تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

اینستاگرام در صدر اولویت‌های مجلس

مجلس یازدهم به طور رسمی کار خود را با شعار مجلس انقلابی و برطرف کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی در ۷ خردادماه سال جاری آغاز کرد، اما در ظاهر به نظر نمی آیدکه رفع مشکلات معیشتی و مسائل اقتصادی آن چنان هم در صدر اولویت‌های نمایندگان باشد. به طور مثال جلسه علنی روز یکشنبه نشان داد که برخی اولویت‌های نمایندگان چندان با این شعارها تطابق ندارد.

کد خبر: ۶۳۸۹۹
۱۶:۰۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۹

 

یک بام و دو هوای مجلس یازدهمی‌ها

دیدارنیوز- گروه سیاسی: مجلس یازدهم به طور رسمی کار خود را با شعار مجلس انقلابی و برطرف کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی در ۷ خردادماه سال جاری آغاز کرد، اما در ظاهر به نظر نمی آیدکه رفع مشکلات معیشتی و مسائل اقتصادی آن چنان هم در صدر اولویت‌های نمایندگان باشد. به طور مثال جلسه علنی روز یکشنبه نشان داد که برخی اولویت‌های نمایندگان چندان با این شعارها تطابق ندارد.


روز گذشته در حالی که که قیمت دلار در آستانه ۲۰ هزار تومان قرارگرفته بود، اعضای خانه ملت محمد جواد آذری جهرمی را به مجلس کشاندند تا از او در مورد آن چه لجام گسیختگی فضای مجازی می‌نامند، سوال کنند. 


فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین از تریبون مجلس با بیان اینکه فضای رها شده مجازی نگرانی‌هایی را برای ما در حوزه فرهنگ ایجاد کرده است، گفت: «متأسفانه چندی پیش انتشار تصاویر هرزه‌نگاری در اینستاگرام آزاد شد و این در حالی است که اینستاگرام اقدام به حذف پست‌های تسلیت شهادت سردار سلیمانی کرد. شما چه اقدامی در مقابله با این موضوع انجام داده‌اید؟ نه تنها چاره‌جویی نشده، بلکه شواهد حاکی از آن است که هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌های کشور به این شبکه اجتماعی اختصاص دارد.»


نماینده‌های مجلس حتی در اثبات حقانیت خود از بیان مسائلی عجیب هم ابا نکردند. سید محسن دهنوی که از اعضای هیئت رئیسه مجلس به حساب می‌آید با این ادعا که صنعت فضایی به دست وزیر ارتباطات تعطیل شده است، مطرح کرد: «ما در صنعت فضایی یکی از ۵ کشور برتر جهان بودیم که توسط دولت روحانی به پایین‌تر از ۱۵ کشور جهان رفتیم.» این درحالی است که ایران هرگز در تاریخ صنعت فضایی جهان درهیچ طبقه‌بندی و فهرستی جایگاه پنجم را کسب نکرده است. چنانچه ادعای این نماینده درست باشد، احتمالا ایران موفقیت‌هایی به دست آورده که نه تنها مردم و رسانه‌ها بلکه تمام دنیا از آن بی‌اطلاع هستند.


مسئله فوق تا حدی برای این تازه وارد‌های مجلس واجب است که حتی وقتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود از راه اندازی تلویزیون اینترنتی رایگان وزارت ارتباطات خبر داده بود، به مذاق برخی از نمایندگان خوش نیامد چرا که به اعتقاد آن‌ها این اقدام از وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست. محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس که از منتقدان عملکرد مدیریتی «آذری جهرمی» شناخته می‌شود، ضمن بیان این مطلب گفت: «خرداد ماه امسال طرحی تحت عنوان «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد، این در حالی است که بر اساس قانون اساسی نظارت بر عملکرد رسانه‌های فراگیر بر عهده سازمان صدا و سیما است و وزارت ارتباطات وظیفه تعیین مقررات در این حوزه را ندارد.»


همین نماینده در انتقاد شدید از عدم نظارت وزارت ارتباطات در فضای مجازی (اینستاگرام) بیان کرده است که: «آقای وزیر ارتباطات آیا شما اجازه می‌دهید فرزندان خودتان در سنین پایین به فضای مجازی خارجی به ویژه اینستاگرام دسترسی داشته باشند؟ آیا شما محتوای غیراخلاقی این شبکه‌ها را رصد می‌کنید؟»


محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم نه تنها وزیر را در این رابطه بی‌نصیب نگذاشت، بلکه در همراهی با این گروه از دوستان خود بیان داشت: «متأسفانه شاهد لجام‌گسیختگی و رهاشدگی در این عرصه هستیم که باید دولت و وزارتخانه ارتباطات، سیاست‌های لازم را در این راستا انجام دهند.»


این اظهار نظر قالیباف سبب شد تا محمد مهاجری، روزنامه نگار اصولگرا در حساب کاربری خود در توئیتر بنویسد: «کم کم دارد دلم برای قالیباف می‌سوزد. باید روی صندلی رئیس مجلس بنشیند و به شعار‌هایی به عمق یک میلیمتر گوش کند. اما وجه کمدی‌اش آن است که خودش هم شعار‌هایی می‌دهد که مخصوص نماینده‌های یک ‌بار مصرف و کسانی است که هنوز غوره نشده، مویز شده‌اند.

لشکر عظیم مشاوران قالیباف چکار می‌کنند پس؟!»


قالیباف حتی در بخش دیگری از سخنان خود درخواست کرده تا فضای مجازی به مانند بازار خودرو مدیریت شود. او گفته است که «بخشی از محتوا حتما در اختیار دستگاه‌های دیگر و مردم است، اما سیاست‌گذاری و مدیریت وجود ندارد چطور ما در حوزه خودرو سیاست‌گذاری، تعرفه‌گذاری و حمایت از صنعت داخل می‌کنیم تا این صنعت رشد کند، چرا در حوزه وظایف وزارتخانه مربوطه که باید سیاست‌های تعدیلی داشته باشد و رشد حوزه داخلی و خارجی متناسب باشد این سیاست اعمال نمی‌شود و این فرصت داده نمی‌شود. حمایت در حوزه محتوا از بخش داخلی صورت نمی‌گیرد.»


خلاصه نظرات نماینده‌ها این است که اینستاگرام به مانند تلگرام و دیگر شبکه‌های مجازی با ممنوعیت استفاده مردم روبرو شود، اما سوال این است آیا در طی این سال‌ها که کار‌هایی از این دست به عنوان مقابله با نفوذ دشمن تحت عنوان یک سیاست مورد استفاده قرار گرفته، مانع از استفاده مردم از این شبکه‌ها شده است؟  مگر بازار خودرو مدیریت شده که رئیس مجلس درخواست می‌کند از همان روش استفاده شود؟


اتفاقی که در نتیجه این تصمیمات نه چندان کارشناسانه تا به امروز روی داده، به زحمت افتادن مردم برای استفاده از فیلترشکن‎ها و کسب سود سرشار حاصل از فروش VPN به جیب یک گروه خاص بوده است. از سوی دیگر با وجود تاکید سران کشور همچنان مشکلات اصلی کشور در حوزه اقتصاد و تولید است، اقتصادی که از ناحیه تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا و تصمیمات اشتباه برخی مسئولین به شدت آسیب دیده است. آیا مجلس یازدهم در ابتدای راه اولویت خود را به جای کاهش (توقع رفع نداریم) مشکلات مالی بر ایجاد محدودیت برای شهروندان قرار داده؟ آیا چنین روندی می‌تواند در چرخاندن اقتصاد و تولید مملکت کمک حال باشد؟ آیا امروز مسئله‌ای بالاتر از مباحث اقتصادی برای مردم وجود دارد؟


پاسخ به طور حتم منفی است. بحث معیشت مردم به قدری اهمیت دارد که بی اغراق چنانچه فردی از مسئولان در هر نهاد یا جایگاهی برای حل مشکلات درصدد برآید و قدمی به جلو گذارد اما بی‌توجهی نسبت به آن رخ دهد، نتیجه مورد نظر را نخواهد گرفت. البته مهم شمردن مباحث اقتصادی در این روزها امری نیست که از دید نمایندگان مجلس دور مانده باشد که بیان شعارهای اقتصادی در زمان انتخابات خود نمایانگر همین امر است، اما اعضای خانه ملت باید بدانند که کارهای آنها از دید مردم پنهان نمی ماند. به هر حال تعداد رای دهندگان در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی نشانه‌ای از همین موضوع به حساب می‌آید، بنابراین شرایط به گونه‌ایی است که هیچ فرصتی را برای باقی ماندن اندک امیدها نباید از دست داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی