تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

شورای عالی عتف به سطح ریاست جمهوری بازگردانده شود

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از عملکرد و کارایی شورای عالی عتف در مسائل پژوهشی، گفت: شورای عالی عتف برای اثربخشی بیشتر باید به سطح ریاست جمهوری و تحت نظارت این ارگان بازگردانده شود.

کد خبر: ۴۶۰۰۲
۱۱:۴۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز - دکتر فریدون عزیزی با انتقاد از عملکرد و کارایی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در مسائل پژوهشی، اظهار کرد: عملکرد این شورا تا زمان اتصال به شخص رییس جمهور و بعد معاون اول ریاست جمهوری، مثبت بود، چراکه تا آن زمان جزیی از ریاست جمهوری و تحت نظارت این ارگان بود، ولی از زمانیکه به وزارت علوم منتقل شده و تحت نظارت وزارتخانه قرار گرفت، کارایی و عملکرد مثبت و مثمرثمری نداشته است.

وی با بیان اینکه شورای عالی عتف باید مجددا در کنار ریاست جمهوری  و در سطح بالایی قرار بگیرد، گفت: به عبارت دیگر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ارزشیابی باید برای اثربخشی بیشتر در سطح بالا انجام شود.

ضرورت تغییر شاخص‌های ارزشیابی پژوهش

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم  ضمن انتقاد از شاخص‌های ارزشیابی پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، اظهار کرد: شاخص‌های ارزشیابی تعیین شده از سوی دولت و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، شاخص‌های کمی مانند آمار مقالات و پروژه‌های تحقیقاتی، سطح مجلات، ضریب تاثیر و سایر شاخص‌های کمی است که در نهایت ارزشیابی دقیقی از فعالیت‌ها نداشته و قطعا ارزشیابی موثری محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد امتیاز ارزشیابی‌های پژوهشی باید به شاخص‌های کمی اختصاص داشته باشد، ادامه داد: در ۷۰ درصد باقیمانده باید میزان و نحوه تاثیرگذاری پژوهش در سطح ارتقای سلامت جامعه یا سایر بازده‌های اقتصادی و اجتماعی آن در سطح جامعه بررسی و لحاظ شود.

وی با اشاره به ارایه طرح تغییر و اصلاح شیوه ارزشیابی پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در فرهنگستان علوم پزشکی، اظهار کرد:  در زمان مسئولیت در معاونت علمی فرهنگستان، طرح اصلاح شیوه ارزشیابی و اضافه شدن شاخص‌های کمی به وزارتخانه‌ها ارایه شد ولی متاسفانه هنوز به صورت دقیق و کامل اجرایی نشده است.

عزیزی با اشاره به اهمیت شاخص‌های کیفی در ارزشیابی صحیح فعالیت‌ها،‌ عنوان کرد: به عبارت دیگر در پژوهش‌های علوم پایه باید به اثرگذاری و پیشرفت در مرزهای دانش و در پژوهش‌های کاربردی به اثرگذاری در اقتصاد، سلامت، فرهنگ، جامعه و استفاده از نتایج آن در ارگان‌های اجرایی، توجه شود.

کمتر از ۱۰ درصد کل پژوهش‌های دانشگاهی سفارشی است

این استاد و محقق پیشکسوت دانشگاه با انتقاد از عدم ارایه سفارش طرح‌های تحقیقاتی از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به دانشگاه‌ها، تصریح کرد: اکثر پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها بر اساس علاقه استاد و دانشجو و در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی اجرا می‌شود، در حالیکه برای اثرگذاری بیشتر باید پروژه‌های تحقیقاتی بر مبنای نیاز و مسایل موجود در جامعه از طرف سازمان‌ها و ارگان‌های اجرایی و در قالب پروژه درخواستی به دانشگاه‌ها سفارش داده شود که متاسفانه این تعامل و ارتباط، سیستماتیک نبوده و متولی ندارد.

وی با اشاره به موانع ارتباطی بین عرصه و دانشگاه برای اخذ سفارش پژوهش، اظهار کرد: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد کل پژوهش‌های دانشگاهی سفارشی است که نبود متولی مشخص برای برقراری ارتباط موثر بین عرصه و صنعت با دانشگاه و نبود اعتماد دوطرفه برخی از موانع موجود است، درحالیکه با افزایش کارایی و برنامه‌ریزی شورای عالی عتف در کنار ریاست جمهوری، ارتباط سیستماتیک بین دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها با دانشگاه و ارایه سفارش‌های پژوهشی برقرار می‌شود.

موانع تاثیرگذاری آثار تحقیقات در تصمیمات کشوری

عزیزی در پاسخ به علل عدم استفاده و موانع تاثیرگذاری آثار و نتایج تحقیقات در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور، اظهار کرد: مشکل اصلی نبود دانش، بینش و نگرش پژوهشی در بخش اعظم جامعه و بخصوص مسئولان است. در حال حاضر متوسط سواد جامعه ما ۸ کلاس است،‌ در حالیکه این رقم در کشورهای غربی ۱۴ کلاس است، بنابراین در این شرایط نمی‌توان انتظار بینش و نگرش بالای پژوهشی در بین افراد جامعه داشت.

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم با تاکید بر ضرورت نهادینه شدن تفکر پژوهشی در جامعه، عنوان کرد: تاکید مسئولین اصلی کشور در  رابطه با ضرورت بکارگیری نتایج تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و عمل به این تاکیدات بسیار موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر خردورزی و تصمیم‌گیری براساس تحقیق و پژوهش، اظهار کرد: اگرچه مافیای اقتصادی و صنعتی در همه جای دنیا از این شرایط سوء استفاده کرده و مانع اثربخشی نتایج تحقیقات در سطح جوامع می‌شوند، با این حال مانع اصلی، نگرش و بینش مسئولین و سایر افراد جامعه بوده که باید اصلاح شود.

انتقاد از نبود سیستم دقیق ارزشیابی اثر پژوهش

عزیزی با انتقاد از نبود سیستم دقیق ارزشیابی اثر اقتصادی و اجتماعی پژوهش در کشور، گفت: راه‌اندازی این سیستم قطعا در اثربخشی پژوهش‌ها و بهینه کردن هزینه‌ها موثر خواهد بود ولی متاسفانه این موضوع مقبول مسئولین فعلی ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ پژوهش باید از کودکی و از مدارس نهادینه شود، گفت: مساله پژوهش، کسب دانش، طرح و ایجاد سوال در ذهن دانش آموزان و تقویت خلاقیت و تفکر در مدارس ما جایی نداشته و تنها به حفظیات توجه می‌شود، بنابراین نبود فرهنگ پژوهش در مدارس و حتی دانشگاه‌های ما مهمترین مانع در تقویت و اثربخشی تحقیقات است.

معاون سابق فرهنگستان علوم پزشکی در پایان با تاکید بر اینکه نگرش و سیاستگذاری‌ها در مجلس و دولت در این زمینه نقش اساسی دارد، گفت: البته کشور در زمینه تربیت افراد محقق و توانمند موفق عمل کرده و در حال حاضر به سمت پیشرفت و تحول حرکت می‌کنیم.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی