تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

نابودی جنگل‌های زاگرس حیات انسان را به خطر می‌اندازد

رییس بنیاد ایرانشناسی شعبه چهارمحال و بختیاری گفت: زاگرس میراث بزرگ بشری است و نابودی جنگل‌ها، گونه‌های حیوانی و گیاهی آن بر اثر آتش سوزی‌ها به نابودی حیات انسان می‌انجامد.

کد خبر: ۶۲۴۶۹
۰۹:۴۴ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ عباس قنبری عدیوی روز دوشنبه با اشاره به منابع مختلف و ارزشمند هر کشور در حوزه‌های طبیعی، جغرافیایی، انسانی و غیرملموس، اظهار داشت: زاگرس به عنوان نخستین خاستگاه و محل سکونت بشر با قدمت و پیشینه بالا در حوزه باستان‌شناسی و مطالعات ایرانشناسی مطرح است.
 
وی، با اشاره به اینکه گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در زاگرس جزو منابع ملی کشورند، افزود: باید این ذخایر ارزشمند را در برابر آتش‌سوزی‌ها محافظت کنیم که این گنیجینه از بین نرود.
 
رییس بنیاد ایرانشناسی شعبه چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اتفاقی که در روز‌های اخیر رخ داده و جنگل‌های زاگرس را در برخی استان‌ها درگیر کرده است، همه در سطوح مختلف شامل نمایندگان مجلس، وزارت کشور، منابع طبیعی و جهادکشاورزی، میراث فرهنگی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علوم زیستی و طبیعی باید به آن توجه و از این جنگل‌ها محافظت کنند.
 
قنبری عدیوی، با بیان اینکه رابطه مستقیم بین زیست مطلوب انسان، گیاه و جانوران وجود دارد، ادامه داد: چرخه هر یک از این‌ها که بر هم بخورد، اکوسیستم زاگرس نابود می‌شود.
 
وی، با تاکید بر دقت بیشتر در حوزه ایرانشناسی، ادامه داد: کسانی که در جنگل زندگی یا کار می‌کنند و یا مسافران و کوهنوردان باید مواظب باشند که در این مناطق آتش‌سوزی رخ ندهد از سوی دیگر تجهیزات اطفاء حریق نیز باید برای محافظت بیشتر و بهتر جنگل‌های زاگرس دیده شود.
 
رییس بنیاد ایرانشناسی شعبه چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه همه باید به عنوان یک عزم ملی به زاگرس توجه کنند، یادآور شد: این امر می‌تواند به صورت دفاع از هویت و خاستگاه این فرهنگ، به صورت امدادگران برای حفظ و حراست از جنگل‌های زاگرس و یا کسانی که منابع مالی برای خرید تجهیزات و لوازم اطفا حریق اختصاص می‌دهند، باشد.
 
قنبری عدیوی بیان کرد: باید برای حفظ منابع ملی که در هویت ایرانشناسی از اهمیت بالایی برخوردار است، همه افراد تلاش کنند و احساس مسوولیت داشته باشند.
 
وی، با اشاره به اینکه هر استانی در حوزه جغرافیای زیستی، مطالعه و اطلاعات جمع‌آوری می‌کند، تصریح کرد: این اطلاعات در یک دانشنامه بزرگ گردآوری می‌شود، که خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری نیز اطلاعات خوبی جمع‌آوری شده است و کار به کمک پژوهشگران و اساتید این حوزه همچنان ادامه دارد امیدواریم منابع میدانی و کتابخانه‌ای لازم برای این کار حفظ شوند.
 
رییس بنیاد ایرانشناسی شعبه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم اینک مطالعات زاگرس در دستورکار و در حال انجام است، تصریح کرد: همه افراد جامعه در این زمینه می‌توانند یاری‌گر بنیاد ایرانشناسی باشند و کمک کنند که این مطالعات و پدیده‌ها به خوبی شناخته و انجام شود تا از این طریق شاهد حفظ سریع‌تر این منبع ملی و جهانی و جلوگیری از نابودی آن باشیم.
 
گفتنی است: در روز‌های اخیر بخشی از جنگل‌های زاگرس در استان‌های کهکیلویه و بویر احمد و بوشهر دچار حریق شدند.
 
بر اساس ارزیابی‌های اولیه گفته می‌شود تاکنون افزون بر ۲۵۰ هکتار از جنگل‌های و مراتع در منطقه حفاظت شده خائیز طعمه حریق شده است.
 
منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.
 
این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.
 
بخشی از جنگل‌های بلوط نیز در چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی