تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" در گفتگو با «اسماعیل کهرم» به روز جهانی بدون پلاستیک می‎پردازد؛

روز جهانی #بدون_پلاستیک بدون فرهنگ سازی

News Image Lead

فرهنگ سازی در مورد محیط‎زیست در کشور ما «عدمش به ز وجود» است. زیرا پول را می‎گیرند و خرج می‎کنند، منتهی هیچ بهره‎ای ندارد. دلیلش این است که برنامه‎ریزی بلد نیستند. ما یک سازمان عریض و طویل به نام سازمان حفاظت محیط زیست داریم. حدود ۷ هزار نفر در این سازمان مشغول به کار هستند، ولی فقط کار در کشور ایجاد شده است و در اصل، کاری برای محیط‎زیست صورت نمی‎گیرد.

کد خبر: ۲۹۵۳۵
۱۷:۵۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی راد: ۲۱ تیرماه روز جهانی بدون پلاستیک است. اساساً چنين نامگذاري‌هايی برای آن صورت مي‌گيرد كه فرهنگ‌سازي درباب این مسئله آغاز شود و استفاده اصولي‏ تر و مناسب‎تري از آن صورت گیرد.

 

پلاستیک اما چنان در زندگی ما جا خوش کرده که دیگر به ایفای نقش آن در زندگیمان عادت کرده‎ایم، همان که حجم فراوان استفاده از آن، سلامت و محیط زیست‌​مان را به خطر انداخته و می‌اندازد. به همین دلیل، عدم استفاده یا کاهش استفاده از این محصول، موضوع مهمی در حیطه محیط‎زیست خواهد بود.

 

در حقیقت روز جهانی بدون پلاستیک زمانی محقق می‌شود که در جامعه فرهنگ سازی شود و بدون فرهنگ سازی نمی‎توان به جهانی بدون پلاستیک نزدیک شد.

 

در این روز که قرار بر فرهنگ سازی برای داشتن جهانی بی پلاستیک است، دیدارنیوز با اسماعیل کهرم فعال محیط‎زیست به گفت‎وگو پرداخته است که در ادامه می خوانید.

 

روز جهانی #بدون‑پلاستیک بدون فرهنگسازی

 

اسماعیل کهرم در مورد استفاده از پلاستیک در ایران گفت: «در تولید پلاستیک، ما رده بالایی در جهان داریم. کشور‌های اروپایی با سیاست‎های مختلف، سعی بر کاهش مصرف پلاستیک دارند. مثلاً انگلستان کیسه‎های پارچه‌ای را مُد کرد و بر روی پلاستیک، قیمت گذاشت و مردم انگلیس هم حاضر نیستند پول بدهند و پلاستیک بخرند. اما ما به فروشگاه شهروند رفتیم و گفتیم کمتر از پلاستیک استفاده کنید. بعد گفتند کیسه‌های ما خوب و مرغوب است و مقصودشان این بود که دوام این پلاستیک‎ها زیاد است. در صورتی که ما می‎گوییم یک چیزی باید باشد که زود تجزیه شود. در کشور ما کاهش مصرف پلاستیک جا نیافتاده است. در میادین شهرداری‎ها گفته می‎شود ۴ تا ۵ تن در روز کیسه مصرف می‎کنند، در حالی که عمر مفید این کیسه‎ها ۱۰ دقیقه است. بعد این کیسه‌ها حدود ۵۰۰ سال در محیط می‎ماند برای این ۱۰ دقیقه‎ای که شما استفاده کردید. من دیده‎ام که پرنده با همین کیسه‎ها خفه شده است. بنده دیدم لاک‎‎پشت پشت چربی در خلیج فارس که سه متر قطر دارد و ۱۵۰ سال زندگی می‎کند، چون کیسه‌ها در آب میافتد مثل عروس دریایی می‌شود و چون طعمه اصلی این لاک‎پشت‎ها عروس دریایی است به قصد بلعیدن رفتند و هنگام نفس کشیدن در سطح آب، کیسه راه نای‎اش را بسته و خفه شده است».

 

بی فرهنگی در استفاده از محیط‎‌زیست!

 

این فعال محیط‎زیست در مورد فرهنگ سازی در مورد محیط‎زیست بیان کرد: «فرهنگ سازی در مورد محیط‎زیست در کشور ما «عدمش به زه وجود» است زیرا پول را می‎گیرند و خرج می‎کنند، منتهی هیچ بهره‎ای ندارد. دلیلش این است که برنامه‎ریزی بلد نیستند. ما یک سازمان عریض و طویل به نام سازمان حفاظت محیط زیست داریم. حدود ۷ هزار نفر در این سازمان مشغول به کار هستند، ولی فقط کار در کشور ایجاد شده است و در اصل، کاری برای محیط‎زیست صورت نمی‎گیرد. فرهنگ سازی امروزه یک راه‎هایی دارد مثل استفاده از وسایل ارتباط جمعی (رادیو و تلویزیون و...) و یا اینکه استفاده از وسایل نوشتاری مانند روزنامه، مجله، کتاب و.... تا امروز ما کدام یک از این‌ها را استفاده کرده‌ایم؟ خود سازمان صدا و سیما اذعان کرد که فقط ۳ درصد از برنامه‎های سیما مستندات است. حالا چقدر از آن به محیط زیست می‎پردازد بنده نمی‎دانم و آن‌ها نمی‎گویند. به قول یک نفر، تلویزیون ملی نیست تلویزیون میلی است یعنی به خواست رئیس شبکه اگر ورزش را دوست داشته باشد ورزشی کار می‎کند و اگر آشپزی، برنامه غذا پختن می‎گذارد».

 

وی در ادامه گفت: «ولی کسی دوربین بر روی دوشش نمی‏گذارد برود بیابان و راجع به همه پستانداران و ۵۳۷ گونه پرندگان ایران مستند بسازد. این مستند‌ها برای آیندگان حداقل استفاده می‎شود زمانی که این‌ها از بین رفتند. صدا و سیما خرج این چیز‌ها را نمی‎دهد. صدا و سیما یک عده مداح را برای تولد‌ها آورده است و برای وفات هم فیلم‎های قدیمی را نشان می‎دهد. حالا ما وقتی به مردم آموزش نمی‎دهیم، فرهنگسازی نمی‎کنیم چطور باید انتظار داشته باشیم که مردم آگاه باشند و زباله زیاد تولید نکنند یا زباله را از پنجره ماشین بیرون نریزند».

 

کهرم در مورد فرهنگسازی در بخش‎های اجرایی بیان کرد: «بنده ۶ سال در شورای اسلامی شهر تهران در کمیته محیط زیست کار کردم. در این ۶ سال هر چی ما اشکال در شهر داشتیم مربوط به فرهنگ و فرهنگ سازی بود. هرجا فرهنگ سازی کردیم موفق بود. بهترین وقت هم برای آموزش، کتاب‌های ابتدایی است. به قول عرب‎ها آگاهی در کودکی مثل نقشی است که بر سنگ جاودانه می‎شود. ما این فرصت‌ها را از دست داده‌ایم».

 

سازمان محیط‎زیست دغدغه فرهنگ سازی ندارد

 

اسماعیل کهرم به مشکلات محیط‎زیستی‎ها در مورد فرهنگ سازی اشاره کرد و گفت: «خود محیط‎زیستی‎ها هم دغدغه برای فرهنگ سازی ندارند. عرب‎ها می‎گویند مردم به دین پادشاهان خود می‎روند. در سازمان محافظت محیط‎زیست وقتی آقای عیسی کلانتری دو سال و اندی پیش این پست را به دست آورد، اولین حرفش این بود که ما برای چهارتا یوزپلنگ نمی‎آییم مسئله مهم آب را فراموش کنیم. حالا من دوست دارم از ایشان بپرسم در این دو سال و اندی بفرمایید که برای آب چکار کردید؟ وقتی که ایشان به عنوان رئیس سازمان اهمیت نمی‌دهد، از کارمندان چه انتظاری می‎رود؟ همکار‌های محیط‎زیست نمی‎توانند کاری انجام دهند. ما عادت کردیم همیشه یک رهبر داشته باشیم، مستقلاً کسی نمی‌تواند کار بکند. الان این آقای عیسی کلانتری آمده نظرش این است که راجع به آب کار بکند که البته کاری هم نکرده است. به خاطر اینکه وزارت نیرو متصدی آب است و آن‌ها هستند که آب را مدیریت می‎کنند. وقتی این آقا در زمینه محیط‎زیست کاری نمی‌خواهد انجام دهد کارمند زیر دست ایشان که نمی‎تواند طغیان بکند و به همین دلیل کاری صورت نمی‏ گیرد».

 

وی در ادامه گفت: «حداقل در زمان خانم ابتکار ما استقلال داشتیم تا کاری انجام دهیم. امروز در سازمان محیط‎زیست، حق مصاحبه را از همه گرفته‎اند، یعنی هیچ کس حق ندارد مصاحبه بکند. کارشناس زباله حق ندارد درباره زباله اظهار نظر کند و .... . در چنین محیط خفقان‎آوری شما انتظار دارید همکاران ما در محیط‌زیست چکار کنند؟»

 

مدیریت مشکل محیط‎زیست ایران

 

اسماعیل کهرم در خصوص مشکل اصلی محیط زیست ایران گفت: «مشکل بزرگ محیط‎ زیست ایران در زمینه مدیریت است. آقای قالیباف، زمانی یک حرف جالبی زد و گفت اگر ۵ برابر هم به شهرداری بودجه بدهند، چون مدیریت ندارد در کارش پیشرفت و ترقی نخواهد کرد. ما امروز از تمام کشور‌های همسایه بیشتر آب دریافت می‎کنیم، منتهی وضعیتمان اینگونه است. می‌گویند تراز آب زیرزمینی ما منفی است. می‎دانید یعنی چی؟ یعنی برای آن کدخدا باید زار زار گریست که دخلش ۱۹ است و خرج او ۲۰ . ما اگر در زمینه آب مشکل داریم در حقیقت مدیریت آن را نداریم. یک رئیس‌جمهوری که از آب هیچ نمی‎داند می‌گوید آب خلیج فارس را ببریم کرمان و یزد و...، چون خودش یزدی یا کرمانی است. در حقیقت آن‌ها ایرانی فکر نمی‎کنند، آن‌ها استانی فکر می‏ کنند، اشکالش این است».
 
وی در ادامه بیان کرد: «محیط‎زیست ایران بسیار افسرده است. ما به گونه‎ای زندگی می‎کنیم که ۲۰ سال دیگر هیچ چیزی باقی نخواهد ماند. ما وقتی می‎گوییم فلان جانور منقرض شد این بر اثر دو عامل است، یکی تخریب زیستگاه‎ها است و دیگری شکار بی‎رویه. چون آقای دکتر ...... که الان وزیر ........ است مشاور و رفیق آقای ...... است و اطراف تهران به شکار می‎رود، هر کسی پنجشنبه و جمعه‎ها می‎تواند ۶ پرنده شکار کند. من پرنده شناس هستم و می‎دانم ما پرنده‎ای اطراف تهران نداریم. این سازمان، طرفدار حقوق شکارچی‎ها است.»

 

کهرم در ادامه اظهار کرد: «یا آقای ..... تاجر میلیاردی در زمینه غذا‌های تراریخته است. چون او نیز دوست آقای ...... بود به وی تلقین کرد که مواد غذایی تراریخته خوب است. ۲۸ کشور اروپایی غذای تراریخته را از آمریکا نمی‎گیرند. آمریکا تمام نیرویش را به کار برد که آنها را مجبور کند، اما قبول نکردند. غذای تراریخته حداقلش این است که عوارضش معلوم نیست که سرطان‎دار است یا خیر. در کشور ما می‎گویند یک دانشجوی فوق لیسانس در دانشگاه یزد تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده است که غذای تراریخته هیچ مشکلی ندارد. کسی باید به او بگوید مرد حسابی، خجالت بکش، حالا آن دانشجو تحت اقداماتی تحقیقش این بوده است؛ آن هم در مقطع فوق لیسانس نه بالاتر. نشان داده که تراریخته خوب است، شما باید به آن استناد کنید؟»
 
وی در پایان بیان کرد: «شما سابقا فرض کنید یک کامیون گوجه فرنگی از فارس می‎آوردید تهران، چون پوست گوجه‎ها نازک بود ۳۰ درصدش در کامیون له می‎شد. غذای تراریخته پوست این‌ها را کلفت می‎کند در نتیجه آن ۳۰ درصد از بین رفته می‎رسد به ۱۰ درصد. ولی مهم این است که چه تغییرات دیگری ایجاد می‎شود. تغییرات ژنتیک در این تولیدات، افقی عمل می‎کند. یعنی تغییرات از یک گوجه به دیگری منتقل می‎شود. دانشگاه‎های برتر دنیا گفتند ما نمی‎دانیم این مواد چه تغییراتی ایجاد می‎کند و از این مواد استفاده نمی‎کنیم. ولی ما چون آقای ..... از این راه پولدار می‌شود و دوست آقای ...... است استفاده می‎کنیم. آنوقت انتظار دارید که همکارانمان در محیط زیست چه کاری انجام دهند، زمانی که رئیسشان دنبال غذای تراریخته است».
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی