دیپلماسی بر سر دو راهی/ ترامپ: برای مذاکره با ایران عجله‌ای نداریم
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

پلن B ایران و آمریکا چیست؟/ ماشه یا مذاکره؛ دیپلماسی بر سر دو راهی/ ترامپ: برای مذاکره با ایران عجله‌ای نداریم

این صد و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
عباس امیری‌فر: کسی که گفت از اسرائیل اسناد جاسوسی دارد، چرا رو نکرد؟ /پرونده بقایی از تاجزاده سنگین‌تر بود اما ملغایش کردند/ احمدی نژاد دیگر وجود ندارد و به مزبله سپرده شد
گفت و گوی دیدار در ویژه برنامه «میدان پاستور» با یک فعال سیاسی اصولگرا:

عباس امیری‌فر: کسی که گفت از اسرائیل اسناد جاسوسی دارد، چرا رو نکرد؟ /پرونده بقایی از تاجزاده سنگین‌تر بود اما ملغایش کردند/ احمدی نژاد دیگر وجود ندارد و به مزبله سپرده شد

دیدارنیوز به مناسبت نخستین سالگرد ریاست جمهوری مسعود پزشکیان ویژه برنامه ای را با عنوان «میدان پاستور» طراحی و اجرا کرد. نخستین مهمان این ویژه برنامه عباس امیری فر، فعال سیاسی اصولگرا بود.

تئوریزه کردن فرهنگ تجاوز

کد خبر: ۶۹۷۰۰
۱۶:۰۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ یادداشت وارده
 
صبا عبداللهی*: فرهنگ تجاوز، نظامی را شامل می‌شود که در آن منطق ارزش‌گذاری و همچنین به رسمیت شناخته شدن کنش ها به عنوان «هنجار» بر اساس توجیه پذیر تلقی شدن آزار و خشونت جنسی تعریف می‌شود.

در فرهنگ تجاوز «عوامل» وقوع آزار جنسی که در ارتباط مستقیم با رفتار و پوشش قربانی آزار، پیش فرض در نظر گرفته می‌شوند به «مجازات» آزارگر و تقبیح عمل تجاوز اولویت دارند و فاکتوری غیر از «اقرار» خود فرد دال بر رضایت آزار دیده از عمل جنسی معرفی می‌شود.

در واقع علیرغم باورهای پذیرفته شده در فرهنگ تجاوز، رضایت فرد فقط از طریق اقرار در شرایطی که تحت فشار و در موقعیت پذیرفتن قدرت و سلطه‌ی تحمیلی نباشد، قابل احراز است و نه از طریق هیچ نشانه و قرینه‌ دیگری. در مواجهه با روایت های آزار دو گروه عمده در تئوریزه کردن فرهنگ تجاوز و نکوهش قربانی نقش دارند.

علاوه  قائلین به تفکر سنتی مردسالار که وظیفه حفظ عفت جامعه رو به زن محول کرده و زن را اغواگر و شریک جرم متجاوز می‌داند. اما افراد دیگری هم در تئوریزه کردن فرهنگ تجاوز سهیم هستند که با مقصر دانستن آزارگر مخالف هستند. این گروه دوم از آن جا که تصور می‌کنند اکراه زن از شکل گرفتن هر گونه عمل جنسی، مخالفتی کاذب است و معذب شدن زن برای رابطه‌ جنسی با زندگی جنسی مترقی در تعارض است و محلی از اعراب ندارد؛ نکوهش قربانی را به جای سرزنش آزارگر تجویز می‌کنند.
 

فرهنگ تجاوز از آنجا که تضمین امنیت و وجهه  متجاوز را به عنوان کسی که تنها مقصر وقوع تجاوز نبوده! در اولویت قرار می‌دهد، قربانیان را وادار به سکوت کرده و بعضا به بهانه‌ی مشروط دانستن امکان روایت‌های آزار به اثبات تعرض، از افشاگری علیه متجاوز حذر می‌کند.

چنان که «فیدرا استرلینگ» در مقاله ی «متجاوز شرودینگر» تلویحا به  تثبیت فرهنگ تجاوز به واسطه تقویت سلطه‌ مردانه اشاره می‌کند، زمانی که فضای مردانه در جامعه حاکم می‌شود و نادیده گرفتن مخالفت یک زن در زمینه‌ غیر جنسی عادی تلقی می‌شود، احتمال این که نادیده گرفتن مخالفت زن در زمینه‌ی جنسی هم عادی به نظر برسد، افزایش می یابد.
 
روایت‌های آزار جنسی و افشاگری علیه آزارگر نه تنها به خاطر کیفر متجاوز  و «توقف چرخه تجاوز» توسط یک شخص خاص بلکه به خاطر «تضعیف فرهنگ تجاوز» امری ضروری است.
 
*فعال حقوق زنان
 
 
ارسال نظرات
امروز شنبه ۲۸ تير
امروز شنبه ۲۸ تير
امروز شنبه ۲۸ تير
امروز شنبه ۲۸ تير