تیتر امروز

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت
«دیدارنیوز» آخرین اختلافات پساانتخاباتی اصولگرا‌ها را بررسی می‌کند:

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت

جدال اصولگراها در فضای پساانتخاباتی همچنان ادامه دارد و بنا به گفته دبیرکل صبح ایران، قالیبافی‌‎ها از هر فرصتی استفاده می‌‎کنند تا آنها را تخریب کنند.
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «نژادبهرام» خلاء شفافیت در شهرداری تهران را بررسی می‌کند:

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!

یک سیاستمدار در واکنش به قرارداد مبهم شهرداری معتقد است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در راس مدیریت شهری بودند، رسانه‌های مخالف خیلی جدی به موضوع ورود می‌کردند.

خبرگزاری فارس، اظهارات صالحی و تایید و تکذیب سازمان انرژی اتمی

در دو روز گذشته بعد از انتشار سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ترجمه برجام به زبان فارسی، خبرگزاری فارس فایل صوتی سخنرانی دکتر علی اکبر صالحی را منتشر و با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی تحریفی صورت نگرفته است.

کد خبر: ۲۶۸۶
۱۴:۰۳ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

دیدارنیوز - علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) در مورد اظهارات اخیر علی اکبر ولایتی و 5 پیشنهاد وی برای مقابله با نقض عهد آمریکا در برجام نکاتی را مطرح کرد که انتشار آن از سوی خبرگزاری فارس موجب تکذیب سازمان انرژی هسته‌ای شد.
 
صالحی چه گفت؟
به گزارش خبرگزاری فارس وی در سخنانش اظهار داشت: پیشنهاداتی که از سوی دکتر ولایتی عضو هیأت عالی نظارت برجام و مشاور رهبر معظّم انقلاب در امور بین الملل در واکنش به نقض عهد ها از سوی امریکا عنوان کردند کاملاً نکات کارشناسی و ریزبینانه بود به طوری که این چنین نکات را ایشان قبل از اتفاقات اخیر و خروج امریکا از برجام نیز اشاره و تاکید داشتند و کاملا این موضوعات را رصد و پی گیری می کردند و به مذاکره کنندگان تذکر می دادند.

وی، نبود نسخه ترجمه شده فارسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را یکی از مهمترین ضعف های این معاهده دانست و گفت: انتقادی که عضو هیأت عالی نظارت بر برجام در این خصوص اظهار کردند کاملاً انتقادی درست است چرا که برجام یک توافق نامه چند جانبه است که یک سوی آن ایران بوده است بنابراین لازم بود که نسخه صریح فارسی آن هم تدوین می‌شد تا دچار سوء برداشت و سوء تفسیر ها از نسخه انگلیسی آن نشویم.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به نکته ای که از سوی  ولایتی مبنی بر ساختار تیم مذاکره کننده مطرح شد و عنوان کرده بودند که در هیئت مذاکره کننده همه بار روی دوش ظریف بود و واقعاً تلاش کرد اما نمی‌شود یک نفر متخصص همه چیز باشد، اظهار داشت: این نکته مطرح شده نیز تا حدودی درست است چرا که ما در مذاکرات به مثابه یک گروهان در مقابل یک لشکر بودیم ضمن آنکه طرفین مذاکره کننده حتی جزیی ترین افراد که وظیفه تایپ و ثبت روند مذاکرات و مصوبات جلسات را داشتند هم در تیم خود گمارده بودند.

صالحی در پایان در تأیید 5 پیشنهاد ولایتی درباره مقابله با نقض عهد آمریکا در برجام و اقدامات هسته جمهوری اسلامی ایران از جمله راه اندازی UF6 و بکارگیری موتورهای نیرومند هسته ای و تولید ایزوتوپهای پایدار و الیاف کربن و در ادامه آن پژوهش درباره IR6 و IR8 تاکید کرد:چنین پیشنهاداتی در صورت عملیاتی شدن اقدامی بسیار خوب و موثر است ضمن آنکه چنین فعالیت هایی مغایر با توافق برجام نیست، اما ورود به این مقوله جدیت و قاطعیت جمهوری اسلامی را نشان خواهد داد.
 
تکذیب سازمان انرژی هسته‌ای
با این وجود دکتر علی صالحی صحبت های خویش را در یکی از سایت های خبری تکذیب کرد و اعلام کرد که صحبت های او در ارتباط با صحبت های جناب آقای ولایتی تحریف شده است. در بیانیه سازمان انرژی هسته‌ای آمده است:

بدینوسیله به اطلاع می‌رساند که جناب آقای دکتر صالحی بعد از ظهر روز گذشته بنا به دعوت جناب آقای مصباحی مقدم در جمع اساتید دانشگاه امام جعفر صادق(ع)، برخی نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی و تعدادی از دانشجویان در خصوص برجام، وضعیت صنعت هسته‌ای قبل و بعد از برجام، برنامه‌های بلند مدّت سازمان و افق پیش‌رو مطالبی را در یک نشست بسته و خصوصی مطرح نمودند. متأسفانه مطالب تحریف شده‌ای منتسب به ایشان و با ادعای برگرفته از سخنان مطروحه در جمع دانشجویان دانشگاه مذکور به دور از اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای منتشر شده است که فاقد اعتبار بوده و بدینوسیله تکذیب می‌گردد.

 

تکذیب تکذیبیه!

اما خبرگزاری فارس با صدور جوابیه ای خواستار این نکته شد که سازمان انرژی اتمی به طور مصداقی به سخنان تحریف شده دکتر علی صالحی اشاره کند. در توضیحات خبرگزاری فارس آمده است:

خبرگزاری فارس برای تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی موضوع، متن این بخش از اظهارات علی اکبر صالحی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) که عیناً از فایل سخنان وی پیاده شده را منتشر می‌کند.

علی‌اکبر صالحی در پاسخ به سؤال یکی از حضّار در مورد اظهارات علی‌اکبر ولایتی:

«آقای ولایتی توصیه‌هایی کرده‌اند؛ مثلاً اینکه برای برگشت پذیری چه‌کار کنیم. تیم مذاکره‌کننده از قبل ما خواسته بودند که ما چطور می‌توانیم برگشت‌پذیری داشته باشیم، در عین اینکه خلاف برجام نباشد. ما دو نوع برگشت‌پذیری داریم؛ یکی مقدماتی که خلاف برجام نیست امّا به طرف مقابل، این پیام را می‌دهد که ما داریم یک‌سری کارها را انجام می‌دهیم. ما الان می‌توانیم یکسری کارهایی بکنیم که خلاف برجام هم نیست؛ یکی از این کارها، تولید UF4 است. ما اگر UF4 را تولید کنیم، طرف می‌فهمد که ما این را تولید می‌کنند تا در آینده فلز اورانیوم بسازیم. فلز هم کاربردهای خاص خودش را دارد. این یک مورد بود که آقای ولایتی گفتند. ما هم این کار را از قبل شروع کرده بودیم، ولی متوقف کردیم؛ چون گفتیم الان ضرورتی ندارد.

آقای ولایتی همچنین اشاره‌ای به الیاف کربن کردند. در سخنرانی‌های حضرت آقا هم بود که «در موضوع الیاف کربن، وقعی به نظرات آن‌ها ننهید». طرف مقابل یک برداشت را نسبت به توانمندی ما نسبت به الیاف داشت اما واقعیت چیز دیگری بود. 

بقیه صحبت آقای ولایتی صحبت انتقادی‌ روی برجام به ماهو برجام بود، نه به ماهو فنی. این حرفی درست و دارای مبنا است که چرا برجام، نسخه فارسی ندارد؛ این درست است.ببینید؛ شورای امنیت یا سازمان ملل، وقتی قطعنامه‌ یا کنوانسیونی صادر می‌کنند، به شش زبان مسلّط دنیا آن را می‌نویسند؛ مثلاً روسی، چینی، انگلیسی، فرانسوی و عربی. امّا در معاهده‌ای که طرفینی است، معمول این است که به زبان هر دو طرف مکتوب می‌شود؛ مثلاً یک طرف یوگسلاوی و یک طرف، ترکیه است. اینها می‌گویند این معاهده را طوری باید بنویسیم که اگر اختلافی پیش آمد، دادگاه ما بتواند درباره آن قضاوت کند. این حرف، به نظر من حرف درستی است. چون الان اختلاف تفسیر پیدا شده و الان آمریکا هر کاری می‌کند می‌گوید من نقض برجام نکرده‌ام؛ ما می‌گوییم نقض برجام است. خب کدام درست است؟ آمریکا قبل از خروج از برجام، اقدامات بسیاری انجام داده بود و می‌گفت من نقض برجام نکرده‌ام. این به خاطر تفاسیر بود.

نقد دیگری که آقای ولایتی داشتند و قبلاً هم در محافلی که داشتیم، می‌گفتند شما وقتی در جلسه حضور پیدا می‌کنید، با انبوهی از افراد حضور پیدا کنید. من در مصاحبه گفتم که ما در مذاکرات، یک گروهان بودیم در مقابل یک لشکر؛ واقعاً یک لشکر بودند. تایپیست می‌آوردند. ما به تایپیست آنها می‌گفتیم چیز ، البته ما هم تایپیست داشتیم؛ چون کسانی که در سازمان‌های بین‌المللی کار کرده‌اند می‌دانند که گاهی یک «کاما» یا  یک «واو» را [عمداً] جا می‌گذارند، و اگر طرف مقابل فهمید، می‌گویند اشتباه شده و اگر نفهیمد، کار خود را پیش برده‌اند و طرف مقابل را گرفتار می‌کنند. این‌ها درست است، ولی گذشته است؛حالا باید به آینده نگاه کنیم(با خنده).

یا مثلاً درباره شروط مقام معظّم رهبری؛ خب ایشان بارها فرمودند شما از این‌ها تضمین بگیرید. من به یاد دارم که رهبر انقلاب در جلسات، می‌گفتند که رئیس جمهور آمریکا بیانیه را بخواند و امضاء کند، ولی نشد و در نهایت آقای کری و دیگران خواندند. اینها بود. به هر حال، دوستان ما تمام تلاش خودشان را کردند.

متن این سخنان صالحی را بشنوید:

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی