تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
"دیدارنیوز" نگاهی به زمینه‌های ازدواج سفید در ایران دارد؛

چالش ازدواج سفید با ازدواج رسمی!!!

اغلب کسانی که وارد ازدواج سفید شده اند می‌گویند در ایران؛ هم ازدواج و هم طلاق دارای آیین ها، مناسک و سختی‌های زیادی است، فراهم کردن شرایط آن، سال‌ها طول می‌کشد، بدتر از آن پیامد‌ها و دشواری‌های طلاق است و چنانچه در یک ازدواج رسمی به مشکل برخورد کنی و از زندگی ات رضایت نداشته باشی، به سختی می‌توانی از آن خلاصی یابی و در صورت متارکه باید تاوانی به اندازه همه عمرت بدهی، اما هم‌باشی این امکان را می‌دهد که با هزینه‌های فرهنگی و اجتماعی کمتری، زندگی کنی و در صورت بروز بحران در رابطه نیز هزینه‌های کمتری پرداخت کنی. در واقع کسانی که مبادرت به ازدواج سفید می‌کنند سیالیت و تساهل آن را به گرفتاری در تنگنا‌های ساختاری و فرهنگی ازدواج رسمی ترجیح می‌دهند؛ هرچند آینده نامعلومی برای ازدواج سفید متصور باشند.

کد خبر: ۲۹۰۶۱
۰۹:۱۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

چالش های ازدواج سفید با ازدواج رسمی چیست

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: ازدواج سفید در ایران به زندگی مشترک یک زوج با توافق دونفره گفته می‌شود که  بدون گذراندن مراحل شرعی و قانونی ازدواج و ثبت آن، صورت می‌گیرد. این نوع از رابطه در ایران غیرقانونی بوده و نوعی هنجارشکنی و تخطی از قواعد مذهب و سنت تلقی می شود، با این حال طیفی از افراد و به ویژه جوانان در ایران و در کلان شهرها به انجام آن مبادرت کرده اند.

ازدواج سفید مساله ای امنیتی است؟

 «ازدواج» منجر به تشکیل پایه‌ای‌ترین نهاد اجتماعی می شود، اتفاقی که زندگی و روابط یک زوج را به عرصه وسیع تری متشکل از خانواده ها، دوستان و مجموعه ای از قوانین و نهادها مرتبط می کند. روابط میان زوجین در واقع محصول قواعد حقوقی و قانونی، عرفی، مذهبی و سنتی برخاسته از فرهنگ هر جامعه است بنابراین هنجارها و ارزشهای مرتبط با ازدواج، همچنین مشروع بودن یا نبودن روابط میان زن و مرد، از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است و به دلیل تاریخی بودن و دیرپا بودن این ارزشها تخطی از آنها در قالب اشکال دیگر ازدواج، ناهنجاری و آسیب تلقی شده و پاسخ سختی دریافت می شود.
 
مواجهه با فرهنگ های دیگر به ویژه فرهنگ غربی و همچنین تغییر الگوی زندگی افراد در دنیای جدید، گاه هنجارهای سنتی و نهادینه شده در جامعه را با چالش مواجه کرده و دچار تغییراتی می کند، تغییراتی که به ویژه در ایران اغلب در تعارض با سنت های فرهنگی و هنجارهای مذهبی قرار می گیرد. به همین دلیل، برخی تغییرات مانند آنچه در ازدواج سفید اتفاق افتاده، طرد می شود اما این طردشدن سبب نمی شود که افراد از گرایش به آن بازبمانند، اتفاقی که می افتد این است که سبک های جدید زندگی مانند همین ازدواج سفید،به شکل پنهانی و زیرزمینی در می آید و این پنهانی انجام شدن، میزان آسیب های مرتبط با آن را به ویژه برای زنان افزایش می دهد.

عدم درک درست از چرایی رواج رفتارهایی از قبیل ازدواج سفید به عنوان سبک جدیدی از روابط زن و مرد سبب شده است که در ایران، این درهم آمیختگی و تنوع سبک های زندگی به خوبی درک نشده و با عناوینی چون آسیب، تخلف و ازدواج سیاه مورد خطاب قرار گیرد و با امنیتی کردن مساله به عنوان توطئه دشمنان، از تحلیل علمی و چاره جویی باز بماند.

سیاست نفی و خودداری از باور به وجود این پدیده و تحلیل درست آن از ابتدای ظهور این پدیده اجتماعی در سال‌های گذشته و خلأ قانونی در مورد نحوه برخورد با آن، معضل هویت کودکان حاصل از این ازدواج را به نگرانی‌های پیشین مسئولان در خصوص کاهش باروری در میان زنان و تحت الشعاع قرار دادن ازدواج رسمی، اضافه کرده است.
 
 
چالش های ازدواج سفید با ازدواج رسمی چیست
 

چرا ازدواج سفید؟
 
یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد به سمت ازدواج سفید رفته اند، شیوه‌های متکثری است که بر روابط انسانی و بین فردی در دنیای جدید حاکم است. حامیان این نوع از روابط معتقدند که ارزش‌ها و الگو‌های گذشته در روابط زن و مرد، کارکرد‌های خود را از دست داده و لازم است شیوه‌های زیست جدیدی اتخاذ شود. آنچه برای این افراد مهم است، زندگی کردن با علاقه و تلاش برای رفع نیاز‌های جنسی و غیرجنسی خود است، آن‌ها اهمیت چندانی به اینکه این باهم بودن چگونه محقق می‌شود نمی‌دهند.
 
اغلب کسانی که وارد ازدواج سفید شده اند می گویند در ایران؛ هم ازدواج و هم طلاق دارای آیین ها، مناسک و سختی های زیادی است، فراهم کردن شرایط آن، سالها طول می کشد، بدتر از آن پیامدها و دشواری های طلاق است و چنانچه در یک ازدواج رسمی به مشکل برخورد کنی و از زندگی ات رضایت نداشته باشی، به سختی می توانی از آن خلاصی یابی و در صورت متارکه باید تاوانی به اندازه همه عمرت بدهی، اما هم‌باشی این امکان را می‌دهد که با هزینه‌های فرهنگی و اجتماعی کمتری، زندگی کنی و در صورت بروز بحران در رابطه‌ نیز هزینه‌های کمتری پرداخت کنی. در واقع کسانی که مبادرت به ازدواج سفید می کنند سیالیت و تساهل آن را به گرفتاری در تنگناهای ساختاری و فرهنگی ازدواج رسمی ترجیح می دهند؛ هرچند آینده نامعلومی برای ازدواج سفید متصور باشند.

دلیل دیگر این نوع از زوجین که اغلب جوانان و یا دختران و پسران تنها در پایتخت را شامل می‌شود، تامین هزینه‌های زندگی و به ویژه رهن و اجاره مسکن است. آذین که ۶ ماه است وارد ازدواج سفید شده می‌گوید: به تنهایی نمی‌توانستم خانه رهن و اجاره کنم، الان که با محسن هستم، هم هزینه‌ها نصف شده و هم کار‌های خانه.

موافقین ازدواج سفید یا زندگی مشترک بدون قرارداد رسمی، نوع ازدواج خود را واسازی ازدواج دائم ـ که قرن هاست بر روابط جنسی افراد حاکم بوده ـ می دانند و معتقدند این نوع از رابطه، کارکردهای ازدواج رسمی را حتی به شکل ساده تری در اختیار افراد قرار می دهد، حال آنکه اینگونه نیست.
 
در غرب، این ازدواج کاملا قانونی، پذیرفته شده و هنجاری است. زن و مرد دارای حق و حقوق بوده و مهم تر از همه، فرزندانی که حاصل این ازدواج هستند قانونی بوده و حتی در صورتی که والدینشان از پذیرش آنها سرباز زنند، دولت مراقبت از آنها را برعهده می گیرد.
 
در ایران با توجه به ساخت فرهنگی خاص جامعه و اینکه ازدواج سفید، پدیده ای غربی است که نسبتی با جامعه ایرانی ندارد و حتی کارکردها و دلالت های این نوع رابطه با آنچه در غرب است کاملا متفاوت است، نمی تواند برای طولانی مدت رضایت طرفین را جلب کند.
 
افزایش مشکلات اقتصادی و به تبع آن؛ بالا رفتن سن ازدواج و ناتوانی در فراهم کردن شرایط ازدواج رسمی، در کنار گسترش جذابیت های جنسی محرک در جامعه، موجب شده تا برخی از جوانان به راهکارهای جایگزین برای تداوم زندگی خود روی بیاورند؛ راهکارهایی که یکی از آنها ازدواج سفید است که نه بنیان مستحکمی دارد و نه آینده روشنی.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۲
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
2
2
خاک بر سر ان کسانی کنند که باعث این بدبختی ها در ایران شد .وبه این خاطر است که هر کس دختر دار میشود میگویند اخی عیب نداره خوشبخت بشه.در صورتی که در ایران چندین سال است که خوشبختی معنا نداردو تقریبا همه ما بدبخت هستیم.چه فرزندت دختر باشه وچه پسر در هردو صورت باید یکسره حرص و جوش بخوری ....ایا این هم شد زندگی؟؟؟؟؟؟؟؟
سونیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
1
2
بسیار تبیین جالبی بود از این پدیده
متاسفانه آقایون با هرچیزی و هر کسی از اون کشاورزی که تو اصفهان به نبود آب کشاورزی اعتاض می کنه تا کارگرهای اهواز تا مانتوی جلو باز و فعالین محیط زیست به شکل امنیتی برخورد می کنه و همه چیو می خواد به دستورالعمل و لایحه و زور حل کنه
خوب نمیشه
این پددیه ازدواج سفید هم همین طور به جای اینکه فرهنگ سازی کنه و کارشناس ها بیان درخصوص پیامدهاش حرف بزنه، مقامات نیروی انتظامی و نظامی میان صحبت می کنند و مث هر پدیده دیگه ای فوری میگن نقشه دشمن هست

وقتی که از این زاویه مساله رو ببینی، یعنی غلط طرح مساله کنی راه حل شما هم به ناچار تهدید و زور خواهد بود
شاکری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
1
3
ازدواج سفید برای جامعه ما آسیب های زیادی به همراه داره
اما حداقل در مقایسه با ازدواج موقت و صیغه این حسن را داره شریک زندگی تو ازدواج سفید مثل یک همسر باهات زندگی می کنه مثل صیغه نیست که اکثرا توسط مردهای زن دار و عمدتا با نیت ارضای نیاز جنسی انجام بشه
و دیگه اینکه توی مدل ازدواج سفید هزینه و کار و فعالیت نصف نصفه مثل صیغه نیست که مرد خرجی بده خدمات جنسی دریافت کنه و سلطه اعمال کنه چون داره خرج میده
م-ر
|
United States
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
2
1
اازدواج سفید یعنی بازگشت به جاهلیت امیدوارم زودتر برچیده بشه.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
3
من 2سال توی یک رابطه هم باشی بودم خیلی هم راضی بودم اما مشکل اینکه تو ایران دخترها انتظار دارند باهاشون ازدواج رسمی کنی بعد یه مدت در حالی که قبلش به خوبی در خصوص جنس و ماهیت این رابطه توجیه شدند
و چون شریکشون ازدواج نمیکنه اونا آسیب می بینند
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی