تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

آزمون های ورودی سمپاد و دغدغه شناسایی صحیح استعدادها

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه های متفاوتی درباره سمپاد وجود دارد گفت: آیا تستی که بچه ها را جدا می کند به درستی طراحی شده است؟ آیا این آزمون خودش ویژگی ها و حساسیت بالایی دارد و آیا به درستی می تواند بچه های مستعد را شناسایی کند؟ آیا بچه هایی نداریم که از چشم ما دور مانده باشند؟.

کد خبر: ۶۹۳۳۹
۱۰:۰۶ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
آزمون های ورودی سمپاد و دغدغه شناسایی صحیح استعدادها
 
دیدارنیوز - علیرضا منادی، درباره وضعیت مدارس سمپاد اظهار کرد: در کمیسیون آموزش یک رویکردی درباره نخبگان داریم و جلسات مفصلی برگزار شده ولی ویژه سمپاد هنوز کار خاصی نکرده ایم.

وی افزود: قطعا برنامه داریم و جلساتی خواهیم داشت و مسئولی به عنوان رابط مجلس و سازمان سمپاد معرفی خواهیم کرد.

منادی با بیان اینکه نگاه های متفاوتی درباره سمپاد وجود دارد گفت: آیا تستی که بچه ها را جدا می کند به درستی طراحی شده است؟ آیا این آزمون خودش ویژگی ها و حساسیت بالایی دارد و آیا به درستی می تواند بچه های مستعد را شناسایی کند؟ آیا بچه هایی نداریم که از چشم ما دور مانده باشند؟.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انگیزش مهم است. بچه ها در این مدارس تک بعدی پرورش پیدا می کنند.

منادی درباره این موضوع که برخی سمپادی های ما در دوره کارشناسی رشته دیگری می خوانند و بعد برای مقطع ارشد به سمت علوم انسانی می روند گفت: نوبلیست هایی داریم که ریاضی خوانده اند و بعد در دانشگاه به سمت علوم انسانی رفته اند. به عنوان مثال کم داریم کسی که اقتصاد انرژی بلد باشد. اینطور حرکت کردن مسیر درستی است که جواب خوبی می دهد.

به گزارش ایسنا، آریا الستی، معاون بنیاد ملی نخبگان نیز در پاسخ به اینکه توقع از سمپاد چیست؟ گفت: برخی در نقد عملکرد این سازمان عنوان آن را از سازمان ملی به سازمان مدارس پرورش استعدادهای درخشان تقلیل می دهند.

وی افزود: کار استعدادیابی و پرورش استعداد برای اینکه جوانان را به نخبگان اثرگذار تبدیل کنیم جزو وظایف سمپاد است و نباید ماموریت های این سازمان را صرفا به مدرسه داری تقلیل دهیم. این سازمان را با کار سنگین صرفا مدرسه داری فشل و ناکار آمد نکنیم.

معاون بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اگر این سازمان بتواند با کمک وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی نخبگان به این هدف برسد آنچه از سمپاد می خواهیم محقق می شود گفت: اگر انواع ساحت های تربیتی و استعدادها را به رسمیت بشناسیم و این رویکرد، سرآغاز شناسایی افرادی باشد که می توانند در آینده تغییرات خوبی ایجاد کنند، آن موقع رشد همه این استعدادهای شناسایی شده برنامه ریزی می کنیم.

الستی افزود: یک فرد نخبه و دارای استعداد باید با مسائل اجتماعی آشنا باشد و به طور طبیعی در سطح جامعه حضور داشته باشد.

وی تاکید کرد که اگر فقط برمبنای یک ساحت تحصیلی یعنی استعداد تحصیلی حرکت کنیم  این دانش آموزان را جدا کرده و نظام آموزشی مجزایی جدای از سایرین درنظر بگیریم این جداسازی منجر به تربیت افراد تحول آفرین در جامعه نخواهد شد.

معاون بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه سازمان سمپاد باید برای تمام آموزش و پرورش کارکرد کشف استعدادهای مختلف را داشته باشد گفت: اگر معلمی استعداد دانش آموزی را در یک منطقه دور دست کشف کرد باید چه کند؟ معلم باید با سازمان در ارتباط باشد و سازمان کمک کند که استعداد این فرد در مسیر درست هدایت شود.

الستی ادامه داد: برای کشف و پرورش استعداد باید فعالیت های فراوانی انجام دهیم. روش شناسایی، آموزش  و تربیت مربی، استفاده از امکانات آموزش و پرورش و سایر نهادهای مربوط باید مدنظر قرار بگیرد و پروتکلی در این زمینه تهیه شود. آن وقت اگر سازمان به این نتیجه رسید در مناطقی باید مدارس نمونه وجود داشته باشد که توانایی تربیتی ایجاد کند، مسئله ای نیست و می توان این کار را انجام داد؛ اما مسئله این است که ماموریت سمپاد صرفا نباید به مدرسه داری محدود شود.

وی با اشاره به سیاست تفکیک و جداسازی گفت: اگر این سیاست منجر به دریافت یکسری نتایج به جز اهداف خود مدارس باشد خلاف عدالت آموزشی است. مثلا اصرار دارم فرزندم به مدرسه سمپاد برود نه به دلیل اینکه به علوم علاقه مند است و در آن ستعداد دارد بلکه به این دلیل که آینده بهتری برای ورود به دانشگاه دارد و آینده بهتری برای کسب و کار و غیره خواهد داشت.

معاون بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اما اگر جداسازی به معنای ایجاد امکانات ویژه برای پرورش استعدادهای مختلف است خلاف عدالت نیست. جداسازی اگر هیچ برتری اجتماعی ایجاد نکند کار بدی هم نیست و به معنای وجود مدارس تخصصی است.

معاون بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه انجمن آماتوری نجوم از موفق ترین انجمن های ماست گفت: یک علت کسب توفیقات متعدد این انجمن این است که یادگرفتن علم نجوم هیچ آورده اجتماعی ایجاد نمی کند و کسی که به سمت آن می رود صرفا به دلیل عشق و علاقه است.

وی در پاسخ به یکی از کامنت های مخاطبان مبنی بر اینکه 90 درصد به خاطر کنکور به سمت سمپاد می روند؟ اظهار کرد: به نظرم نکته درستی است. سازمان سمپاد به جای آنکه ماموریت عمودی داشته باشد باید ماموریت افقی داشته باشد. عمودی یعنی یک عده خاص را انتخاب کنیم و به آنها آموزش دهیم و برای بقیه مسئولیتی نداشته باشیم. اما اگر سمپاد سازمانی با ماموریت افقی باشد باید با معاونت آموزشی،  پرورشی،  کانون پرورش فکری کودکان، بنیاد ملی نخبگان همکار باشد و امکانات رد و بدل کند.

الستی افزود: تا کنون دیدگاه اینگونه نبوده است. مسئولان دیدگاه های مختلف داشته اند یک وزیر قبلا مدارس سمپاد را کم و یکی زیاد کرده است و بعد در تامین امکانات مانده اند.

معاون بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در شرایط امروز داشتن مدرسه سمپاد الزامی است گفت: مدرسه تخصصی به این معنی است که در انتها نتیجه برای دانش آموز افزایش بهره برداری از آنچه باشد که در آن استعداد دارد و به دنبال برتری اجتماعی و موفقیت در کنکور نیست. باید بپذیریم ساحت های استعدادی متنوع است.

وی با طرح این پرسش که برای چه المپیاد برگزار می کنیم؟ اظهار کرد: دانش آموزان را تحت رقابت شدید قرار می دهیم که چه بشود؟ وی مرتب در جهت رقابت با دوستان است و اگر در محیطی قرار گرفت که رقابتی نیست حرکتی از او نخواهیم دید. مهم این است که اگر فردی استعداد دارد، در همان زمینه رشد کند و توانمندی هایش افزایش یابد.

الستی افزود: چرا جامعه باید بخشی از جوانان خودش را جداکند و چرا انتظار خاصی داریم؟ آیاآن استعداد فقط در ساحت علم است؟ پزشکی موفق است که در کنار علم خوبی که فراگرفته روحیات دیگر چون از خودگذشتگی در وجود وی پرورش پیدا کرده باشد. نه اینکه فقط به انگیزه افزایش درآمد به سمت پزشکی برود و مریض را به چشم مشتری ببیند.

وی با اشار به اینکه بنیاد ملی نخبگان، سازمان سمپاد را به عنوان همکار راهبردی می شناسد گفت: اصلاح فقط نمی تواند از سمپاد شروع شود. اگر ضعفی در وظیفه تنظیم گری و رگولاتوری مدارس غیردولتی از سوی آموزش و پرورش وجود دارد باید آن هم اصلاح شود.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: مطالبه اجتماعی وجود دارد و نمی توان یک باره مدارس سمپاد را تعطیل و یا تبدیل کرد اما باید سیاست تبدیل دیوار به پرچین را شروع کنیم.
منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی