تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
نگاهی به اولویت‌های دختران و پسران در روابط دوستی و زناشویی

زن زیبا ـ مرد پولدار

در جامعه مصرفی ما و در میل عمومی به تجمل و پول، عشق و روابط عاطفی نیز به مناسک و آیین‌ها تغییر شکل داده، به همین دلیل است که روز‌هایی مانند والنتاین و یا روز تولد و آشنایی، به‌ویژه برای دختران بسیار مهم است. از نظر عشاق امروزی، کسی که کادوی گران‌قیمت‌تری می‌دهد یا مهمانی می‌گیرد و دختر مورد علاقه‌اش را بیشتر مسافرت می‌برد، عاشق‌تر است.

کد خبر: ۱۵۷۸۲
۱۲:۰۱ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ مرضیه حسینی: اگر به مکالمه دختر و پسری که قصد آغاز رابطه‌ای را دارند گوش دهید یا شاهد هزاران چتی باشید که دختر‌ها و پسر‌ها در فضای مجازی انجام می‌دهند، اگر به پروفایل بیشتر پسر‌ها و دختر‌هایی که در گروه‌های مشترک حضور دارند دقت کنید و یا اگر شاهد صحبت‌های زنان و مردان فامیل در خصوص خواستگاری و ازدواج شخصی در فامیل یا همسایه باشید، به نکات مشترکی در تمام این مکالمات برمی‌خورید. یکی از مهم‌ترین این اشتراکات، اهمیت پولداری پسر و زیبایی دختر به عنوان شرط اصلی دوستی، ازدواج سفید و موقت و دائم است. 

آداب مخ‌زنی:

«ببین داداش دخترا همه‌شون آهن‌پرست‌ان! اگه میخوای مخشو بزنی با یه ماشین گرون قیمت برو و همون دفعه اول دعوتش کن به یه رستوران شیک، برا دومین قرار یه کادوی گرون بخر! حتی شده پول قرض کنی این کارو بکن! تو مراحل بعدی تو دیگه لازم نیست کار زیادی بکنی، خود دختره ول بکن نیست. تازه اگر گیر داد ماشینت کجاست یه جوری بپیچونش». 

مکالمه دو دختر:
- «عزیزم، دیشب والنتاین کادو چی گرفتی؟ شام کجا رفتین؟ پسره گدا‌بازی که درنیاورده بود؟ هرچی برات خرج کرده باشه کمه! والا! دختر به این خوشگلی! 

- وا نازی جون! مگه می‌تونه کم بذاره! خودش میدونه چقدر حساسم رو مهمونی، با دوستای من رفته بودیم «کافه رستوران کاخ» بعدشم یه دوری تو اندرزگو زدیم. کادو هم یه ساعت خیلی خوشگل برام خرید، ببین!»

گذار عشق به مناسک و کادو

دو مکالمه بالا نمونه‌ای از مناسبات روابط دختر و پسر در جامعه ما و در بین طیف زیادی از افراد است. به نظر می‌آید نوعی معامله و بده بستان در این مناسبات و حتی در بسیاری از روابط زن و شوهری دیده می‌شود. بدین معنی که در جامعه مصرفی ما و در میل عمومی به تجمل و پول، عشق و روابط عاطفی نیز به مناسک و آیین‌ها تغییر شکل داده، به همین دلیل است که روز‌هایی مانند والنتاین و یا روز تولد و آشنایی، به‌ویژه برای دختران بسیار مهم است. از نظر عشاق امروزی، کسی که کادوی گران‌قیمت‌تری می‌دهد یا مهمانی می‌گیرد و دختر مورد علاقه‌اش را بیشتر مسافرت می‌برد، عاشق‌تر است.

شیوع مصرف گرایی، و اهمیت داشتن پول و ماشین و خانه برای پسران، و زیبایی و خوش‌اندامی برای دختران، سبب شده است که عشق از یک مفهوم و تجربه لذت‌بخش عاطفی به معنایی تجاری و کالایی، گذار کرده و ارزشگذاری‌های جدیدی بر روابط زنان و مردان حاکم شود. 

یکی از دوستانم که در شهرستان معلم درس ادبیات در مدارس دخترانه و پسرانه است، با تاسف و اندوه زیاد برایم تعریف کرد که وقتی داشته با آب و تاب داستان لیلی و مجنون را برای دانش‌آموزان توضیح می‌داده، آن‌ها شروع کرده‌اند به مسخره کردن لیلی و مجنون و شوخی‌های رکیک، اینکه مجنون احمق بوده که عاشق شده، باید چندتا دوست دختر می‌گرفته و حال می‌کرده، دختر‌ها هم در واکنشی مشابه گفته بودند که عشق به چه دردی می‌خوره؟  اگه پول باشه و دوست پسرت بتونه نیاز‌های مالیت رو برطرف کنه، عاشقشم میشی تازه اگه نشدی هم مهم نیست.
 
بنابراین در ارزشگذاری جدید از مفهوم عشق، دیگر مهم نیست که عاشق در راه عشق چه فداکاری‌هایی می‌کند، حتی چنین افرادی از جانب دیگران به عنوان دیوانه و خل‌وچل مورد تمسخر قرار می‌گیرند. آنچه مهم است میزان پولی است که فرد برای نشان داد عشقش خرج می‌کند. 

در روابط عاطفی کالایی شده، تعهد و وفاداری اهمیت چندانی ندارد افراد، همزمان با چند نفر در رابطه هستند و هر بخش از نیازهایشان را با یک نفر مرتفع می‌کنند. ذات رابطه در جامعه جدید بسیار کوتاه شده، گویی افراد امروز جوراب لازم دارند، جوراب می‌خرند و فردا حس می‌کنند به کلاه نیاز دارند و به سراغ خرید کلاه می‌روند. به همین سرعت دوست پسرها، دوست دختر‌ها و معشوقگان خود را عوض می‌کنند.
 
زن زیبا ـ مرد پولدار
زن زیبا ـ مرد پولدار

به همان اندازه که پولداری مرد برای زنان و دختران مهم است، زیبایی زن نیز برای مردان حایز اهمیت بوده و اولویت اول در انتخاب را داراست، گویی زیبایی زن کالایی است که در برابر پولدار بودن مرد معاوضه می‌شود.

 این دوگانه و کلیشه جنسیتی به اندازه‌ای قدرتمند است و البته ریشه در تاریخ فرهنگ ما دارد، که گویی پولدار بودن ویژگی ذاتی مرد و زیبایی، صفت ذاتی زن است. همواره از مرد انتظار می‌رود پول و ماشین و کار خوب داشته باشد و از زن خواسته می‌شود زیبا، دلربا، کدبانو و باسلیقه باشد.

 در میان دوستانم چه پسر و چه دختر، افراد بسیار شایسته‌ای وجود دارند که لایق یک رابطه عاطفی و عاشقانه و یک ازدواج بسیار خوب هستند، اما مردی که بی پول است و دختری که زیبا و خوش اندام نیست، شانس کمی برای یافتن همسر یا عشقی دلخواه دارد زیرا مرد، پولی برای خرید زیبایی قابل فروش زن ندارد. 

در چنین فضایی مردان همواره به دنبال پول و زنان به دنبال کسب زیبایی هستند. در جامعه مصرفی که همه چیز به شکل کالا قابل خرید و فروش است، هر کس بتواند بیشتر خرید کند، دارای منزلت بیشتری است؛ به همین اعتبار، مردانی که می‌توانند با  زنان بیشتری بخوابند و در واقع زنان بیشتری را مصرف کنند، به‌ویژه از جانب هم‌جنسانشان، مردانی موفق و جذاب به حساب می‌آیند. همچنین، زنانی که قادر باشند مردان بیشتری را به اصطلاح تیغ بزنند و پول و کادو‌های گران‌تری دریافت کنند، زنانی با سیاست محسوب می‌شوند که قواعد بازی را بلد‌ند. بدیهی است در این بازار، زنان زیبا قدرت چانه‌زنی بیشتر و شانس «تور کردن» مردان خوش‌تیپ‌تر و پولدارتر بیشتری را دارند.

این دوگانه زن زیبا ـ مردپولدار، تنها مختص به جامعه ما نیست، بنا بر آمار مجله «روانشناسی امروز»، در آمریکا ۳۱ درصد از زنان می‌گویند برایشان مهم است که همسرشان زیبا باشد. این رقم برای مردان ۵۶ درصد است. همچنین  بر اساس پژوهش مجله «پول»، ۵۸ درصد از زنانی که در خصوص اولویت مرد مورد نظرشان مورد پرسش قرار گرفته‌اند، داشتن پول و موقعیت اجتماعی را اولویت اول دانسته‌اند. در حالی که تنها ۲۵ درصد از مردان، مقدار پول زن مورد نظرشان برایشان اهمیت داشته است.
 
سخن آخر:

این کالایی شدن روابط عاطفی که در یادداشتی دیگر بدان خواهیم پرداخت، در حوزه روابط جنسی نیز قابل مشاهده است. بخشی از آنچه بحران جنسی در ایران می‌نامیم در واقع محصول این «گذار از عشق به کالا» است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
6
واقعا همین طوره
تیموری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
1
5
دلبری کردن ودوستی بعضی از زنان فقط برای پول است آنان فریب کار هستند
کامرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
4
زنان فاسد و دختران خفت گیر بایستی مجازات شوند با دلبری ودوستی کردن ماهیانه میلیون ها تومان درآمد غیرقانونی کسب می کنند و ادم هم نمی شوند‌ باید این افراد شناسنامه دار شوند به گونه ای که اگر ۳ مرتبه خطا کردند مردان بعدی گناه کار قرار نگیرند واقعا دلبری و پوشش بد لباس عشوه و....هر مردی را به دام آنان می اندازد
عرب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
1
4
زنان متعلقه دیگر حاضر به ازدواج زیر یک سقف با‌یک مرد نیستند البته بعضی از انان‌زیرا با ارتباط ودوستی با چند مرد ماهیانه‌ بیش از ۲۰ میلیون‌ تومان از راه فریب دادن ودلبری کردن بدست می آورند این زنان بایستی تحت نظارت قرار گیرند تا جوانان و مردان را بدبخت نکنند
قدیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
1
3
بعضی از زنان فریبکار در شهر جدید پردیس با روح و جسم مردان بازی می کنند وبا دلبری کردن آنان را به دام می اندازند بعضی از زنان فاسد با چند مرد در ارتباط هستند‌‌ واز انان بابت هر ملاقات پول و هدیه وشلوار و مانتو ومواد غذایی و......می گیرند این شیوه تازه مد شده به جای تن فروشی دولت باید این زنان ودختران را شناسایی کند
محمد زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
1
3
مراقب باشید اگر می خواهید برای کودک ویا بیمار خود پرستار استخدام کنید از یک موسسه معتبر باشد با داشتن گواهی و لیاقت کار بعضی از این زنان متاسفانه فاسد ویا معتاد ویا ازنظر اخلاقی با چند نفر در ارتباط هستند این زنان در خیلی مواقع با دلبری کردن مرد را فریب می دهند و مدتها جیب آن را خالی می کنند آنان فقط با احساس بازی می کنند مورد را بارها به سمت خود می کشانند بدون نزدیکی کردن مرد را شیفته خودشان می نمایند باید با آگاهی دادن خطرات آنان را هشدار داد
ناشناس
|
Romania
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
3
پول تموم اون چیزی ک ی زن میخاد
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی