تیتر امروز

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
فریدون مجلسی کارشناس روابط بین‎الملل در گفتگو با "دیدارنیوز":

جانشین عبدالمهدی از تعلقات فرقه‌ای خود بکاهد

نخست وزیر عراق ۸ آذر، از قصد خود برای تسلیم استعفا به پارلمان خبر داد. در بیانیه عبدالمهدی آمده است که تصمیم به استعفا در پاسخ به فراخوان آیت‌الله علی سیستانی، بانفوذترین مرجع تقلید شیعیان عراق، برای تغییر در رهبری این کشور اتخاذ شده است. در همین راستا، مجلس عراق امروز با برگزاری جلسه فوق العاده با استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور موافقت کرد. فریدون مجلسی کارشناس روابط بین‎الملل در رابطه با برقراری آرامش در عراق پس از استعفای عبدالمهدی به دیدارنیوز گفت: استعفای نخست‌وزیر عراق امر خطیری است، زیرا در مسئله عراق یک گروه مشخص که دارای حزب یا تشکیلاتی باشند، دست به اعتراض نزدند تا بتوانند جایگزین دولت قبلی شوند.

کد خبر: ۴۳۵۲۹
۱۶:۵۸ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ دو ماه بعد از آغاز اعتراضات مردم عراق، آیت‌الله سیستانی از مجلس این کشور خواست تا حمایت از دولت را متوقف کند. پس از انتشار این پیام که در خطبه‌های نماز جمعه قرائت شد، نخست وزیر عراق ۸ آذر، از قصد خود برای تسلیم استعفا به پارلمان خبر داد. در بیانیه عبدالمهدی آمده است که تصمیم به استعفا در پاسخ به فراخوان آیت‌الله علی سیستانی، بانفوذترین مرجع تقلید شیعیان عراق، برای تغییر در رهبری این کشور اتخاذ شده است.

 

استعفای نخست وزیر عراق با استقبال احزاب و جریان‌های سیاسی عراق روبرو شد. به گزارش دویچه وله، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از بیانیه عبدالمهدی مبنی بر تصمیمش برای ارائه استعفا استقبال کرد. او پیشنهاد کرد برای انتخاب جانشین عادل عبدالمهدی، همه‌پرسی مردمی برگزار شود و به‌گفته وی صندوق‌های رأی در میادین اعتراضات قرار گیرد و نخست وزیر از میان پنج نامزد برای نخست وزیری انتخاب شود.

 

عمار حکیم، رئیس جریان الحکمه نیز از مجلس نمایندگان عراق خواست در واکنش به خواسته آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان جلسه فوری تشکیل دهند. او از پارلمان خواست جلسات خود را بدون وقفه ادامه دهد و به تصویب قانون انتخابات منصفانه و نهایی کردن آن اقدام کند. حکیم همچنین از معترضان خواست جنبه مسالمت آمیز تظاهرات خود را حفظ کنند و "عناصر نفوذی" را که می‌خواهند عراق را به هرج و مرج و درگیری داخلی بکشانند به صفوف خود راه ندهند.

 

حزب الدعوه، حزب نخست‌وزیر نیز از پارلمان عراق خواسته است جایگزینی برای دولت تعیین کند تا به خواست‌های ملی جامه عمل بپوشد.

 

در همین راستا، مجلس عراق امروز با برگزاری جلسه فوق العاده با استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور موافقت کرد.

 

لازم به یادآوری است که مرحله نخست اعتراضات در عراق ۹ مهرماه با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد، اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد؛ به طوری که گروهی از معترضان خواستار اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی این کشور شدند و برخی دیگر شعار براندازی دولت را سر دادند.

 

اعتراضات در عراق بار دیگر از سوم آبان آغاز شد و نخست وزیر با وجود پذیرش اغلب پیشنهادات برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته‌های اقتصادی و صدور دستورالعمل‌های مختلف، در نهایت برای برقراری آرامش کامل در کشور روز جمعه هشتم آذر تصمیم به استعفا گرفت و امروز استعفای وی توسط پارلمان مورد پذیرش قرار گرفت.

 

فریدون مجلسی کارشناس روابط بین‎الملل در رابطه با برقراری آرامش در عراق پس از استعفای عبدالمهدی به دیدارنیوز گفت: استعفای نخست‌وزیر عراق امر خطیری است، زیرا در مسئله عراق یک گروه مشخص که دارای حزب یا تشکیلاتی باشند، دست به اعتراض نزدند تا بتوانند جایگزین دولت قبلی شوند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: دولت عراق به دلیل جلوگیری از خونریزی بیشتر و مشکلات، تصمیم به استعفا گرفت، ولی دراین‌باره که به کدام دلیل مردم عراق سر به این شورش برداشتند و چنین آثار بزرگی را به جا گذاشته اند که در طی آن، تعداد آمار کشته‌شدگان درآن بالا رفته، دارای اهمیت است.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل دلایل مسئله فوق را چنین برشمرد: یکی از دلایل، این است که کشور عراق درحالیکه بالقوه بسیار ثروتمند است و از لحاظ انسانی غنی‌تر از کشور‌هایی مانند امارات و عربستان محسوب می‌شود و با توجه به منابع موجود درآن باید نسبت به این کشور‌ها امکانات صنایع و کشاورزی بهتری داشته باشد، سال‌ها درگیر جنگ بوده و در وضعیت بسیار بحرانی به سرمی‌برد. عراق جنگ‌های طولانی صدام، حضور آمریکا، تخریب‌های القاعده و داعش را پشت سر گذاشته و پس از تمام این‌ها با فساد شدید مالی بین مسئولان سیاسی روبرو شده که نتوانستند توزیع درآمد و اشتغال مناسبی به وجود آورند، بنابراین مردم، گرفتار و تنگ‌دست هستند.

 

مجلسی درباره تحلیل‌هایی که در این خصوص مطرح شده، تصریح کرد: یکی از تحلیل‌ها به نفوذ ایران در عراق می‌پردازد که به دلیل کمک در امر مبارزه با داعش با محبوبیت آغاز شد، ولی با تبلیغات دو جانبه؛ یکی از جانب داخل و با تولد حشد الشعبی و دیگری هم توسط نیرو‌های دیگر بسیار افراط شد و این احساس را در نسل جدید به وجود آورد که شاید در ایران احساس یک برادر بزرگتر به وجود آید و نوعی سرسپردگی به ایران بخواهد شکل بگیرد. دولتی که سابقه مستقل بودنش زیاد نیست، ولی سابقه حضور فرهنگی‌اش، عکس آن است و نزدیک یک قرن هم از استقلالش می‌گذرد، برای خود هویتی قائل است. ولو اینکه این احساس درست نباشد اما حس وابستگی به یک کشور دیگر برای آن‌ها مشکل است که تبلیغات ثابت علیه ایران به خصوص از سوی عربستان هم بی‌تاثیر نبوده است.

 

وی دراین خصوص افزود: ولیعهد جدید عربستان بلندپروازی‌هایی دارد که با تلاش جمهوری اسلامی برای صدور انقلاب در تضاد قرار دارد، زیرا آن‌ها هم خواهان صدور انقلاب وهابی خود یا قواعد فرقه‌ای وهابی هستند و ازآنجا که پول دراختیار دارند، به راحتی نیرو‌هایی را خریداری می‌کنند که بمب به خود می‌بندند و انفجار‌های انتحاری انجام می‌دهند. عربستان تحریک عراقی‌ها در اینکه تحت سلطه ایران قرار گرفتند را به طور مرتب انجام می‌دهند.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص که آیا عراق در آینده شکل یکپارچه خود را از دست خواهد داد، یادآور شد: خیر. آینده عراق به دو صورت است. اگر نیرو‌های مورد حمایت ایران که بسیار تعصبات غیرتمندانه دارند، درصدد حفظ موقعیت خود برآیند، به یک جنگ داخلی شدید در بخش جنوبی منجر خواهد شد و سنی‌ها هم طبیعتا در مقابل حشدالشعبی و نیرو‌های تحت حمایت ایران درخواهند آمد، اما درصورتی که حشدالشعبی در ارتش عراق ادغام شود و به تقویت گروه شیعه هم کمک شود، امید صلح وجود دارد.

 

وی درباره گزینه پیشنهادی برای جانشینی عبدالمهدی اظهار داشت: جانشین عبدالمهدی مهم نیست که چه کسی خواهد بود، مسئله حائز اهمیت این است که فرد منتخب از تعلقات فرقه‌ای خود بکاهد، زیرا عراق مانند لبنان طایفه‌ای مدیریت می‌شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی