تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز" مطرح کرد؛

افزایش مهریه، پسران را نسبت به ازدواج مردد کرده است

جوانان در زندگی نیاز‌هایی دارند که باید تامین شود و زمانی که بالا بودن مهریه نوعی ترس از ازدواج در پسران ایجاد می‌کند این باعث می‌شود که برخی از این جوانان برای رفع نیاز‌های جنسی، خود را در راه‌های غیرشرعی و غیرقانونی قرار دهند که عمده‌ترین آن بحث «ازدواج سفید» است که از چند سال گذشته تاکنون نیز شاهد افزایش آن در کشور بوده و هستیم.

کد خبر: ۲۸۱۹۷
۰۹:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ بالا رفتن مهریه در میان خانواده‌ها طی سال‌های اخیر نسبت به دهه‌های گذشته رواج بیشتری یافته است. هرچند از قدیم ضرب‌الامثلی مطرح بود که می‌گفت «مهریه را کی داده و کی گرفته»، اما این روز‌ها افراد زیادی این مهریه را پرداخت کردند و حتی برخی بواسطه عدم پرداخت آن، روز‌ها و شب‌ها را پشت میله‌های زندان سپری می‌کنند.

عده‌ای از کارشناسان بر این باورند که مهریه بالا نه تنها حرمت دختر را حفظ نمی‌کند بلکه عزت نفس وی را زیر سوال برده و باعث بروز مشکلات در زندگی دو طرف می‌شود. برخی دیگر معتقدند ایجاد تعهدات مالی بالا در ازدواج مثل مهریه، برای پسران به موضوعی نگران‌کننده و حتی ترس‌آور تبدیل شده و از این‌رو بسیاری از همین پسر‌ها از ازدواج سرباز می‌زنند و یا در اقدام به تشکیل خانواده تردید پیدا کرده‌اند.

از سوی دیگر، طی چند سال گذشته پدیده‌ای البته غیرقانونی و غیرشرعی به اسم «ازدواج سفید» در جامعه رواج پیدا کرده که مطمئمناً می‌تواند با عدم مسئولیت‌پذیری جوانان در ازدواج مرتبط باشد. عدم تعهد جوانان، یکی از عمده دلایلی است که آن‌ها را به این شیوه از زندگی واداشته است. با انتخاب این زندگی، جوانان و به ویژه پسران زیر بار بسیاری از تعهدات جدی ازدواج رسمی نمی‌روند. شاید هم اینگونه، نوعی حس متفاوت بودن و خاص زندگی کردن در آن‌ها ارضا می‌شود. این‌ها البته بیشتر می‌تواند متوجه افراد جوان‌تر باشد حال آنکه یکی از دلایل بالا رفتن آمار «ازدواج سفید»، افزایش سن ازدواج است که خود می‌تواند معلول مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه نیز باشد.

محمد وحدتی‌هلان، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این خصوص به دیدارنیوز گفت: بالا بودن مهریه نقش بسیار منفی در ازدواج جوانان دارد. اگر از ابعاد مختلف بررسی کنیم، بالا بودن مهریه باعث می‌شود که جوانان تن به ازدواج ندهند و در نتیجه، راه‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند که هیچ یک از این راه‌ها ثبات ندارد.


افزایش مهریه، پسران را نسبت به ازدواج مردد کرده است

 

وی افزود: رفتن جوانان به سمتی به غیر از ازدواج رسمی و قانونی باعث بی‌بندو‌باری می‌شود که با جامعه ما متناسب نیست و به همین دلیل باید قبل از ازدواج، فرهنگ‌سازی‌های لازم برای جوانان انجام شود و از طریق نهاد‌های مختلف و متولی برای دختر و پسر و حتی خانواده‌هایشان از طریق رسانه‌های گروهی اطلاع‌رسانی صحیح صورت بگیرد.

وحدتی تصریح کرد: رسانه‌های گروهی از جمله صدا و سیما باید برنامه‌هایی تعبیه کنند تا زمانی که دختر و پسر قصد ازدواج دارند هم برای آن‌ها و هم برای خانواده‌هایشان آمادگی فرهنگی ایجاد کنند. چنانچه آمادگی فرهنگی ایجاد شود به هیچ وجه خانواده‌ها به دنبال مهریه‌های بالا نمی‌روند که در این صورت، زندگی شور و شعف خاصی پیدا کرده و بین زوجین دوستی و مودت ایجاد و استحکام زندگی بیشتر می‌شود.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: گام فرهنگی، اصلی‌ترین موضوع در بحث مهریه است. مطرح شدن مهریه بالا به دلیل عدم وجود اعتماد مابین دختر و پسر است و درخواست افزایش مهریه برای ایجاد نوعی اعتماد بین طرفین محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: پسران به دلیل ترس از مهریه بالا و ترس از وجود عدم اعتماد در زندگی به نوعی از تشکیل زندگی هراس دارند و این باعث می‌شود که سن ازدواج بالا رفته و از لحاظ روانی و پزشکی، جوانان از ازدواج فاصله بگیرند که این خود باعث به وجود آمدن معضل افزایش مجردی در جامعه می‌شود که آسیب‌های اجتماعی زیادی را در پی دارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: جوانان در زندگی نیاز‌هایی دارند که باید تامین شود و زمانی که بالا بودن مهریه نوعی ترس از ازدواج در پسران ایجاد می‌کند این باعث می‌شود که برخی از این جوانان برای رفع نیاز‌های جنسی، خود را در راه‌های غیرشرعی و غیرقانونی قرار دهند که عمده‌ترین آن بحث «ازدواج سفید» است که از چند سال گذشته تاکنون نیز شاهد افزایش آن در کشور بوده و هستیم.

وحدتی تاکید کرد: «ازدواج سفید» باعث ناهماهنگی و ناسازگاری در جامعه شده و به معنای دیگر، نوعی ناهنجاری محسوب می‌شود که بالطبع آسیب‌های اجتماعی آن بسیار بیشتر از مسائل دیگر است.


افزایش مهریه، پسران را نسبت به ازدواج مردد کرده است

 

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: کسانی که سبک «ازدواج سفید» را در پیش گرفتند باید بدانند که این روند آسیب‌های جدی در پی خواهد داشت و بزرگترین ضربه را در این نوع روابط، دختران می‌بینند. چنانچه مشکلی در روابط طرفین به وجود آید اعتمادسازی و تغییر نگرش طرفین برای ازدواج دشوارتر می‌شود.

وی با بیان اینکه آمار جوانان دارای سن بالا نیز طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است افزود: متولیان امر باید شرایط ازدواج جوانان اعم از آموزش‌های فرهنگی و هموار کردن مسیر اقتصادی زندگی را تسهیل کنند.

وحدتی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی جوانی به دلیل عدم پرداخت مهریه بالا به زندان می‌افتد برای او پرونده‌سازی می‌شود و این یک سوء‌پیشینه برای وی هست و بدین ترتیب او آسیب روحی می‌بیند و نمی‌تواند در ادامه زندگی، دید مثبتی داشته و مجدداً ترس از ازدواج مانع از تشکیل زندگی وی می‌شود. پس باید خانواده‌ها این موضوع را در نظر بگیرند که مهریه‌های سنگین تبعات جدی برای جوانان دارد. موضوع طلاق اگر در خانواده‌ها اتفاق بیفتد آسیب‌های آن، کل خانواده را دربرمی‌گیرد و با تبدیل شدن به الگویی بد، باعث بدبینی اطرافیان به ازدواج می‌شود و ترس از ازدواج را برای سایر جوانان افزایش می‌دهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
1
8
من سه ساله ازدواج سفید کردم مگه دیوانه ام ازدواج رسمی کنم برم پشت میله های زندان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
1
7
مجلس خودش میگه برید سمت ازدواج سفید من که صیغه کردم دیوانه ام مگه به خاطر هیچو پوچ ازدواج دائم کنم زندان برم به نظر من ازدواج دائم فقط زندانه عربستان زندان ازدواج نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
1
7
فقط ازدواج سفید کم هزینه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
1
6
مگه دیوانه ام با دست خودم سند زندان رفتنمو امضا کنم
امیر ارسلان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
1
6
خانمم قبل از ازدواج به من کلی دروغ گفت یکی از دروغاش میگفت شوهر ذلیله... الان حتی زورم نمیرسه بهش بگم حجابتو درست کن..
عدالت یعنی اینکه حقوقش برای خودشه و من کل خرج زندگی رو باید بدم و بعدش مهریش همیشه گردنمه و بهش بدهکارم...
قوانین رو جوری چیدمان کردن که برای جدایی از یک فرد به مرگش راضی میشی
تعریف اسلام از زنی که بهش مهریه تعلق میگیره کاملا متفاوت از این چیزیه که الان هست
بدون نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
3
1
نه عزیزان مهریه بالا دلیل ازدواج مردان نیست مشکلات اقتصادی بالا هست برای جوانان که رو می اورند به ازدواج سفید با مهریه بالا 4 ساله در دادگاه نتوانستم مهریه ام را وصول کنم ومرد همواره جسورتر از قبل با ثبات تر از قبل. در دادگاه حاضر می شود ویقین دارد که چیزی پرداخت نخواهد نمود در اقوام دور ونزدیک ما سه پسر جوان هنوز نتوانسته اند ازدواج کنند به خاطر مسایل مالی نه مهریه بالا امارها رو هر طور دوست دارید جهت می دهید
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
چرا دروغ می گی آخه . مهریه اقساط و طرف پرداخت نکنه می ره زندان . اصلا چرا باید تو ایران بخاطر ازدواج مرد بره زندان
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
1
2
وقتی یه جوون میشینه با خودش فکر میکنه که اگه یه روزی زن بگیره و زنش ناتو از کار در بیاد تا آخر عمر باید هرچی کار کنه بده به اون از ازدواج منصرف میشه.قابل توجه آقایون قانون گذار!!!!
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی