تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
نائب رییس اتاق اصناف تهران در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

عواقب تأثیر کرونا بر اقتصاد کشور/ اصناف و کسبه بر لبه پرتگاه

تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد در سطح کلان در آینده‌ای نه چندان دور پدیدار خواهد شد، اما این ویروس با خانه نشین کردن مردم، تاثیر بسیار مستقیمی بر اقتصاد خرد کشور یعنی اصناف گذاشته و شرایط بسیار حساس و بحرانی را به وجود آورده است. نائب رییس اتاق اصناف تهران در گفتگو با دیدارنیوز با بیان وضعیت اصناف و تاثیری که کرونا بر این قشر گذاشته است، می‌گوید: با بروز پدیده کرونا و وضعیت رکودی که در بازار پیش آمد متاسفانه خرده فروش‌ها آسیب بسیار زیادی دیده اند؛ زیرا یک ماه پایانی سال برابر یکسال کاری برای این عزیزان است که با بحران پیش آمده از یک سو و وضعیت نابسامانی بازار و افزایش چندبرابری قیمت‌ها (که در طی سال داشتند) از سوی دیگر، این قشر، امسال نسبت به سال‌های گذشته وضعیتی سخت‌تر داشته و در رکود شدیدی به سر می‌برند.

کد خبر: ۵۵۱۸۳
۱۱:۳۹ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ فاطمه سیروس: شیوع ویروس کرونا در کشور و همزمانی آن با پایان سال، اصناف و کسبه را در شوک و بهت غریبی فرو برده است. خرده فروشانی که چشم انتطار آمدن اسفند و به قولی، بازار شب عید بودند حالا با خانه نشینی مردم از ترس کرونا، اجناسشان خاک می‌خورد و خود، غرق در ماتم و حیرانی مانده اند.

سال ۹۸ به دلیل وقایع ناگواری که یکی پس از دیگری رخ داد، سالی پر از استرس و ناکامی برای اقتصاد ایران شد. تحریم‌های ترامپ از مهمترین عوامل موثر بر این بحران بود که برخی از تبعات آن، افزایش تصاعدی قیمت ها، کاهش قدرت خرید خانوار و افت تقاضای داخلی، کاهش سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و دولتی، افزایش کسری بودجه دولت و تثبیت مصنوعی قیمت‌ها بود.

اما پایان سال، اتفاقی غریب نه تنها ایران بلکه جهان را تحت الشعاع خود قرار داد و در بهت فرو برد. بحران اقتصادی ناگواری به وجود آمد که هر لحظه بر شدتش افزوده می‌شود. هیچکس نمی‌تواند انگشت اتهام را به سوی دیگری و دشمن خارجی نشانه رود، زیرا مسبب اصلی، نامحسوس و در حال پیشروی است و همه از آن هراسی عظیم دارند.

کرونا؛ ویروسی که تمام زتدگی مردم را در ایران مختل کرده و ریتمی آهسته و گاهی خاموش به همگان بخشیده است. اسفند، ماه تکاپو و هیجان برای مردم ایران به ماهی پر از رخوت و سکون تبدیل شده است. شاید هیچگاه کسی گمان نمی‌کرد روزی در ایران و در اسفند ماه برسد که اثری از رفت و آمد و خرید در بازارها، پاساژ‌ها و مجتمع‌های تجاری نتوان یافت. کسبه و اصناف در وضعیتی اسفناک، مبهوت مانده اند که چه سرنوشتی در سال ۹۹ خواهند داشت.

 

عواقب تأثیر کرونا بر اقتصاد کشور/ اصناف و کسبه بر لبه پرتگاه

 

خرده فروش‌ها بیشترین آسیب را دیده اند

 

تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد در سطح کلان در آینده‌ای نه چندان دور پدیدار خواهد شد، اما این ویروس با خانه نشین کردن مردم، تاثیر بسیار مستقیمی بر اقتصاد خرد کشور یعنی اصناف گذاشته و شرایط بسیار حساس و بحرانی را به وجود آورده است.

 

نائب رییس اتاق اصناف تهران در گفتگو با دیدارنیوز با بیان وضعیت اصناف و تاثیری که کرونا بر این قشر گذاشته است، می گوید: با بروز پدیده کرونا و وضعیت رکودی که در بازار پیش آمد متاسفانه خرده فروش‌ها آسیب بسیار زیادی دیده اند؛ زیرا یک ماه پایانی سال برابر یکسال کاری برای این عزیزان است که با بحران پیش آمده از یک سو و وضعیت نابسامانی بازار و افزایش چندبرابری قیمت‌ها (که در طی سال داشتند) از سوی دیگر، این قشر، امسال نسبت به سال‌های گذشته وضعیتی سخت‌تر داشته و در رکود شدیدی به سر می‌برند.

 

به گفته ابراهیم درستی هر سال شب عید حدود ۳۵۰ نمایشگاه بهاره در سراسر کشور از سوی اتاق اصناف برگزار می‌شد و تمام امید صنوف مختلف به این زمان بود، اما امسال تمامی نمایشگاه‌ها تعطیل شدند.

 

عواقب تأثیر کرونا بر اقتصاد کشور/ اصناف و کسبه بر لبه پرتگاه

 

وی اصناف را خط مقدم اقتصاد می‌داند و معتقد است حالا باید به دادشان رسیده شود، زیرا ۹۰ درصد واحد‌های تجاری، اجاره‌ای هستند. درستی در بیان اسامی مشاغلی که بیشترین آسیب را دیده اند به آرایشگاه‌ها، فروشندگان پوشاک، قهوه خانه‌های سنتی، تالار‌های پذیرایی، رستوران‌ها و در کل اغذیه فروش‌ها اشاره می کند.

 

وی در رابطه با این موضوع، بحث فروش فوق العاده را نیز مطرح می کند و می‌گوید: تنها کاری که توانستیم برای اصناف در این روز‌های سخت انجام دهیم برگزاری فروش فوق العاده است که از ۱۵ اسفند در تمامی فروشگاه‌ها آغاز و تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد شد که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف بر روی اجناس اعمال خواهد شد.

 

بسته‌های حمایتی و بخشودگی مالیاتی برای اصناف

 

با وجود وضعیت وخیمی که شاهدش هستیم انتظار می‌رود که دولت و مسئولان برای بخش‌های مختلف اقتصاد چاره اندیشی کنند. نائب رییس اتاق اصناف تهران در خصوص وضعیت اصناف، چند پیشنهاد مطرح می کند و سه ارگان را مخاطب قرار می‌دهد: سازمان امور مالیاتی، بیمه‌های اجتماعی و شهرداری. به گفته وی، بسته‌های حمایتی به این قشر شاید بتواند تا حدی به خرده پا‌ها کمک کند تا بیش از این متضرر نشوند.

 

عواقب تأثیر کرونا بر اقتصاد کشور/ اصناف و کسبه بر لبه پرتگاه

 

درستی موضوع مهمتری را نیز مطرح می کند و آن هم بخشودگی مالیاتی است. وی معتقد است: سازمان امور مالیاتی باید بخشودگی مالیاتی برای اصناف و خرده پا‌ها در نظر بگیرد، زیرا این قشر که خط مقدم اقتصاد ایران هستند در معرض آسیب بسیار جدی قرار دارند. سازمان امور مالیاتی نباید فقط این یک ماه را به این قشر ببخشد و یکسال را در نظر بگیرد، زیرا فروش یک ماه اسفند اصناف برابر با یکسال کاری است، زیرا در بخش اجاره، پسماند، آب، برق، تلفن و... نگاهشان همواره به بازار شب عید است.

 

درستی با مخاطب قرار دادن سازمان امور مالیاتی بیان می کند: از سازمان امور مالیاتی انتظار داریم دو ماده ۱۸۶ و ۹۷ را به تعویق انداخته و همچنین برگ‌های قطعی کسبه را که هنوز صادر نشده است صادر کنند و مشتری مداری خود را حفظ کنند. خواسته کسبه سراسر کشور این است که به دلیل شرایط اضطراری پایان سال ۹۸، در سال ۹۹ فشار شدیدی به این حوزه نیاورند.

 

وی با ابراز گلایه نسبت به بخش‌های دیگر اقتصادی از جمله شرکت‌های وارد کننده می‌گوید: به جای فشار بر خرده پا‌ها، مالیات را از شرکت‌های واردکننده بگیرند، زیرا اکثر شرکت‌های واردکننده؛ چه در تولید و چه در توزیع، در حال فعالیت هستند.

 

درستی که خود رییس اتحادیه صوتی و تصویری کشور نیز هست در این باب، موضوع شرکت‌های واردکننده را مطرح کرده و می‌گوید: در خصوص تعطیلی شرکت‌های سامسونگ و ال جی که در نیمه دوم سال مطرح شد باید بگویم که هر دو شرکت، "سامسونگ" با نام شرکت "سام" و " ال جی" با نام "جی پلاس" در حال فعالیت هستند و بحث من این است که دولت باید به این قبیل شرکت‌ها فشار بیاورد تا خرده فروش ها. سازمان امور مالیاتی به دنبال فرار‌های مالیاتی برود، زیرا مغازه‌ها همه دارای شناسنامه هستند و پرونده مالیاتی در سازمان دارند.

 

در همین خصوص، رییس سازمان امور مالیاتی در گفتگویی تلویزیونی با بیان اینکه آنچه در حوزه اختیار ما به عنوان سازمان امور مالیاتی است تسهیلاتش را فراهم کرده ایم، عنوان کرد: هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف مالیاتی را برای اشخاص حقیقی منتفی اعلام کردیم، اشخاص حقوقی را به تشخیص مدیران کل استانی ارجاع دادیم، بخشودگی جرایم قابل بخشش که مهلتشان تا پایان اسفند ماه بود را تا پایان خرداد تمدید کردیم؛ به این شکل که ۹۰ درصد برای بخش تولید و ۸۰ درصد برای بخش غیرتولید اعمال شد، بنابراین هرکس جرایمی دارد تا پایان خرداد فرجه دارد.

 

عواقب تأثیر کرونا بر اقتصاد کشور/ اصناف و کسبه بر لبه پرتگاه

 

وضعیت بازار رو به تعادل است.

 

اما این روز‌ها بازار شایعه مانند همیشه بسیار داغ است و مردم در خصوص وضعیت ارزاق و کالا‌ها بسیار نگران و مضطرب هستند. کمبود مواد غذایی و نایاب شدن اقلام در عید از جمله شایعاتی است که به خصوص در فضای مجازی دست به دست می‌شود. درستی در خصوص بحث ارزاق عمومی می‌گوید: خوشبخاته در خصوص ارزاق عمومی، هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد. اقلام اصلی شامل برنج، روغن، قند، شکر، مرغ، گوشت و میوه به وفور در بازار وجود دارد و برخی اقلام که در این اواخر با افزایش قیمت مواجه شده اند ظرف چند روز آینده به قیمت سابق بازخواهند گشت.

 

وی با دادن اطمینان خاطر به مردم می گوید: گوش به شایعات نسپرند و نگران مایحتاج و اقلام ضروری به هیچ وجه نباشند که اگر بهداشت رعایت شود و نهایتا با کمک و همیاری مردم، تا فروردین ماه این وضعیت تمام می شود. اگر نه تا اردیبهشت هم ادامه خواهد داشت و بازار تا بخواهد خودش را پیدا کند حداقل ۶ ماه طول خواهد کشید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی