تیتر امروز

رئیس‌جمهور به شهادت رسید/ باقری سرپرست وزارت خارجه شد/ واکنش شمخانی، تسلیت عربستان
سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی (بروزرسانی می‌شود)

رئیس‌جمهور به شهادت رسید/ باقری سرپرست وزارت خارجه شد/ واکنش شمخانی، تسلیت عربستان

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد خبر داد. متاسفانه ابراهیم رئیسی...
ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرد دولتی فراجناحی باشد/امیرعبداللهیان «شهید قدس» است
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «کنعانی‌مقدم» واقعه شهادت رییس‌جمهوری و هیات همراه را بررسی می‌کند:

ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرد دولتی فراجناحی باشد/امیرعبداللهیان «شهید قدس» است

یکی از سیاستمداران در گفت‌وگو با دیدار معتقد است که رییسی با جمع کردن منتقدان و موافقان زیر یک سقف تلاش می‌کرد فراجناحی باشد.
دیدارنیوز درگفت‌وگو با «منصور حقیقت‌پور» بررسی می‌کند:

بهارستان دوازدهم؛ ضعیف‌تر و تندروتر خواهد بود

مشاور علی لاریجانی در مصاحبه با دیدار معتقد است که طیفی در مجلس دوازدهم هم در سیاست داخلی و هم سیاست خارجی تاکید بر دوقطبی‌سازی دارند.

کد خبر: ۱۶۵۰۵۷
۱۸:۱۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

بهارستان دوازدهم؛ ضعیف‌تر و تندروتر خواهد بود

 

دیدارنیوز-سرویس سیاسی: شمارش معکوس برای پایان انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی فرا رسیده است و تا ساعتی دیگر هم فرصت تبلیغات نامزدها به‌اتمام خواهد رسید. اگر چه هنوز نتایج دور دوم اعلام نشده است ولی باید اردوگاه اصولگراها را پیروز این ماراتن پرماجرا بدانیم. آنها در حالی توانستند برای بار دوم مجلسی یک‌دست تشکیل دهند که خبری از چهره‌های شاخص اردوگاه‌های دیگر مانند «اصلاح‌طلبان»، «اعتدالی‌ها» و «میانه‌روها» در این رقابت‌ها نبود و باتوجه به رد صلاحیت‌هایی که توسط شورای نگهبان انجام شد، در واقع رقابتی درون اردوگاهی را مشاهده کردیم.

با درنظر گرفتن درصد پایین مشارکت نسبت به ادوار گذشته یکی دیگر از شگفتی‌های این دوره نتایج انتخابات پایتخت بود. باتوجه به لیست مشترک جبهه‌پایداری و شانا این تندروهای صبح ایران و امنا بودند که توانستند در راس آرای تهرانی‌ها قرار بگیرند و به همین دلیل اسامی چهره‌هایی چون «محمود نبویان»، «حمید رسایی» و «مجتبی ذوالنوری» برای جایگاه ریاست به میان آمده است که نمی‌توانند در قامت یک رییس وارد مجلس شوند.

از سوی دیگر باید به حضور «منوچهر متکی»، وزیر پیشین امورخارجه در دولت‌های نهم و دهم هم اشاره کنیم که او هم با ائتلاف شورای وحدت و صبح ایران وارد بهارستان دوازدهم شد. به‌نظر متکی تنها گزینه‌‌ای است که تندروها و البته سنتی‌های می‌توانند او را برای رقابت با «محمدباقر قالیباف» معرفی کنند. در ادامه این گزارش با یکی از چهره‌های اصولگرای میانه‌رو و نزدیک به «علی لاریجانی» گفت‌وگو کرده‌ایم. حقیقت‌پور در این مورد معتقد است باتوجه به اینکه اکثریت مجلس در اختیار اصولگراها قرار دارد ولی احتمال اینکه میانه‌روها، اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها بتوانند نفرات بیشتری وارد بهارستان کنند هم وجود دارد.

 

تندروها بر دوقطبی‌سازی تاکید دارند

«منصور حقیقت‌پور»، تحلیلگر مسایل سیاسی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که دور دوم انتخابات را چگونه پیش‌بینی می‌کند، به‌خبرنگار «دیدارنیوز» می‌گوید: «باتوجه به اینکه در میان 90 نامزد باقی مانده هنوز 45 نفر از نیروهای میانه‌رو، اصلاح‌طلب و اعتدالی حضور دارند باید به اتفاقات روز جمعه خوش‌بین باشیم زیرا در این روز می‌توانیم تعداد کاندیداهایی که مستقل وارد بهارستان می‌شوند را افزایش دهیم، از این رو باید بگویم که همچنان این طیف می‌تواند در مجلس آینده تاثیرگذار باشد. این موضوع را هم در نظر بگیرید که با افزایش تعداد نماینده‌های این‌طیف، می‌توانیم شاهد سه رقمی شدن آنها باشیم. با این وجود باید از اکنون بگوییم که مجلس دوازدهم فراکسیون اکثریت نخواهد داشت و در ادامه باید انتظار مجلسی سه ضلعی باشیم. دو ضلع را اصولگراهایی تشکیل می‌دهند که نمی‌خواهند در یک فراکسیون حضور داشته باشند و به‌اضافه طیف نمایندگان میانه‌رو، این سه ضلع را تشکیل خواهند داد. از این نظر رقابت در دور دوم بین نامزدهای اصولگرا و نامزدهای میانه‌رو است، که نتیجه آن می‌تواند در ترکیب هیات رییسه هم تاثیر زیادی داشته باشد.»

مشاور لاریجانی در پاسخ به این سوال که چه فردی می‌تواند به‌عنوان رییس مجلس دوازدهم انتخاب شود ادامه می‌هد: «هر فردی که بتواند نظر یکی از این ضلع‌ها را به خود جلب کند می‌تواند به صندلی ریاست تکیه بزند. به‌عنوان مثال اگر قالیباف بتواند نظر نمانیده‌های مستقل و میانه‌رو را جذب کند بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌ها و تعداد نفرات تندرو می‌تواند خود را رییس مجلس بداند. به‌نظرم نمانیده‌های مستقل و میانه‌رو می‌توانند شکل هیات رییسه جدید را ترسیم کنند.»

این تحلیلگر در مورد ائتلاف احتمالی قالیباف و اصولگراهای تندرو برای تکرار ریاست اضافه می‌کند: «در حال حاضر هم مشاهده می‌کنیم که طیف قالیباف با همه اختلافی که با جبهه پایداری داشتند یک لیست واحد دادند ولی در مقابل هم طیف امنا و صبح ایران لیست‌های جداگانه‌ای دادند. اگر بخواهیم این جریان‌ها را در یک ائتلاف برای انتخاب رییس مجلس مشاهده کنیم، نیاز به یک عامل بیرونی دارند که در حال حاضر به‌نظر این اهرم بیرونی هم تمایلی به یکپارچه کردن اصولگراها ندارد.»

حقیقت‌پور در این مورد که اگر بخواهد با همین ترکیب، عملکرد مجلس دوازدهم را پیش‌بینی کند می‌گوید: «نمی‌خواهم آیه یاس بخوانم یا اینکه شروع به پیش‌ داوری منفی کنم ولی باتوجه به اسامی حاضر در مجلس باید بگوییم که مجلس دوازدهم عملکرد ضعیف‌تر و تندتری نسبت به مجلس یازدهم خواهد داشت. آنها نه‌تنها داخل کشور تاکید بر دوقطبی‌سازی دارند بلکه در سیاست‌خارجی هم بر این استراتژی اصرار خواهند کرد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی