تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
گزارش ویژه «دیدار» از وضعیت مالی بانک وابسته به شهرداری تهران

بانک شهر در شهرداری اصلاح‌طلب: تداوم زیان‌دهی و ناکارآمدی!

نگاهی کوتاه به گزارش حسابرس بانک شهر: زیان بانک شهر هفت برابر سرمایه آن است/ فعالیت عملیاتی بانک شهر صرفا به خروج وجه نقد منجر می‌شود/ درآمد از فروش املاک یا سفته‌بازی املاک؟

کد خبر: ۶۵۳۲۲
۰۷:۳۴ - ۲۱ تير ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ مهدی الیاسی: مشکلات و بعضا تخلفات صورت گرفته در نظام بانکی کشور، فهرست بلند بالایی دارد که در صدر آن می‌توان به مطالبات مشکوک الوصول، مطالبات سوخت شده، عدم اخذ وثایق مناسب از دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی و فقدان اهلیت وام‌گیرندگان اشاره کرد. مواردی که حتی اگر ناشی از فساد و زد و بند نباشد، شائبه فساد و زد و بند را به همراه دارد.

 

اما از آن مهم‌تر این که در نظام بانکی کشور، تعدادی از بانک‌ها از محل موضوع اصلی فعالیت خود یعنی واسطه‌گری مالی، نه تنها سودی کسب نمی‌کنند که زیان‌ده هستند. امری که اساسا موضوع فعالیت‌شان به عنوان یک بانک را زیر سوال می‌برد. بر اساس دستورالعمل‌های بال و همچنین قواعد بانکداری، موضوع اصلی فعالیت یک بانک باید واسطه‌گری مالی باشد و سوددهی بانک‌ها بر این اساس صورت می‌گیرد.

 

در میان بانک‌های کشور، بر اساس مستندات موجود و گزارش‌های حسابرسی، بانک شهر در وضعیتی اسفناک و قابل تامل، قرار دارد. در دوران حاکمیت اصولگریان و شهرداری محمدباقر قالیباف، انتقادات بسیاری از سوی اصلاح‌طلبان به عملکرد بانک شهر وارد می‌شد و پس از تسلط کامل جناح اصلاح‌طلب بر شورای شهر و شهرداری تهران، توقع و انتظار بر این بود که تغییرات اصلاحی در روند و رویه اداره این بانک را شاهد باشیم. اما گزارش‌های رسمی، حکایت از آن دارد که در این بانک نه تنها چیزی اصلاح نشده که وضع بر همان منوال گذشته است.


دیدارنیوز در سلسله گزارش‌هایی به بررسی وضعیت بانک شهر خواهد پرداخت:

 

زیان انباشته بانک شهر، هفت برابر سرمایه

در گزارش حسابرس بانک شهر تاکید شده است:
«همان طور که از بررسی صورت‌های مالی پیوست مشهود است، فعالیت بانک در سال‌های اخیر منجر به زیان گردیده است. در تاریخ ترازنامه، زیان انباشته به بیش از ۷ برابر سرمایه ثبت و پرداخت شده آن بالغ گردیده و فعالیت‌های عملیاتی موجب خروج وجه نقد شده است. در شرایطی که مجموع درآمد‌های عملیاتی به دلیل فزونی هزینه تامین منابع نقدی نسبت به درآمد‌های حاصل از اعطای تسهیلات، موجب زیان‌دهی گردیده و بدون در نظر گرفتن درآمد حاصل از فعالیت‌های غیر بانکی (ناشی از فروش دارایی‌ها و املاک)، فعالیت‌های بانک به مبالغ متنابهی زیان بالغ گردیده است.»

 

گزارش حسابرس بانک شهر را این جا بخوانید

 

در این خصوص توجه به چند نکته ضروری است. نخست این که فعالیت بانک در سال‌های اخیر و از جمله در دوران حاکمیت اصلاح‌طلبان بر شهرداری تهران به زیان منجر شده و از آن مهم‌تر این که زیان انباشته این بانک به بیش از هفت برابر سرمایه آن رسیده است. یعنی بنا به تعاریف حقوقی و قانونی، بانک شهر را می‌توان بانکی ورشکسته دانست. به بیان بهتر، سرمایه این بانک، زیان انباشته‌اش را پوشش نمی‌دهد. در این صورت ۲ اقدام برای این بانک قابل تصور است. یا سهامداران و مالکان اصلی آن باید نسبت به افزایش سرمایه برای پوشش زیان انباشته اقدام کنند یا این که با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، برای برای جلوگیری از فعالیت بانک و انحلال آن، تصمیم‌گیری کنند.

 

نکته مهم این که فعالیت عملیاتی بانک شهر (یعنی فعالیتی که موضوع اصلی فعالیت یک بانک است) صرفا به خروج وجه نقد از این بانک منجر می‌شود و روند زیان‌دهی و خروج وجه نقد در دوران تصدی اصلاح‌طلبان بر شهرداری تهران و سایر کلان شهر‌ها (که سهامداران اصلی بانک شهر هستند) کماکان ادامه دارد.

 

نکته اسف‌بار دیگر این که بنا به تاکید حسابرس، درآمد‌های این بانک ناشی از فروش دارایی‌ها و املاک بوده و فعالیت‌های بانکی به مبالغ متنابهی زیان، بالغ شده است. این که درآمد یک بانک ناشی از فروش دارایی‌ها و املاک باشد، جدای از آن که با اصول بانکداری مغایر است، پیامد‌های سوئی بر بخش مسکن و زمین و گرانی روز افزون واحد‌های مسکونی، تجاری، اداری و زمین دارد. چرا که این قبیل بانک‌ها صرفا از محل سفته‌بازی در بخش زمین و مسکن به کسب درآمد می‌پردازند، امری که تبعاتش بر گرانی بخش ساختمان، بر اهل فن و کارشناسان، پوشیده نیست.

 

دیدارنیوز در بخش‌های بعدی این گزارش به تشریح جزییات بیشتری از وضعیت بانک شهر خواهد پرداخت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی