تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

خدایی: لایحه پیشنهادی دولت تامین اجتماعی را نابود می‌کند

علی خدایی با انتقاد از لایحه پیشنهادی دولت برای تفکیک تامین اجتماعی گفت: مشخص نیست چرا برای تخریب اموال کارگران تعجیل دارند؟

کد خبر: ۵۴۶۰
۱۳:۰۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷

دیدارنیوز - همین چند روز پیش، 25 تیرماه، کارگران به قصد حفاظت از صیانت و کیانِ تامین اجتماعی، مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. حالا بعد از گذشت کمتر از یک هفته، خبر جدیدی از راه می‌رسد؛ تصمیم دولت برای تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و لایحه دوفوریتیِ جدایی تامین اجتماعی از بدنه وزارت کار. این تصمیم، عجولانه و بدون درنظرگرفتن عواقب کار اتخاذ شده و به هیچ وجه  برای فعالان کارگری پذیرفتنی‌ نیست.

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) در این رابطه با انتقاد از رویکردِ آمرانه و نامناسب دولت که هیچ گوش شنوایی برای شنیدن مطالبات و خواسته‌های کارگران ندارد، گفت: باید گفت: هر دم از این باغ بری می‌رسد. واقعیت این است که بی‌توجهی و غفلت از منافع و مطالبات کارگران در رویکرد دولت نسبت به تامین اجتماعی، تبدیل به یک رویه عادی شده‌است. اوضاع به گونه‌ای پیش رفته که دائماً جامعه کارگری باید در حال تنش باشد و متاسفانه باید گفت اتفاقاتی که در دولت گذشته در رابطه با تامین اجتماعی اتفاق افتاد، در دولت فعلی نیز به صورت دیگری در حال تکرار است.

بدون توجه به نظر شرکای اجتماعی هر روز تصمیم جدیدی می‌گیرند

وی ادامه داد: هر روز یک تصمیم جدید بدون پشتوانه فکری و عملی و بدون درنظر گرفتنِ آرای شرکای اجتماعی در حوزه روابط کار و سازمان تامین اجتماعی گرفته می‌شود و نباید فراموش کرد که در این شرایط، جامعه کارگری باید همیشه مراقب و هوشیار باشد.

خدایی در ادامه گفت: نباید از این حقیقت غافل شد که ما تا امروز وزارت رفاهِ بدون شورای عالی تامین اجتماعی را تجربه نکرده‌ایم؛ در توجیه این لایحه ممکن است خیلی‌ها بگویند در گذشته هم وزارت رفاه مستقل بوده و تفکیک وزارتخانه‌ی فعلی نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ ولی کلیدی‌ترین نکته اینجاست که در گذشته که وزارت رفاه مستقل بود، شورای عالی تامین اجتماعی وجود داشت که سه‌جانبه‌گرایی را تضمین می‌کرد اما در حال حاضر اینگونه نیست و اگر ما در سال‌های اخیر  اوضاع نسبتاً بهتری داشتیم و توانستیم تا حدودی از آسیب‌های وارده به منابع تامین اجتماعی جلوگیری کنیم فقط یک دلیل داشت و آن اینکه در این مدت وزارت‌خانه یکی بود و توانستیم بخشی از قدرت سه‌جانبه‌گرایی را که در حوزه روابط کار داشتیم به حوزه تامین اجتماعی عاریه بدهیم.

وی تاکید می‌کند: پس با قطعیت می‌توان ادعا کرد تفکیک تامین اجتماعی از وزارت کار بدون احیای شورای عالی تامین اجتماعی، امضا گذاشتن پای حکم تخریبِ منافع بیمه‌ای کارگران است

تفکیک پیشنهادی دولت، تامین اجتماعی را نابود می‌کند

خدایی با تاکید بر اینکه «در شرایط فعلی» تفکیکِ پیشنهادی قطعاً نابودی تامین اجتماعی را به دنبال خواهد داشت؛ افزود: ما کارگران برای دولت پیشنهاد مشخص داریم؛ ما هم با تفکیک موافقیم اما نه به این شکل؛ خواسته‌ی ما این است که حوزه رفاه و تعاون جدا شود و وزارت کار به همراه سازمان تامین اجتماعی در قالب وزارت کار و تامین اجتماعی منفک شوند. این کار عملاً یک مشکل تاریخی را حل خواهد کرد.

این فعال کارگری در تشریح بیشتر پیشنهاد خود گفت: با طرح پیشنهادی ما، اجرای وظایف حاکمیتی دولت در اصل 29 قانون اساسی که همان تامین خدمات تامین اجتماعی حداقلی برای آحاد مردم است، برعهده وزارت رفاه خواهد بود و سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک بیمه‌گرِ حوزه روابط کار که با کارگر و کارفرما ارتباط دارد، به درستی زیرمجموعه وزارت کار تعریف خواهد شد. این تفکیک می‌تواند تضمین‌کننده منافعِ حداقلی کارگران باشد.

دلیل تعجیل دولت را متوجه نمی‌شویم

عضو کارگری شورای عالی کار در ادامه‌ی گفتگو «تعجیل دولت» را مورد انتقاد قرار داد: متوجه نمی‌شویم دلیل دوفوریتی بودن این لایحه چیست؟ آیا غیر از این است که می‌خواهند به فوریت اموال کارگران را به تاراج ببرند؟

وی در پایان افزود: دولت به هیچ عنوان به نظرات شرکای اجتماعی پایبند نیست و من متاسفم برای دولتی که با شعار مردم‌گرایی آمد، شعارهای مردمی داد و در نهایت کار، رای کارگران را گرفت و بر مسند کار نشست و حالا دارد چنین خیانت‌هایی را در حق جامعه‌ی کارگری مرتکب می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی