تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

تنش اسرائیل و حزب‌الله؛ جنگ جدید در خاورمیانه؟

اسرائیل با تمام مشکلات داخلی خود، تنش در منطقه را افزایش داده است. بسیاری از احتمال شروع جنگ میان تل آویو و حزب‌الله صحبت می‎کنند. با این حال به نظر می‌رسد که مشکلات ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا باعث خواهد شد که دو طرف از ورود به جنگ تمام عیار خودداری نمایند. در آخرین لحظات تنظیم این گزارش خبر از بروز برخی تنش‌های نظامی بین حزب الله و اسرائیل رسید.

کد خبر: ۶۶۸۹۰
۱۸:۴۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
تنش اسرائیل و حزب‌الله، جنگ جدید در خاورمیانه؟
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: اسرائیل در حالی که درگیر تظاهرات‎های داخلی است، سطح تنش‌ها در منطقه خاورمیانه را افزایش می‎دهد. در شهر‌های مختلف اسرائیل تظاهرات اعتراضی علیه نتانیاهو به دلیل بیکاری، فساد و شیوه برخورد دولت وی با ویروس کرونا برگزار شده و کار به مقابل ویلای شخصی او نیز کشیده شده است. در اسرائیل  طبق آمار رسمی تاکنون ۶۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۴۵۵ نفر نیز بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ درگذشته‌اند.


به گزارش المیادین، چند روز پیش در حملات موشکی منتسب به اسرائیل به حومه دمشق، چند نفر از جمله «علی کامل محسن»، یکی از اعضای ارشد جنبش حزب‌الله لبنان، کشته شد.


پیش از این سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی‌های خود اسرائیل را تهدید کرده بود که در صورت آسیب رسیدن به نفرات حزب‌الله بر اثر حمله‌های اسرائیل به سوریه دست به انتقام‌گیری خواهد زد. حال یک عضو حزب‌الله در حمله اسرائیل به سوریه شهادت رسیده  است. طبق گزارش المیادین، اسرائیل در پیغامی که به سازمان ملل داده تا به دست حزب‌الله برسد، بیان داشته که تل‌آویو، علی محسن را نمی‌شناخت و قصد کشتن او را نداشته است.


حزب‌الله تا دقایقی قبل در خصوص این حادثه سکوت اختیار کرده و همین امر باعث سردرگمی و نگرانی مسئولان اسرائیلی شده است. طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، به نقل از امیر برعام، فرمانده منطقه شمالی اسرائیل، ارزیابی ارتش اسرائیل این است که حزب‌الله برای عملیات انتقام‌جویانه برنامه‌ریزی می‌کند. بر همین اساس ارتش اسرائیل توپخانه سنگین خود را در مرز‌های لبنان مستقر و در جولان اشغالی نیز منطقه پرواز ممنوع اعلام و برخی پایگاه‌های گستره شمالی نزدیک به لبنان را تخلیه کرده است و ارتش اسرائیل در توئیتر خود نوشته است که این اقدام مطابق با ارزیابی اوضاع در این منطقه صورت گرفته است.


نگرانی دولتمردان اسرائیل نیز به جایی رسیده است که بنیامین نتانیاهو ۲۶ ژوئیه از برگزاری جلسه‌های مداوم برای ارزیابی اوضاع با وزیر امنیت و فرمانده کل ستاد ارتش خبر داده و گفته است ارتش اسرائیل برای واکنش در مقابل هر تهدیدی آماده است.


جنگ اسرائیل و لبنان  در سال ۲۰۰۶ به مدت ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان به وقوع پیوست و دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت. درباره پیروز جنگ هم اختلاف نظر‌هایی وجود دارد به‌طوری‌که هر کدام خود را پیروز می‌خوانند و دیگری را شکست خورده معرفی می‌کنند، حتی در مورد طول جنگ و آغازگر آن نیز هیچ‌کدام از طرفین نظر یکسانی ندارند. طبق ارزیابی «ژنرال بلانتون» از دانشگاه مطالعات نظامی پیشرفته آمریکا، این جنگ با شکست ارتش اسرائیل پایان یافته‌است. حال بار دیگر میان اسرائیل و حزب‌الله تنش‎ها جدی شده است.
 
تلافی حزب‌الله
 
دقایقی قبل خبر از تنش میان حزب‌الله و اسرائیل نشان از تلافی حزب‌‎الله لبنان رسید. به گزارش الجزیره، منطقه مرزی بین لبنان و اسرائیل شاهد تبادل آتش شد. به گزارش سایت العهد، منابع امنیتی می‌گویند، اعضای حزب‌الله لبنان موشک کورنت ضد تانک را به سمت تانک مرکاوا در منطقه جبل الروس در شبعا شلیک کردند که تبادل آتش و حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی را به همراه داشت. در حالی که جنگنده‌ها در حال پرواز در منطقه هستند اما شبکه «المنار» اعلام کرد که شلیک‌ها و تنش در منطقه پایان یافته است.

 

کانال ۱۲ اسرائیل به نقل از این منبع امنیتی گزارش داد، حادثه شمال تحت کنترل است اما این نگرانی وجود دارد که احتمالا مقدمه‌ای برای حوادث بیشتر است.  اطلاعات موثقی از تلفات سربازان اسرائیلی هنوز منتشر نشده است. ارتش اسرائیل مدعی شد که در جریان درگیری‌ها تلفاتی نداده است. جبهه داخلی در ارتش اسرائیل دستور داده تمام هتل‌ها، تفرجگاه‌ها و نیز فرودگاه روش بینا در شمال تعطیل شوند.

 

اولین واکنش نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به درگیری در مرز لبنان و سرزمینهای اشغالی این بود که این رخداد موضوع ساده‌ای نیست‌.  لبنان و حزب‌الله در قبال هرگونه حمله علیه اسرائیل مسئول خواهند بود. 

 

شکی نیست که این حرکت حزب‌الله نوعی تلافی به حساب می‎آید. اما آیا این تنش‌ها به جنگ می‌انجامد یا خیر را باید مورد بررسی قرار داد.


آیا بین حزب الله و اسرائیل جنگ می‌شود؟
 
به دلیل بیانات سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در مورد حمله به نیرو‌های حزب‌الله در سوریه توسط اسرائیل که پاسخ قطعی به اسرائیل خواهند داد، برخی تحلیلگران احتمال شروع تنش جدیدی میان تل‌آویو و حزب‌الله را می‎دهند. با این حال به گزارش المیادین، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به تهدید‌های اسرائیل با بعید دانستن وقوع جنگ در ماه‌های آتی گفت که معادله بازدارندگی در مقابل اسرائیل همچنان پابرجاست و اگر این رژیم تصمیم به آغاز جنگ بگیرد حزب‌الله با آن مقابله خواهد کرد و پاسخ آن را می‌دهد.


شرایط کرونا شروع یک جنگ را برای تمام کشور‌های جهان تا حدودی غیر ممکن کرده است. اسرائیل در درون خود با چالش‌های جدید و پیچیده‎ای موجه شده است. در حقیقت اسرائیل با بحران ناکارآمدی دولت نتانیاهو در کنترل کرونا و مسائل اقتصادی مواجه است. همچنین اتهام فساد نتانیاهو باعث دامن زدن به اختلافات داخلی اسرائیل شده است. از سوی دیگر اختلافات بر سر تصویب بودجه ممکن است منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام شود.


از طرف دیگر مشکلات اقتصادی داخل لبنان به دلیل تحریم‌های آمریکا، سقوط ارزش لیره و نارضایتی‌های مردم عامل دیگری است که احتمال شروع یک جنگ جدید در خاورمیانه را به شدت کم می‎کند. کرونا و شرایط اقتصادی که کرونا ایجاد کرده و عوامل متعدد دیگر کشور‌های جهان را مجبور کرده است که به لاک خود بروند. با این حال به نظر می‎رسد نتانیاهو برای اینکه مشکلات داخلی اسرائیل را لاپوشانی کند به سمت ایجاد تنش در منطقه رفته است.


با این حال به احتمال زیاد با این شرایط نتانیاهو و حزب‎الله لبنان وارد جنگی تمام عیار نخواهند شد. زیرا در بعد بین‌المللی با توجه به بحران کرونا و درگیری آمریکا با مشکلات فراوان حمایتی از اسرائیل در جنگ علیه لبنان نخواهند کرد و حزب‌الله لبنان هم ریسک شروع یک جنگ را نخواهد پذیرفت. حداکثر میزان تنش‌ها در همین حدی که تا امروز بوده است باقی می‌ماند و دو طرف از بالا گرفتن تنش‌ها جلوگیری خواهند کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی