تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
سیدعلی بیگدلی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

ترامپ از سد استیضاح عبور می‌کند و پیروز انتخابات می‌شود

News Image Lead

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی دموکرات دارد، ماه گذشته میلادی به استیضاح ترامپ رأی مثبت داده و باعث شده بود تا پرونده دونالد ترامپ به جریان افتاده و روند این پرونده به مجلس سنا کشانده شود. از شنبه، تیم مدافعان ترامپ پاسخ خود به این دلایل را شروع کردند و دفاعیات آن‌ها در جلسه عصر دوشنبه هم ادامه خواهد یافت. در همین رابطه، سیدعلی بیگدلی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: با توجه به حضور اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا ترامپ از استیضاح به سلامت عبور خواهد کرد. نفس برگزاری چنین محاکمه‌ای در کنگره آمریکا به مقدار زیادی محبوبیت و مشروعیت ترامپ را در افکار عمومی کاهش خواهد داد و با توجه به اینکه انتخابات در آمریکا امری غیرقابل پیش بینی است این احتمال وجود دارد که به رای او آسیب بزند. حتی یک مناظره و همین استیضاح اخیر تا حدود زیادی می‌تواند در آراء نهایی آمریکایی‌ها تاثیر داشته باشد، اما علی‌الحساب رییس جمهوری آمریکا از مخمصه استیضاح و محاکمه در سنای آن کشور جان سالم به در می‌برد.

کد خبر: ۵۰۰۵۲
۱۵:۵۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: افشاگری یک مأمور مخفی سیا (آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا) که ظاهرا برای نظارت بر عملکرد اعضای ارشد دولت در کاخ سفید گماشته شده بود، روشن کرد که ترامپ با هدف بی‌اعتبار کردن  جو بایدن  رقیب بالقوه‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، از اختیارات رئیس‌جمهور و روابط خارجی آمریکا سوء استفاده کرده است. این موضوع در کنار انتشار متن مکالمه ترامپ با  ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین که وی از همتای اوکراینی خود خواسته بود پرونده قضایی علیه هلدینگ «بریسما» را که «هانتر بایدن» پسر جو بایدن عضو هیأت مدیره آن است، پیش ببرد، آغازی بود برای اهتمام به فرایندی با عنوان «استیضاح آقای رئیس جمهور».

 
چهارشنبه گذشته مجلس سنای آمریکا قوانین و مقررات استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور را تصویب کرد. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی دموکرات دارد، ماه گذشته میلادی به استیضاح ترامپ رأی مثبت داده و باعث شده بود تا پرونده دونالد ترامپ به جریان افتاده و روند این پرونده به مجلس سنا کشانده شود.
 
«جرالد ندلر» و سایر اعضای دمکرات مجلس نمایندگان که در محاکمه استیضاح به عنوان دادستان این پرونده انتخاب شده اند، طی سه روز (مجموعا ۲۴ ساعت) به ارائه استدلال‌های شفاهی خود اقدام کرده و مدارک کتبی و طرح مسئله توسط دموکرات‌ها انجام شد.
 
از شنبه، تیم مدافعان ترامپ پاسخ خود به این دلایل را شروع کردند و دفاعیات آن ها در جلسه عصر دوشنبه هم ادامه خواهد یافت. برای برکناری ترامپ دو سوم سنا باید به استیضاح رای بدهند. تاکنون هیچ یک از ۵۳ سناتور جمهوری خواه نگفته اند که علیه ترامپ رای خواهند داد.

 

سوالی که مطرح می شود این است که نتایج این محاکمه یا استیضاح چه خواهد شد و چه تاثیری بر پایگاه و سازمان رای دونالد ترامپ خواهد گذاشت؟
 
در همین رابطه، سیدعلی بیگدلی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: با توجه به حضور اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا ترامپ از استیضاح به سلامت عبور خواهد کرد. نفس برگزاری چنین محاکمه‌ای در کنگره آمریکا به مقدار زیادی محبوبیت و مشروعیت ترامپ را در افکار عمومی کاهش خواهد داد و با توجه به اینکه انتخابات در آمریکا امری غیرقابل پیش بینی است این احتمال وجود دارد که به رای او آسیب بزند.
 

 سیدعلی بیگدلی

 

وی افزود: برکناری ترامپ نیازمند دو سوم آرای سنا یعنی ۶۷ رای است، دموکرات‌ها ۴۷ رای دارند و باید ۲۰ سناتور دیگر به دموکرات‌ها بپیوندند که در فضای به شدت دوقطبی آمریکا بسیار دور از ذهن است که ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه علیه رییس‌جمهور هم‌حزبی‌شان رای بدهند؛ همانطور که در مجلس نمایندگان، هیچ نماینده جمهوری خواهی به استیضاح ترامپ رای نداد، البته دو نماینده دموکرات هم به این طرح رای منفی دادند.
 
بیگدلی با بیان اینکه دموکرات‌ها از عدم برکناری ترامپ مطلع هستند اما امیدوارند استیضاح ترامپ بر پایگاه رای وی تاثیر منفی بگذارد، عنوان کرد: جمهوریخواهان معتقدند بهبود وضعیت اقتصادی، نقطه اتکای ترامپ است و می‌گویند برای مردم آمریکا بهبود فضای کسب و کار و ایجاد رونق اقتصادی مهم است.


این کارشناس مسائل آمریکا یادآور شد: نباید فراموش کرد که حزب جمهوری خواه آمریکا از یک سبد رای ۳۵ درصدی ثابت در تعدادی از ایالت‌ها برخوردار است. همچنین برخی روایت‌ها حاکی از این است که محافظه‌کاران دلخور از ترامپ، احساس تکلیف کرده‌اند که از وی حمایت کنند چراکه برکناری وی، کنار گذاشته شدن ارزش‌های محافظه‌کاری تلقی می‌شود.
 
وی اضافه کرد: این گمانه‌زنی‌ها وجود دارد و معلوم نیست استیضاح ترامپ موجب عدم ریزش آرای مردمی یا الکترال وی بشود یا خیر یا آنکه موجب می‌شود ترامپ رئیس‌جمهور یک دوره‌ای باشد. اگر به سال ۲۰۱۶ برگردیم متوجه می‌شویم به عنوان مثال رای هیلاری کلینتون از ناحیه مردان و زنان مجرد تا ۱۰ درصد نسبت به اوباما در سال ۲۰۱۲ کاهش یافت و این رای به سبد دونالد ترامپ ریخته شد و رای افراد زیر چهل سال هم فارغ از گرایش حزبی به سمت ترامپ چرخید که موجب پیروزی او در دور اول شد. این معادله هرچند ضعیف‌تر شده، ولی همچنان ترامپ امیدار است جوانان و کسانی که نسبت به آمریکا تعصب دارند و با مهاجر و مهاجرت مخالفند از ترامپ حمایت کنند.
 
این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه شهر‌های بزرگ، پایگاه سنتی رای دموکرات ها است، اظهار کرد: تقریبا روستا و حاشیه شهر‌های ایالات شرقی آمریکا از راست سنتی ـ مذهبی به خصوص اگر جمهوری خواه باشد حمایت خواهند کرد. به همین دلیل و دلایل متعدد دیگر نمی‌توان امیدوار بود استیضاح ترامپ باعث شود او رییس جمهور بعدی آمریکا نباشد. ضمن اینکه ترامپ اکنون رییس جمهور آمریکا است و امکانات بیشتری برای اقناع عمومی در اختیار دارد. به میزان زیادی رفتار‌های ترامپ و این پروسه محاکمه و استیضاح در کاهش رای او اثر خواهد گذاشت، ولی در واقع باید گفت از سود، ضرر می‌برد، بدین معنا که اگر این داستان‌ها نبود با رای قاطع تری دور دوم را آغاز می‌کرد.


وی خاطرنشان کرد: تجمیع آرای اقشار گوناگون نظیر سفیدپوستان نژادپرست، راست‌های افراطی و نئوکان‌های جنگ‌طلب و پروتستان‌های متعصب و اوانجلیکن‌ها (مسیحیان غیرکاتولیک و موعودگرا)، ناسیونالیست‌های ضد مهاجر و ضد اقلیت، کم‌درآمد‌ها و کارگران یقه‌آبی در ایالت‌های صنعتی‌زدایی‌شده و مهاجرپذیر، کشاورزان روستایی و ساکنان حومه‌شهر‌ها، غیردانشگاهی‌ها و کهنه‌سربازها، الکترال ایالت‌های کلیدی آمریکا را به نفع جمهوری خواهان رقم خواهد زد، ضمن اینکه شخص ترامپ در میان مردان و گروه سنی بالای ۴۰ سال مقبولیت فراوانی دارد.
 
بیگدلی ادامه داد: جمعیت کارگران یقه‌آبی به سنت دوره‌های گذشته و شعار‌های لیبرالی، پشت کرده و به ترامپ، وعده‌های اقتصادی و شعار‌های عوام‌پسندانه او تمایل نشان می‌دهند. این نگاه یقه آبی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ تا حد زیادی به پیروزی ترامپ کمک کرد و این دوره هم جزئی از سبد رای ترامپ هستند. دست کم کارگران واحد‌های صنعتی در ایالت‌های کلیدی که اغلب در فرآیند صنعتی‌زدایی این مناطق شغل خود را از دست داده، و یا مهاجران با دستمزد‌های کمتر جایگزین آنان شدند، شعار‌های اقتصادی و وعده احیای کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و نیز مواضع تندی که ترامپ علیه مهاجران می‌گیرد، نظرشان را جلب خواهد کرد. کم‌سواد‌ها و افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند نیز از جمله اقشاری هستند که به مقدار زیادی به ترامپ رای می‌دهند.
 
این کارشناس مسائل آمریکا با ذکر این نکته که یکی از ویژگی‌های عمدتاً مشترک در میان اغلب گروه‌های حامی ترامپ، سفیدپوست بودن است، اضافه کرد: در تقسیم‌بندی نژادی، سفیدپوستان نزدیک به سه‌چهارم جمعیت رأی‌دهندگان آمریکایی را شامل می‌شوند، ۷۰ درصد جمعیت آمریکا را سفیدپوستان تشکیل می‌دهد که در انتخابات گذشته ۶۸ درصد آن‌ها به دونالد ترامپ رای دادند. بسیاری از روستا‌های ایالت‌های کلیدی، سفیدپوست‌های دست راستی محافظه‌کار، ناسیونالیست‌ها و سفیدبرترپندار‌ها گروهی هستند که احتمالاً تحت هر شرایطی به ترامپ وفادار می‌مانند، زیرا "ترس از غیرخودی"، درد مشترک این گروه از سفیدپوستان آمریکایی است که دونالد ترامپ آن را برایشان فریاد می‌زند. این لایه از مردم آمریکا نسبت به چپ‌های ترقی‌خواه، بدبین و نسبت به سیاست‌های لیبرالی رویکرد خصمانه‌ای دارند. در انتخابات ۲۰۱۶ مناطق روستایی ایالت‌های آریزونا، میشیگان، فلوریدا، مینه‌سوتا و جرجیا آرای تاثیرگذاری به ترامپ دادند.
 
بیگدلی دیگر گروه‌های طرفدار ترامپ را پروتستان‌های انجیلی یا اوانجلیکن‌ها (مسیحیان تبشیری یا موعودگرا) ذکر کرد و گفت: این‌ها اغلب عقاید مذهبی بنیادگرایانه دارند. اوانجلیکن‌ها حدود ۲۵ درصد از جمعیت آمریکا هستند و در انتخابات ۲۰۱۶ حدود ۸۱ درصد از این جمعیت به ترامپ رای دادند. محبوبیت ترامپ در نزد پروتستان‌های سفیدپوست اوانجلیکایی که دست‌کم هفته‌ای یک‌بار به کلیسا می‌روند به ۷۰ درصد می‌رسد.
 
وی در پایان تاکید کرد: تمام این اعداد و ارقام در این دروه از انتخابات، سیال هستند و حتی یک مناظره و همین استیضاح اخیر تا حدود زیادی می‌تواند در آراء نهایی آمریکایی‌ها تاثیر داشته باشد. علی‌الحساب رییس جمهوری آمریکا از مخمصه استیضاح و محاکمه در سنای آن کشور جان سالم به در می‌برد، ولی در این شکی نیست که دونالد ترامپ از باب جلب افکار عمومی از هوش خوبی برخوردار است و هرچه به انتخابات سال ۲۰۲۰ نزدیک می‌شویم برگ‌های تازه تری برای رو کردن در آستین خواهد داشت.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی