تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
تداوم زیان‌دهی و ناکارآمدی/ بخش دوم

بانک شهر: ۷۳۹ میلیارد تومان مطالبات سوخت شده بدون اخذ وثیقه مناسب!

در بخش اول گزارش «بانک شهر در شهرداری اصلاح‌طلب: تداوم زیان‌دهی و ناکارآمدی» به موضوع زیان انباشته بانک شهر که به هفت سرمایه این بانک رسیده است پرداختیم. گزارش حاضر هم مانند گزارش قبلی با استناد به گزارش حسابرس مستقل به بررسی ابعاد دیگری از مشکلات و معضلات شدید بانک شهر پرداخته است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها 739 میلیارد تومان مطالبات سوخت شده این بانک و افزایش زیان بانک شهر است.

کد خبر: ۶۷۲۷۷
۱۵:۲۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

بانک شهر: ۷۳۹ میلیارد تومان مطالبات سوخت شده بدون اخذ وثیقه مناسب!

دیدارنیوز ـ مهدی الیاسی: در بخش اول گزارش «بانک شهر در شهرداری اصلاح‌طلب: تداوم زیان‌دهی و ناکارآمدی» به موضوع زیان انباشته بانک شهر که به هفت سرمایه این بانک رسیده است پرداختیم. گزارش حاضر و گزارش قبلی بر اساس گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به مجمع عمومی صاحبان سهام تهیه شده است. لینک گزارش حسابرس قانونی هم در ادامه درج شده است. 

نکته مهم  این که فعالیت عملیاتی بانک شهر (یعنی فعالیتی که موضوع اصلی فعالیت یک بانک است) صرفا به خروج وجه نقد از این بانک منجر می‌شود و روند زیان‌دهی و خروج وجه نقد در دوران مدیریت جدید در شهرداری تهران و سایر کلان شهر‌ها، (که سهامداران اصلی بانک شهر هستند) کماکان ادامه دارد. در بخش دوم این گزارش برخی دیگر سایر تخلفات و معضلات این بانک، بررسی خواهد شد. بدیهی است که دیدارنیوز آمادگی دارد که پاسخ‌ها و توضیحات احتمالی مسئولان و مدیران بانک شهر را نیز منتشر نماید. 

 

بیشتر بخوانید: بانک شهر در شهرداری اصلاح‌طلب؛ تداوم زیان‌دهی و ناکارآمدی

 

گزارش حسابرس بانک شهر را اینجا بخوانید.

 

۷۳۹ میلیارد تومان طلب سوخت شده و افزایش زیان بانک شهر

از نکات جالب توجه در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک شهر این که تا کنون مبلغ ۷۳۹ میلیارد تومان از حساب‌های دریافتنی و مطالبات این بانک وصل نشده است و پیگیری‌ها برای وصول آن نیز به نتیجه نرسیده است. در این خصوص توجه به دو نکته، ضروری است. اول این که لازم است فهرست افراد و سازمان‌هایی که این ۷۳۹ میلیارد تومان را دریافت کرده‌اند جهت شفاف‌سازی، منتشر شود. دوم این که با توجه به تاکید حسابرس و به نتیجه نرسیدن وصول این مطالبات و این که مستندی در خصوص قابلیت بازیافت آن وجود ندارد، ضروری است این مبلغ ۷۳۹ میلیارد تومان به عنوان زیان شناسایی شود که در آن صورت زیان هنگفت این بانک که در حال حاضر هفت برابر سرمایه این بانک است، باز هم افزایش خواهد یافت.

 

پرداخت ۴۷۱ میلیارد تومان وام بدون وثیقه به شرکت‌های زیرمجموعه!

از قواعد مهم بانکداری، اعتبارسنجی صحیح متقاضیان تسهیلات بانکی و همچنین اخذ وثایق مناسب و قیمت گذاری واقعی وثایق است. این موضوع نیز در بانک شهر رعایت نشده است. در بانک شهر، بنا به گزارش حسابرس این بانک «ارزیابی وثایق ملکی به نحو صحیح در مقاطع زمانی مختلف و با رعایت شاخص بانک مرکزی صورت نگرفته و تسهیلات معوق عمدتا بدون وصول وجه و از طریق فرآیند استمهال یا تمدید به عنوان تسهیلات جاری شناسایی و در حساب‌ها منعکس شده است.» معنی این توضیح حسابرس این است که ارزیابی وثایق اخذ شده از دریافت کنندگان تسهیلات بانکی بدون رعایت شاخص‌ها بانک مرکزی صورت گرفته است. قطعا بخشی بزرگی از ۷۳۹ میلیارد تومان مطالبات مشکوک الوصول و مطالبات سوخت شده این بانک ریشه در عدم اخذ وثایق مناسب دارد. ضرورت دارد بانک شهر در این خصوص نیز شفاف‌سازی مناسب صورت انجام دهد. جالب‌تر این که بانک شهر در این خصوص به جای شناسایی هزینه و زیان، از طریق فرایند استمهال یا تمدید، این مطالبات معوق را به عنوان تسهیلات جاری شناسایی می‌کند! توضیح مدیران بانک شهر در این خصوص چیست؟ از آن جالب‌تر این که بخش قابل توجهی از تسهیلات بانک شهر به شرکت‌های زیرمجموعه این بانک اختصاص یافته است که بدون اخذ وثایق لازم بوده است. از جمله این که مبلغ ۲۵۱ میلیارد تومان به شرکت سرمایه‌گذاری آتیه شهر، مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان به شرکت ساختمان و عمران شهر پایدار و مبلغ ۸۴ میلیارد تومان به شرکت لیزینگ شهر تسهیلات پرداخت شده است که بدون وثایق کافی و مناسب و خلاف روال معمول عملیات بانکی بوده است.

 

حسابرسی نشدن شرکت‌های زیرمجموعه و فرعی!

صورت‌های مالی شرکت اصلی به تنهایی بازگو کننده وضعیت یک شرکت و بنگاه اقتصادی نیست. برای بررسی وضعیت یک شرکت، انعکاس وضعیت شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه بسیار حائز اهمیت است. یکی از معضلات مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در ایران، شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه است چرا که معمولا بسیاری از تخلفات و تصمیماتی که هیئت مدیره شرکت اصلی، حاضر به پذیرش مسئولیت آن نیست به شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه، محول می‌شود. از این رو صورت‌های مالی تلفیقی (ترکیب صورت مالی شرکت اصلی با تمام شرکت‌های زیرمجموعه) به لحاظ اصول و استاندارد‌های حسابداری، بسیار حائز اهمیت است. اما این مهم در بانک شهر رعایت نشده است. بنا به تاکید حسابرس بانک شهر، «در تهیه صورت‌های مالی تلفیقی پیوست، صورت‌های مالی شرکت‌های فرعی صرافی شهر، گروه بین‌المللی شهر، ارتباطات همراه هوشمند شهر، خدمات مسافرتی پرواز پردازان آسمان و دو شرکت ثبت شده در خارج از کشور اعمال نشده است. توضیح این‌که صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های مذکور در اختیار این موسسه قرار داده نشده است و بدین لحاظ، تعیین آثار ناشی از این امر بر اقلام صورت‌های مالی تلفیقی امکان‌پذیر نمی‌باشد.» همان گونه که مشاهده می‌شود صورت‌های مالی تعدادی از شرکت‌های فرعی مهم بانک شهر، از جمله صرافی بانک شهر و دو شرکتی که این بانک در خارج کشور ثبت کرده است، برای حسابرسی در اختیار حسابرس قرار نگرفته و آثار و پیامد‌های وضعیت این شرکت‌ها در صورت مالی تلفیقی، مشخص نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی