تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
"دیدارنیوز" نگاهی به آمار‌های مربوط به مصرف مسکرات در ایران دارد؛

وضعیت مصرف مشروبات الکلی در بین ایرانیان چگونه است؟

به نظر می‌رسد مصرف الکل، مشخصاً در بین مردان جوان و دانشجویان افزایش پیدا کرده است. این موضوع از این نظر مهم است که به رغم غیرقانونی و غیرشرعی بودن تولید، توزیع و مصرف الکل در ایران، جوانان و دانشجویان این ممنوعیت را زیر پا گذاشته، و از نظر سیستم حاکم مرتکب یک نوع کجروی شده اند. در توضیح دلایل اعتیاد به الکل می‌توان به وجود پدیده هایی، چون افسردگی و ناامیدی در بین افراد و روی آوردن به الکل به عنوان یک مُسکن و افراط در مصرف آن اشاره کرد. دلیل دیگر مصرف بی رویه الکل، فقدان آگاهی نسبت به مضرات الکل و احتمال وابستگی و اعتیاد به آن است. به علاوه گزاره‌های نادرستی نیز درخصوص بعضی از فواید مصرف مشروب در بین افراد رواج دارد که آن‌ها را به مصرف الکل تشویق می‌کند.

کد خبر: ۳۹۶۳۷
۰۹:۲۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: هرچند آمار مشخصی از میزان مصرف الکل و تعداد مصرف کنندگان در ایران وجود ندارد اما آمارهای غیر رسمی و گزارش سازمان‌های بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، خبر از افزایش مصرف الکل در ایران به ویژه در بین جوانان می دهند. حسن تامینی لیچایی، نایب‌ رئيس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به افزایش مصرف الکل در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است: «متأسفانه در بسیاری از مناطق، مصرف الکل افزایش داشته به گونه‌ ای که بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی ساخت داخل و قاچاق در کشور مصرف می‌شود.»

آمار تلفات بر اثر مصرف الکل؟

غیرقانونی بودن و جرم  بودن فعالیت های مربوط به مشروبات الکلی اعم از تولید و مصرف آن سبب ساخت مشروبات بسیار بی کیفیت و کشنده در منازل و مسمومیت و مرگ تعدادی از مصرف کنندگان در سالهای اخیر شده است. غیرقانونی و غیر شرعی بودن تولید و مصرف الکل همچنین سبب شده در مقایسه با مواد مخدر، صحبت کمتری پیرامون آن صورت بگیرد و درنتیجه مردم  نسبت به مضرات آن آگاهی کمتری داشته باشند.
 
این عدم آگاهی و تولید غیرقانونی مشروبات الکلی در منازل سبب شده که تنها در مهر و آبان سال گذشته بر اثر مصرف الکل ۴۶۰ نفر مسموم، ۴۲ نفر فوت و ۱۶ نفر نابینا شوند. فوت شدگان به ترتیب در استان های هرمزگان ۱۷ نفر، خراسان شمالی ۴ نفر، البرز ۵ نفر و در چند استان دیگر یک نفر بودند و در کهگیلویه و بویراحمد نیز ۳ نفر دچار مرگ مغزی شدند.

آمار مرگ و میر و مسمومیت با الکل در ایران اما محدود به تلفات سال گذشته نیست؛ به گواهی آماری که سازمان پزشکی قانونی در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده، از ابتدای سال ۱۳۵۹ شمسی تا پایان مردادماه ۱۳۹۷، ۳۴۳ نفر شامل ۳۰۸ مرد و ۳۵ زن به دلیل مسمومیت با الکل، جان خود را از دست داده‌اند.

بررسی این آمار نشان می‌دهد که استان تهران با ۱۱۳ مورد فوتی در دو و نیم سال گذشته بیشترین آمار قربانیان الکل در کشور را به خود اختصاص داده است. در این استان در سال های ۹۵، ۹۶ و پنج ماهه ۹۷، به ترتیب ۷۳، ۲۰ و ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پس از تهران، از ابتدای سال ۹۵ تا پایان مردادماه ۹۷، استان کرمان با ثبت ۲۱ مورد فوتی با دو مورد در سال ۹۵، یک مورد در سال ۹۶ و ۱۸ مورد در پنج ماهه سال ۹۷ در رتبه دوم قرار دارد. رتبه سوم نیز مشترکا مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی و فارس است که هرکدام ۲۷ مورد مرگ در پی مسمومیت با الکل طی دو سال و پنج ماه در آنها به ثبت رسیده است.

این ارقام البته جدا از آن افرادی است که در اثر تصادف ناشی از رانندگی در هنگام مستی کشته شده‌اند و آمار روشنی از آن‌ها در دست نیست. قربانیان الکل در ایران در طی سال‌های اخیر همواره روند فزاینده‌ای داشته‌ است.
 
 
وضعیت مصرف الکل در بین ایرانیان چگونه است؟!
 

تاسیس مراکز ترک اعتیاد به الکل

با در نظر گرفتن این آمار و ارقام، افزایش مصرف و حتی اعتیاد به الکل قابل انکار نیست. گروه پژوهش و بررسی خبری ایرنا در سال ۹۰ نسبت به افزایش معتادان به الکل هشدار داد تا اینکه سرانجام مجوز تاسیس مراکز ترک اعتیاد به الکل صادر شد. پیشتر نیز در سال ۸۸ وزارت بهداشت پس از بررسی وضعیت مصرف الکل در کشور، پروتکل درمان مسمومیت الکل را تدوین کرده بود. در سال ۹۳ نیز نخستین مرکز دولتی ترک اعتیاد به الکل با عنوان انجمن الکلی‌های گمنام در تهران تاسیس شد که در همان سال بیش از ۱۵ هزار عضو داشت.
 
یکی از اعضای هیئت موسسان این انجمن درخصوص پایین آمدن سن اعتیاد هشدار داده و گفته بود بیش از ۸۰ درصد از اعضای انجمن بین ۱۵ تا ۲۵ سال سن دارند. این در حالی است که از بین رفتن کبد، از کار افتادن سیستم مهار رفتارها و اعمال در مغز، کاهش یا افزایش فشار خون‌، اختلال خواب، بیماری‌های معده، سوء تغذیه، افزایش خطر سکته‌های قلبی و مغزی، ضعف عضلانی‌، ناتوانی جنسی، توهمات شنوایی، فراموشی پایدار و افزایش خطر سرطان‌های دستگاه گوارش، همچنین پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، افزایش میل به خودکشی، بیکاری، خشونت، رفتارهای پرخطر و افزایش خطر تصادفات، تنها بخشی از مضرات الکل هستند.

غیرقانونی بودن مصرف الکل و جرم انگاری آن در حالی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده که ۴ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله ایران حداقل یک بار مصرف الکل داشته‌اند و دست‌کم ۲۰۰ هزارنفر در کشور وابستگی دائمی به الکل یا اعتیاد به الکل دارند. اگر بنا را بر این بگیریم که آمارهایی که نهادهای رسمی ارائه می‌کنند معمولا بسیار کمتر از واقعیت است آن‌وقت تعداد معتادان الکل را باید بسیار بیش‌تر از این مقدار  تخمین بزنیم.
 
افزایش مصرف الکل در بین دانشجویان
 
سیمین کاظمی پزشک و جامعه شناس در خصوص افزایش مصرف الکل در ایران به دیدارنیوز گفت: اگر چه در گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶ ایران رتبه ۹ سرانه مصرف الکل در میان مصرف کنندگان مداوم را داشته، اما به طور کلی تعداد مصرف کنندگان الکل در ایران نسبت به کشور‌های دیگر زیاد نیست، هر چند که نشانه‌هایی از افزایش شیوع مصرف الکل در جامعه مشهود است.

وی افزود: در یک مطالعه ۵.۷ درصد افراد ۱۵-۶۴ سال گفته اند که حداقل یک بار در سال گذشته الکل مصرف کرده اند.
 
کاظمی در خصوص طیف سنی مصرف کنندگان گفت: به نظر می‌رسد مصرف الکل، مشخصاً در بین مردان جوان و دانشجویان افزایش پیدا کرده است. این موضوع از این نظر مهم است که به رغم غیرقانونی و غیرشرعی بودن تولید، توزیع و مصرف الکل در ایران، جوانان و دانشجویان این ممنوعیت را زیر پا گذاشته، و از نظر سیستم حاکم مرتکب یک نوع کجروی شده اند.
 
این پزشک و جامعه شناس در خصوص این کجروی ادامه داد: شاید بتوان گفت مصرف الکل در بین این قشر به شکاف فزاینده بین دولت و ملت و بی اعتمادی به سیستمی که الکل را ممنوع کرده برمی گردد.

 
وضعیت مصرف الکل در بین ایرانیان چگونه است؟!
 

وی افزود: تضاد فرهنگی که در زمینه و متن انواع تضادهای اجتماعی شکل گرفته، موجب شده که بخشی از جامعه از جمله جوانان و دانشجویان، قانون را به عنوان یک نوع کنترل از بالا بر زندگی فردی شان دانسته و از آن تخطی و در برابرش مقاومت کنند.

سیمین کاظمی در خصوص الگوی مصرف الکل در بین ایرانیان و غربی ها و پاسخ به این سوال که چرا حجم مصرف الکل در بین ایرانیان تا حد مستی و بدمستی بالاست گفت: این مشکل مصرف زیاد در خیلی از کشورهای دیگر هم وجود دارد به طوری که بعضی دیگر از کشورهای اسلامی مانند تونس، افغانستان و ترکیه هم دارای رتبه های نخستین سرانه مصرف الکل در میان مصرف کنندگان مداوم هستند.
 
وی افزود: در توضیح دلایل اعتیاد به الکل می توان به وجود پدیده هایی چون افسردگی و ناامیدی در بین افراد و روی آوردن به الکل به عنوان یک مُسکن و افراط در مصرف آن اشاره کرد.

کاظمی ادامه داد: دلیل دیگر مصرف بی رویه الکل، فقدان آگاهی نسبت به مضرات الکل و احتمال وابستگی و اعتیاد به آن است. به علاوه گزاره های نادرستی نیز درخصوص بعضی از فواید مصرف مشروب در بین افراد رواج دارد که آنها را به مصرف الکل تشویق می کند.

وی افزود: علاوه بر این نا آگاهی ها، برنامه مؤثر پیشگیری از مصرف الکل نیز در ایران وجود ندارد و آموزش قابل توجهی در سطح مدارس و خانواده ها در خصوص مضرات الکل ارائه نمی شود.

سیمین کاظمی در پایان به یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف الکل در بین جوانان یعنی قبح زدایی از خوردن مشروب و عادی شدن آن در نتیجه کم شدن سطح مخالفت با مصرف الکل در بین مردم به ویژه دانشجویان اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان می دهد دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه ممکن است که نگرشی مخالف نسبت به الکل داشته باشند و یا اینکه اصلاً مصرف نکرده باشند، اما در حین فارغ التحصیلی نظر متفاوتی نسبت به مصرف الکل داشته؛ به طوری که مخالفتی با مصرف آن ندارند و تعدادی از آنها به مصرف کننده تبدیل شده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
0
1
حالا واقعا منهدم می کنن مشروب هاشون چکار می کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
1
3
بله دیگه وقتی سرشون مث کبگ کردن زیر برف و فکر می کنند همچین مساله ای وجود نداره و همه چی تواین مملکت پنهونی و قایمکی میشه این میشه که جنس خراب مصرف میکنند و مسموم میشن می میرن
کشورهای خارجی مالیات می بندن رو الکل قانون گذاری می کنند در خصوصش آموزش می دن درمورد مصرفش اگرهم می خورن به اندازه می خورن نه مث ایرانیا تا خرخره میخورن و تا مست نشن ول نمی کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
0
من که برای هر مرگی متاسف بشم برای مرگ مشروبخور متاسف نمیشم.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی