تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

دولت موظف به تامین سلامت روان جامعه است

شکست عشقی، بیکاری، وضعیت بد معیشتی و... همه از دلایل افسردگی است. هرچقدر رفاه جامعه را بالا ببریم یقیناً افسردگی کاهش می‌یابد. متاسفانه اوضاع و احوال اقتصادی مردم روز‌های خوبی را سپری نمی‌کند و همین یک دلیل کافیست تا با افزایش آمار‌ها در این حوزه روبرو شویم. جامعه ناسالم از لحاظ سیاسی و فرهنگی تنش‌هایی را ایجاد می‌کند که به‌دنبال آن بیماری‌هایی از جمله افسردگی را به همراه می‌آورد. هرچند یکی از عمده دلایل بالارفتن آمار افسردگی و خودکشی مسائل اقتصادی است، اما باید بدانیم این موضوع همه ماجرا نیست. در همین خصوص شکور پورحسین‌شقلان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با دیدارنیوز به بررسی عواملی که موجب افزایش میزان افسردگی در کشور شده است پرداخت.

کد خبر: ۴۰۶۶۵
۰۹:۵۷ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ چندی پیش علی اسدی معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در گفت‌وگویی اعلام کرد که از ۲۳.۶ درصد افرادی که در گروه ۱۵ تا ۶۴ ساله نیازمند مداخله روانپزشکی شناخته شده‌اند، ۱۲.۷ درصد دارای اختلال افسردگی و ۱۴.۶ درصد دارای اختلالات اضطرابی هستند.

 

این آمار نشان می‌دهد که مشکلات مربوط به روان در میان افراد جامعه، افزایش یافته است؛ درحالیکه مراجعه مردم به روانپزشک بسیار پایین است و همین امر باعث رشد نرخ افسردگی در کشور شده است. در همین خصوص شکور پورحسین‌شقلان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با دیدارنیوز به بررسی عواملی که موجب افزایش میزان افسردگی در کشور شده است پرداخت.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه عوامل درونی و بیرونی در پدید آمدن افسردگی دخیل است، گفت: افسردگی به‌دلیل نرسیدن به آرمان‌هایی است که فرد می‌خواهد به آن برسد. به‌طور مثال، جوانی که تحصیلات خود را به اتمام رسانده و دنبال کار می‌گردد وقتی نمی‌تواند شغلی مناسب با تحصیلات خود پیدا کند، دچار افسردگی می‌شود.

 

نماینده مردم پارس‌آباد تصریح کرد: شکست عشقی، بیکاری، وضعیت بد معیشتی و... همه از دلایل افسردگی است. هرچقدر رفاه جامعه را بالا ببریم یقیناً افسردگی کاهش می‌یابد. متاسفانه اوضاع و احوال اقتصادی مردم روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و همین یک دلیل کافیست تا با افزایش آمارها در این حوزه روبرو شویم.

 

دولت موظف به تامین سلامت روان جامعه است

 

وی عنوان کرد: جامعه ناسالم از لحاظ سیاسی و فرهنگی تنش‌هایی را ایجاد می‌کند که به‌دنبال آن بیماری‌هایی از جمله افسردگی را به همراه می‌آورد. هرچند یکی از عمده دلایل بالارفتن آمار افسردگی و خودکشی مسائل اقتصادی است اما باید بدانیم این موضوع همه ماجرا نیست. گاهی شاهد افرادی هستیم که به‌دلیل هوش بالا و نخبه بودن، به‌خاطر عدم‌تطبیق خود با سیستم آموزشی دچار افسردگی می‌شوند و یا مثلاً فردی برای شروع یک فعالیت سیاسی یا فرهنگی نیازمند مجوزی است که به‌دلیل بوروکراسی بالا از آن ایده و فعالیت صرف نظر می‌کند و قاعدتاً میزانی از دلخوری و افسردگی در آن فرد اثر می‌گذارد که اگر شخص، راه‌های مقابله با این چالش را در پیش نگیرد شاید این افسردگی در او رشد چشمگیری پیدا کند.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: رژیم غذایی، ورزش، نوع نگرش فرد نسبت به زندگی و بازآفرینی از مواردی است که می‌توان با تقویت آن، میزان افسردگی را کاهش داد. نوع نگاه به زندگی امر بسیار مهمی است چرا که افرادی که مثبت‌اندیش هستند در هر شرایط و مشکلی راهی را برای برون‌رفت از آن پیدا می‌کنند.

 

وی در پاسخ به اینکه بالا بودن نرخ درمانی روانپزشک و روانکاو در کشور چقدر می‌تواند در میزان مراجعه افرادی که احساس ناراحتی روحی و افسردگی می‌کنند، تاثیرگذار باشد، گفت: تعداد مراکز روانشناسی و روانکاوی در کشور نسبت به سایر مراکز درمانی بسیار کم است. دولت با اتخاد برنامه‌هایی می‌تواند مراکز روانشناسی را افزایش دهد زیرا تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته زیاد هستند و ما با کمبود افراد تحصیل‌کرده در این حوزه روبرو نیستیم و اگر دولت رویکرد خود را تغییر دهد هم کمبود مراکز در این بخش کاهش می‌یابد و هم رشد اشتغال‌زایی خواهیم داشت.

 

پورحسین تشریح کرد: ما به‌دنبال این هستیم که بیمار، چه بیمار جسمی و چه بیمار روحی با کمترین هزینه درمان شود، در حالی که بخش روانشناسی شامل بیمه درمانی نمی‌شود و در مراکز خصوصی هزینه‌های هنگفتی از افراد بابت مشاوره دریافت می‌شود که بالا بودن نرخ درمانی روانپزشکان باعث شده افراد برای مراجعه به این مراکز راغب نباشند. از این‌رو دولت می‌تواند با ورود به این موضوع، مباحث روانشناسی را نیز ضمیمه بیمه‌های درمانی کند تا همه بتوانند در شرایط لازم از این فرصت استفاده کنند.

 

وی با اشاره به افزایش میزان خودکشی در کشور طی سال‌های اخیر یادآور شد: عدم‌مراجعه به مراکز مشاوره و روانپزشکی به هر دلیلی، تاثیر زیادی در افزایش خودکشی‌ها داشته است. اگر افرادی که دچار افسردگی ناشی از طلاق والدین، شکست‌های عاطفی، مشکلات خانوادگی، مشکلات اقتصادی و اعتیاد به‌دلیل عدم‌ اراده لازم شده‌اند به مشاور و روانپزشک مراجعه کنند امکان بهبود وضعیت روحی در آن‌ها بالا خواهد بود، ولی هرچه این مراجعه دیرتر صورت بگیرد اوضاع در فرد وخیم‌تر و امید به بهبود در او کمتر خواهد شد.

 

پورحسین گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد خودکشی‌های عمدی به‌خاطر شرایط بد اقتصادی خانواده هم بوده‌ایم. به‌طور مثال به این صورت که فردی خود را جلوی ماشین می‌اندازد تا خانواده‌اش با گرفتن دیه زندگی بهتری داشته باشند. البته برخی خودکشی‌ها هم به‌خاطر رسیدن به همه لذت‌ها است و گاهی شخص در این شرایط به پوچی می‌رسد و روی به خودکشی می‌آورد.

 

وی در پایان گفت: برای رفع و یا کاهش هر مشکلی راه‌‌حلی‌هایی وجود دارد که نیاز است دولت به‌عنوان مجری قانون و تامین‌کننده رفاه مردم، نخبگان فعال در آن حوزه را پای کار بیاورد تا با خردجمعی، مشکلات به مرور کاهش پیدا کند. چند سالی است که آمار افسردگی و خودکشی در کشور بالا رفته و زمانی به‌صورت موردی در خانواده‌ها صحبت از افسردگی و خودکشی فردی مطرح می‌شد، اما امروز نمونه‌ها در این بخش خیلی زیاد شده و امیدوارم تا دیر نشده تیم اقتصادی دولت فکری به‌حال معیشت مردم بکند، زیرا عمده دلیل این اتفاقات، مسائل اقتصادی است. از سوی دیگر از دولتمردان می‌خواهم بیش از پیش به فکر سلامت روان جامعه باشند، زیرا پیشرفت هر کشوری نیازمند وجود افرادی سرحال و خوش‌فکر است و دولت موظف است که این شرایط را برای همه مردم مهیا کند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی