تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
"دیدارنیوز" به بررسی رابطه پرونده قتل روحانی همدانی با توییت‌های مهناز افشار می‌پردازد؛

جنجالی از نوع مهناز افشار

News Image Lead

جدای از هیاهو‌ی موجود، آیا افشار مقصر است؟ برای پاسخ به این سوال باید به چند سوال دیگر پاسخ داد. اول اینکه آیا می‌توان میان آن توییت و قاتل، ارتباطی پیدا کرد و مدعی شد که آن توییت، قاتل را تحریک کرده است؛ و مهمتر آنکه انگیزه قاتل چه بوده است؟ کسانی که افشار را متهم می‌کنند انگیزه قاتل را دشمنی با روحانیت و حشد الشعبی می‌دانند، اما این گمانه زنی، چقدر اعتبار دارد؟ البته در این جریان، مهناز افشار شاکی خصوصی دارد، ولی این موضوع که او مقصر قتل روحانی همدانی دانسته شود جای سوال دارد.

کد خبر: ۲۵۰۸۰
۱۳:۲۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ پرستو بهرامی راد: مهناز افشار بار دیگر به صدر اخبار صعود کرده است. او به خاطر انتشار یک توئیت، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و پرونده قضایی برایش تشکیل شده است. افشار بارها به دلیل توییت‌هایی که نوشته بود مورد نقد قرار گرفته است، اما این بار کار برای او مشکل‌تر شده است.

 

در یکی از موارد قبلی، مهناز افشار در پیامی ویدئویی از بیماران معتاد به مواد مخدر خواسته بود که خود با تزریق آمپول نالوکسان، جان‌شان را نجات دهند. او ادعا کرده بود که این آمپول با قیمت ارزان در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس است. اما انجمن داروسازان ایران درباره این اقدام بدون مجوز، هشدار داد و اعلام کرد استفاده خودسرانه از نالوکسان می‌تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد. پس از این کنش و واکنش‌ها، مهناز افشار به دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شد و تعهد داد که سخنانش را اصلاح کند.

 

اما این بار اتفاقی که باعث شد مهناز افشار و توئیت جنجالی‌اش بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، قتل روحانی همدانی بود. قصه از جایی شروع شد که یک حساب جعلی در توئیتر با تصویر دروغین یک روحانی مازندرانی پیامی منتشر کرد که حساسیت فراوانی برانگیخت. این پیام پس از حضور نیرو‌های حشد الشعبی برای کمک به مردم در مناطق سیل زده منتشر شده بود. افشار که پیشتر نیز از حضور نیرو‌های حشد الشعبی در ایران انتقاد کرده بود و توییتش واکنش‌های تندی در پی داشت به بازنشر این توئیت جعلی اقدام کرد و از آن انتقاد نمود.

 

محتوای توئیت جعلی این بود که از زنان و دختران مجرد درخواست می‌کرد که به «صیغه برادران حشد الشعبی» درآیند. انتشار این توئیت از یک حساب جعلی، بازتاب گسترده‌ای داشت. مهناز افشار نیز بار دیگر درگیر جو ساختگی در فضای مجازی شد و در صفحه توییتری خود از کسانیکه در مقابل آن سکوت کرده اند انتقاد کرد.

 

جنجالی از نوع افشار

 

قتل روحانی همدانی و توییتر افشار

 

ظهر شنبه ۷ اردیبهشت سال جاری، یک روحانی ۴۶ ساله به نام «مصطفی قاسمی» در همدان با اسلحه کلاشینکف به‌دست یکی از افراد شرور کشته شد. این فرد «بهروز حاجیلو» نام داشت که یک روز بعد به نقل از فرمانده انتظامی استان همدان پس از تعقیب و گریز با پلیس کشته شد.

 

صفحه اینستاگرام بهروز حاجیلو هنوز در دسترس است اما استوری آخرش که در آن در حالی که سلاح در دست دارد و می‌گوید یک روحانی را کشته، قبل از کشته شدن او در درگیری با نیروی انتظامی حذف شده است. تعداد فالوئرهای صفحه اینستاگرام او بلافاصله بعد از اینکه این استوری را منتشر کرد و کاربران درباره آن نوشتند و آن را به اشتراک گذاشتند روندی تصاعدی آغاز کرد و چندین برابر شد.

 

عده ای مدعی شدند که مصطفی قاسمی، روحانی همدانی همان فردی است که در توئیتر خواستار "صیغه شدن زنان ایرانی توسط مردان حشد الشعبی" شده است. این یک دروغ آشکار بود اما تاثیر خود را گذاشت. از سوی دیگر، طیف ارزشی از ولنگاری های موجود در فضای مجازی انتقاد کردند و به دلیل زمینه سازی منفی این شبکه ها، خواستار محدود سازی شبکه‌های اجتماعی شدند و از سوی دیگر خواستار برخورد با سلبریتی‌هایی همچون مهناز افشار شدند. مطالب زیادی در این باره در فضای مجازی منتشر شده است و هشتگ "مهناز افشار باید محاکمه شود" فعال گردید. برخی کاربران، توییت‌های افشار را با استناد به گفته‌های نزدیکان قاتل، زمینه‌ساز قتل این طلبه دانستند.

 

احضار مهناز افشار

 

در پی این حوادث، یک روحانی اهل استان مازندران به نام «غفار دریاباری» از مهناز افشار به اتهام "تشویش اذهان عمومی و انتشار اکاذیب" شکایت کرده است. تصویر چهره غفار دریاباری در همان حساب توییتری جعلی با نام مصطفی حجازی استفاده شده بود که به گفته او حسابی جعلی است و ارتباطی با آقای دریاباری ندارد.

 

وکیل غفار دریاباری می‌گوید مهناز افشار با همرسانی و نقد توییت، باعث انتشار تصویر و متنی جعلی شد که تا قبل از آن دیده نشده بود و با این کار، باعث شد این طلبه از همه جا بی‌خبر، مورد هجمه افراد و تهدید و توهین قرار گیرد. غفار دریاباری، که تصویر چهره‌اش به عنوان عکس پروفایل حساب مصطفی حجازی استفاده شده بود می‌گوید پیش از این هیچ فعالیتی در شبکه‌های مجازی نداشته است.

 

مهناز افشار به جز پرونده شکایت غفار دریاباری، پرونده‌ای دیگر هم برای اتهام «تشویق مردم به فساد و فحشا» دارد که به اظهارات او در حمایت از "دختران خیابان انقلاب" و انتقاد از حجاب اجباری در ایران مربوط است.

 

مهناز افشار هم‌اکنون در آلمان است و در صورتی که پیش از بازگشتش به تهران، احضاریه‌اش به محل سکونتش ابلاغ شود، او پس از بازگشت به تهران باید به شعبه رسیدگی‌کننده در دادسرا مراجعه کند و اگر مراجعه نکند، ممکن است به تشخیص بازپرس پرونده در تهران، حکم جلبش صادر شود.

 

حکم جلب مهناز افشار صادر نشده است، این بازیگر فقط احضار شده است. پس از آنکه حکم نیابت قضایی دادسرای بابل برای رسیدگی به شکایت از مهناز افشار در دادسرای تهران منتشر شد، گروهی از رسانه‌ها به اشتباه این حکم را به عنوان حکم جلب منتشر کردند، حال آنکه در حکم به صراحت آمده که این حکم، احضاریه است و در ادامه، صرفاً روند مرسوم قضایی توضیح داده شده است.

 

واکنش «محمدعلی رامین» پدر همسر افشار

 

در پی وقوع این اتفاقات، «محمدعلی رامین» پدر همسر «مهناز افشار» که معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد و مشاور مطبوعاتی وی بود و شهرتش به دلیل ۹ لغو امتیاز نشریات، ۱۵ توقیف و ۶۱ تذکر کتبی است که در حدود ۱۳ ماه حضور به عنوان معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، به نشریات داده بود که رکوردی منحصر به فرد در نوع خود محسوب می‌شود، درصفحه اینستاگرام خود نوشت: «سلبریتی ها در همه جای دنیا با ابزار حکومت ها تبدیل به چهره های محبوب می شوند تا بخشی از "سرمایه اجتماعى" برای تأمین مصالح عمومی و پیشبرد منافع ملی کشورهای خودشان را تشکیل بدهند؛ اما برای بعضی از چهره ها ظاهراً وارونگی همه چیز، "مد روز" شده است. این که یک بازیگر سینما به خودش اجازه بدهد، در بسیاری از مسائل فرهنگی، اجتماعي، سیاسی، عقیدتی و حتی در روابط سیاست خارجی کشورش دخالت کرده و با تشویش اذهان عمومی، روابط میان ایران و همسايگان را مخدوش کند، حتما "غیرعادی" است و من در هیچ کجای جهان، نمونه چنین رفتاری را سراغ ندارم. از سوی دیگر، در هیچ کجا معمول نیست که رسانه ها بخواهند تا یک چهره محبوب هنری که تمام اعتبار هنریش را مدیون کشورش می باشد، محاکمه و محکوم و مجازات کنند... لیکن در این مورد خاص، هیچ راه حلی به ذهنم نمی رسد! سابقا پیغام داده بودم اگر خانم افشار بخاطر ظلمی که به همسرشان شده، با همه چیز به لجاجت برخیزد، نه فقط مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه متقابلا یک مسئله ساده "اختلاف حساب با هلال احمر" را پيچيده و عنادآلوده تر هم خواهد کرد.»

 

جنجالی از نوع افشار

 

آیا افشار مقصر است؟

جدای از هیاهو‌ی موجود، آیا افشار مقصر است؟ برای پاسخ به این سوال باید به چند سوال دیگر پاسخ داد. اول اینکه آیا می‌توان میان آن توییت و قاتل، ارتباطی پیدا کرد و مدعی شد که آن توییت، قاتل را تحریک کرده است؟ مهمتر آنکه انگیزه قاتل چه بوده است؟ کسانی که افشار را متهم می‌کنند انگیزه قاتل را دشمنی با روحانیت و حشد الشعبی می‌دانند، اما این گمانه زنی، چقدر اعتبار دارد؟ البته در این جریان، مهناز افشار شاکی خصوصی دارد، ولی این موضوع که او مقصر قتل روحانی همدانی دانسته شود جای سوال دارد.

 

از سوی دیگر بحثی که این‌روزها بسیار مورد توجه خواهد بود این است که آیا سلبریتی‌ها که دنبال کننده فراوانی در خارج و داخل  فضای مجازی دارند حق ورود به تمام مسائل را دارند؟ آیا می‌‎توانند بدون دارا بودن تخصص لازم، در هر موضوع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ورود کنند که چنین تبعاتی گریبانگیر آنان شود؟

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
0
چرا هیچ حرف و سخنی از پیگیری و مجازات کسی که حساب جعلی باز کرده نیست و فقط مهناز افشار ...................... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مهدی پاکدل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
1
0
درود بر مهناز افشار عزیز
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی