تیتر امروز

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران
گزارش خبرنگار دیدارنیوز از دومین روز نمایشگاه

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی برگزار می‌شود که خبرنگار دیدارنیوز حال و هوای متفاوت این نمایشگاه را روایت کرده؛ پس این گزارش جالب را بخوانید.

احتمال مرگ بیش از ۵۰۰۰ پرنده در گلستان بر اثر بوتولیسم

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی گفت: احتمالا مرگ بیش از ۵۰۰۰ پرنده در تالاب میانکاله در استان گلستان بر اثر سم بوتولیسم است.

کد خبر: ۵۳۲۳۷
۱۴:۵۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸

احتمال مرگ بیش از ۵۰۰۰ پرنده در گلستان بر اثر بوتولیسم

دیدارنیوز ـ علیرضا اکبر شاهی با بیان این‌که براساس آخرین آمار حدود ۵۲۰۰ قطعه پرنده مهاجر در بخش شرقی تالاب میانکاله واقع در استان گلستان تلف شده‌اند، اظهار کرد: این اتفاق دقیقا مشابه همان اتفاقی است که در قسمت غربی تالاب میانکاله در استان مازندران رخ داد که منجر به تلفات ۱۵ هزار پرنده مهاجر شد.
 
وی ادامه داد: ابتلای پرندگان به بیماری‌های نیوکاسل، آنفولانزای فوق حاد و تحت حاد منتفی است و علائم بالینی نشان می‌دهد که احتمالا سم بوتولیسم عامل مرگ و میر این پرندگان بوده است؛ اگرچه هنوز لاشه‌ها در آزمایشگاه در حال بررسی هستند و نتایج قطعی رسما اعلام خواهد شد.
 
مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی با بیان این‌که بخشی از لاشه‌های جمع آوری شده مربوط به تلفات قبلی هستند، اظهار کرد: جمع آوری لاشه‌ها کار بسیار سختی است، زیرا پرندگان با مصرف این سم فلج و دچار خفگی شده و به زیر آب رفته‌اند. از طرفی در بخشی از این تالاب آنقدر عمق آب زیاد است که امکان دسترسی به لاشه‌ها با قایق وجود ندارد و حتی امکان دسترسی به صورت پیاده هم نیست، زیرا گل‌ولای این اجازه را نمی‌دهد. همچنین طوفان و بارش‌های اخیر باعث شده است که همه لاشه‌های پرندگان تلف شده جمع‌آوری نشود و همراه با جریان‌های آبی به مناطق دیگر منتقل شود.
 
به گفته وی این تلفات تا پایان زمان مهاجرت پرندگان در حد بسیار کم ادامه خواهد داشت.
 
اکبرشاهی در پایان گفت: باید زمینه‌های تولید باکتری بی هوازی کلستریدیوم را از بین برد، زیرا در مناطقی که جریان آب وجود ندارد و اکسیژن تولید نمی‌شود، این سم تولید می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی