تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون تلفیق در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

درآمد با هزینه همخوانی ندارد/ مخالفت مجلس با بودجه سیاسی نیست

News Image Lead

کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ که یکی از برنامه‌های کاری اعضای خانه ملت بود با مخالفت اکثریت نمایندگان روبرو شد و برخلاف روال همیشگی پارلمان به تصویب نرسید. دلیل عدم تصویب بودجه به هر دلیل که صورت گرفته باشد، شرایط کشور را برای سال آینده بیش از آنچه که انتظار می‌رود، ناآرام خواهد ساخت. محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون تلفیق در گفتگو با دیدارنیوز درباره تبعات عدم تصویب کلیات لایحه بودجه گفت: نظر اکثر نمایندگان مجلس در رابطه با تصویب لایحه بودجه، منفی بود، دلیلی هم جز غیر واقعی دیدن بخشی از درآمد‌ها نداشت. بدون شک در صورتی که لایحه به همان شکل به تصویب می‌رسید، محقق نمی‌شد و هزینه‌ها به مشکل برمی‌خورد. عدم رأی به لایحه بودجه، بحث مخالفت با دولت نیست.

کد خبر: ۵۳۵۴۰
۰۹:۴۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ مژگان فرجی: کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ که یکی از برنامه‌های کاری اعضای خانه ملت بود با مخالفت اکثریت نمایندگان روبرو شد و برخلاف روال همیشگی پارلمان به تصویب نرسید.

 

مسعود پزشکیان که اداره بخشی از جلسه علنی مجلس را در هنگام بررسی کلیات بودجه بر عهده داشت، در این خصوص گفت: «با این اوضاع بودجه ۹۹ به مجلس دهم نخواهد رسید و احتمالا به مجلس بعد موکول می‌شود.» علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رییسه مجلس نیز در رابطه با موضوع عدم تصویب کلیات لایحه بودجه اظهار کرد: «با توجه به رای مخالف مجلس شورای اسلامی به کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ دولت باید لایحه جدید به مجلس ارائه کند و از آنجا که کمبود وقت داریم، احتمالا نیاز به چند دوازدهمی بودجه مطرح شود که فرصت بررسی لایحه بودجه جدید دولت در مجلس فعلی هم وجود ندارد.»

 

برهمین اساس در جلسه غیرعلنی نمایندگان در روز سه شنبه، دو پیشنهاد برای بررسی لایحه بودجه ۹۹ مطرح شد که در نهایت، نتیجه چنین شد که ایرادات کلیات بودجه ۹۹ در کمیسیون تلفیق رفع شود، سپس از روز یکشنبه آینده، نمایندگان به بررسی کلیات بودجه سال ۹۹ ورود پیدا کنند.

 

اما دلیل عدم موافقت مجلس با لایحه بودجه پیشنهادی دولت چه بود؟ به نظر می رسد کاهش درآمد‌های نفتی و برخی دیگر از درآمد‌های ارزی کشور در پی تحریم‌های آمریکا مهمترین چالش بودجه سال ۹۹ به حساب می‌آید، بنابراین لایحه بودجه سال ۹۹ باید با کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی همراه باشد، به همین دلیل لایحه بودجه سال ۹۹ باید نقشه راه دولت برای اداره کشور در سال آینده و نشان دهنده رویکرد دولت برای مقابله با شرایط موجود باشد. مخالفان لایحه بر این اعتقاد هستند که دولت، مسئله به این مهمی را مدنظر قرار نداده و بودجه را براساس درآمد حاصل از فروش نفت بسته است.

 

اما در این خصوص روایت دیگری هم وجود دارد. قاسم میرزایی نیکو یکی از اعضای کمیسیون تلفیق در گفت‌و گویی مطرح کرده که از همان نشست‌های اولیه کمیسیون تلفیق، فضاسازی‌ها و جنجال‌آفرینی‌ها برای رد کلیات بودجه از سوی “جمعی خاص” کلید خورد؛ چنانچه در روز بررسی و رای‌گیری کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق بیش از ۱۰۰ پیامک در حمایت از رد بودجه برای من ارسال شد، پیامک‌هایی که بعضا تهدیدآمیز و برخی دیگر با ادبیاتی تند و زشت خواستار رد کلیات لایحه بودجه از سوی اعضای کمیسیون تلفیق بودند. علی اکبری نماینده شیراز هم گفته است: تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد پیامک به منظور رد کلیات لایحه بودجه برای بنده ارسال شده است. دو اظهارنظر فوق این معنا را به ذهن می‌رساند که عده‌ای در مخالفت و اقدام علیه دولت از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنند و تمام سعی خود را به کار می‌بندند.

 

دلیل عدم تصویب بودجه به هر دلیل که صورت گرفته باشد، شرایط کشور را برای سال آینده بیش از آنچه که انتظار می‌رود، ناآرام خواهد ساخت.

 

درآمد با هزینه همخوانی ندارد/ مخالفت مجلس با بودجه سیاسی نیست

 

محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با دیدارنیوز درباره تبعات عدم تصویب کلیات لایحه بودجه گفت: نظر اکثر نمایندگان مجلس در رابطه با تصویب لایحه بودجه در روز دوشنبه منفی بود، دلیلی هم جز غیر واقعی دیدن بخشی از درآمد‌ها نداشت. بدون شک در صورتی که لایحه به همان شکل به تصویب می‌رسید، محقق نمی‌شد و هزینه‌ها به مشکل برمی‌خورد.

 

وی در خصوص جلسه روز سه‌شنبه مجلس در رابطه با بودجه اضافه کرد: صبح روز سه‌شنبه مطرح شد مجلس دهم تا ۷ خرداد فرصت بررسی بودجه را دارد، بنابراین باید تکلیف این لایحه روشن شود، در این وضعیت چنانچه لایحه جهت انجام اصلاح به دولت برگشت می‌خورد، فرصتی برای بررسی آن توسط نمایندگان مجلس دهم وجود نداشت، بنابراین باید بودجه به شکل سه دوازدهم مورد تصویب قرار می‌گرفت، زیرا به دلیل استقرار مجلس یازدهم قطعا بررسی لایحه بودجه تا آخر خرداد به قطعیت نمی‌رسید و کشور بدون بودجه باقی می‌ماند.

 

این نماینده مجلس در این رابطه یادآور شد: بنا است تا کمیسیون تلفیق همراه با نماینده دولت، اصلاحاتی که مدنظر همکاران در خانه ملت بود را مورد توجه قرار دهد و لایحه بودجه مجدد تحت بررسی قرار گیرد که پس از آن دوباره برای اخذ آرای نمایندگان مجلس به صحن برگردد تا کشور بدون قانون بودجه باقی نماند.

 

عضو کمیسیون تلفیق در خصوص پیش‌بینی تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۹ تاکید کرد: تلاش‌مان برآن است تا اصلاحات مورد نیاز به طور کامل صورت گیرد، اما کسب آراء مورد نیاز قابل پیش بینی نیست، زیرا بررسی لایحه اصلاح شده بودجه، عصر روز سه شنبه آغاز شد و اعمال نظر‌ها هنوز آشکار نیست.

 

سعیدی در رابطه با دریافت پیام‌های تهدیدآمیز توسط برخی از نمایندگان مجلس بابت ارائه رأی منفی به لایحه بودجه اظهار داشت: عدم رأی به لایحه بودجه، بحث مخالفت با دولت نیست، واقعیت این است که اولا ساختار بودجه اشکال اساسی دارد که به این دولت هم معطوف نمی‌شود، از دولت‌های گذشته چنین بود، اما هیچ یک از آن‌ها اراده اصلاح بودجه‌ریزی کشور را نداشتند و همین عدم اصلاح سبب شده که در جامعه شاهد تبعیض، بی‌عدالتی و اسراف‌های گوناگون باشیم. اکنون شاهد وجود حجم زیادی از پروژه‌های نیمه تمام هستیم، به طور نمونه برای پروژه‌ای برفرض به اندازه ۱۰۰ میلیارد در زمان شروع، بودجه پیش بینی شده، اما با هزار میلیارد هم به اتمام نرسیده است. این‌ها اشکالات اساسی بودجه‌بندی و بودجه‌ریزی کشور به حساب می‌آید، بنابراین نباید مخالفت‌ها با بودجه به معنای کار علیه دولت تعبیر شود و بحث سیاسی در این زمینه مطرح نیست.

 

وی در پایان تصریح کرد: سال گذشته که اجرای بودجه در شرایط بهتری قرار داشت، ۲ هزار میلیارد از شرکت‌های دولتی واگذار شد، امسال به هزار میلیارد هم نرسید، در سال ۹۹ چگونه می‌خواهیم ۷ هزار میلیارد تومان ازمحل واگذاری شرکت‌های دولتی درآمد داشته باشیم؟ در بهترین شرایط فروش نفت به ۵۰۰ هزار بشکه نمی‌رسد، چگونه آن را به یک میلیون بشکه خواهند رساند؟ بنابراین مشخص است درآمد‌ها با هزینه‌ها همخوانی ندارد و در صورتی که لایحه بودجه اصلاح نشود، مردم و دولت دچار زحمت فراوان خواهند شد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی