تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
"دیدارنیوز" به بررسی حضور نیرو‌های حشد الشعبی در ایران پرداخته است؛

حضور جنجالی حشد الشعبی در مناطق سیل زده

حضور نیرو‌های حشد الشعبی با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. رسانه‌های بیگانه و بسیاری در شبکه‌های مجازی، معترض حضور نیرو‌های عراقی در ایران هستند. آن‌ها معتقدند این نیرو‌ها بدون هماهنگی با وزارت کشور آمده‌اند و علت اصلی حضورشان سرکوب اعتراض‌های احتمالی در استان‌های لرستان و خوزستان است. در این بین عده‌ای نیز به اختلافات قومیتی و نژادی دامن زده‌اند.

کد خبر: ۲۴۲۵۰
۱۱:۰۶ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸

حضور جنجالی حشد الشعبی در مناطق سیل زده

دیدارنیوزـ مسلم تهوری: حضور سازمان الحشد الشعبی عراق در خوزستان و لرستان و اعزام نیرو‌ها و تجهیزات این سازمان برای کمک به اهالی منطقه جهت مهار سیلاب‌ها با واکنش رسانه‌های بیگانه مواجه شد و عده‌ای نیز از داخل با آن‌ها هم نوا شدند که «اینقدر بیچاره و درمانده شده‌ایم که عده‌ای عراقی بخواهند به کمک‌مان بیایند»؛ دیگری که عینا حرف‌های شبکه‌های مجازی و رسانه‌های بیگانه را تکرار می‌کرد مدعی بود «این نیرو‌ها صرفا بابت سرکوب اعتراضات احتمالی مردم به خوزستان و لرستان وارد شده‌اند».

 

اما شاید جنجالی ترین واکنش نسبت به حضور نیروهای حشد الشعبی در ایران، مربوط به یکی از هنرمندان بود. خانم بازیگر با انتشار فیلمی از یک هم وطن که نسبت به حضور عراقی‌ها معترض بود نوشت: «خوشا به غیرتت مرد تا باشه از این غیرتا» این توئیت حرف و حدیث‌های بسیاری به دنبال داشت و با موج منفی از سوی کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد. او که خواسته یا ناخواسته علنا بر طبل اختلافات قومیتی و نژادی می‌کوبد در جواب یکی از معترضان نوشت: «هر وقت یادت نرفت که عزیزانمون تو جنگ با کدوم کشور از دست رفتن، اونوقت رگ غیرت این مرد را می‌فهمی!» وی ظاهرا فراموش کرده جنگ ایران با حزب بعث عراق بود و بسیاری از شیعیان عراقی، دوشادوش نیرو‌های ایرانی علیه رژیم بعث صدام جنگیدند. در این راستا بد نیست بداند او که فرزندش را در آلمان به دنیا آورد تسلیحات شیمیایی عراق از سوی آلمان‌ها تأمین شده بود و دیگر اینکه مگر قرار است تا ابد جنگ و دشمنی بین ملت‌ها ادامه داشته باشد که اگر این‌طور بود اروپایی‌ها امروزه نمی‌بایست با یکدیگر مراوده داشته باشند چرا که دو جنگ جهانی در این قاره روی داد و دامن سایر نقاط کره خاکی را گرفت.

 

حضور جنجالی حشد الشعبی در مناطق سیل زده

 

با توجه به تمام حرف و حدیث‌هایی که پیش آمد این سازمان جمعه (۲۳ فروردین) اعلام کرد که واحد مهندسی و لجستیکی الحشد الشعبی برای انحراف مسیر سیل و حمایت از مناطق عراق در برابر سیل از جمله شهر العماره، مرکز استان میسان وارد ایران شده است. البته در این بین، اشکالاتی مطرح شده از قبیل اینکه حضور این نیرو‌ها مستقیما توسط سپاه قدس انجام شده و وزارت کشور از حضور آنان بی‌اطلاع بوده است که در مقابل گفته شده این کار با هماهنگی بین تهران و بغداد صورت گرفته است و ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق اعلام کرده هدف آنان امداد رسانی است. به روایت سفیر ایران در عراق، در روز‌های گذشته، صد‌ها نفر از اعضای حشد الشعبی با مراجعه به سفارت و سرکنسولگری‌های ایران و اخذ ویزا، به ایران آمده‌اند. این شبه نظامیان شیعی عراقی به خوزستان و لرستان اعزام شده‌اند.

 

حضور جنجالی حشد الشعبی در مناطق سیل زده

 

کاروان مقاومت اسلامی «النجباء» عراق نیز برای کمک به ایران جهت مهار سیلاب و کمک به سیل زدگان ایرانی وارد ایران شد. این کاروان شامل ۱۰۰ خودروی سبک و سنگین است و از مرز مهران وارد خاک ایران شده است. البته حضور شبه نظامیان، منحصر به عراق نیست و در این راستا می‌توان از فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستان نیز نام برد.


ساخت و ترمیم مساجد و مدارس، تأمین کالا‌های اساسی و اعزام تیم‌های جهادی برای رفع انسداد معابر از جمله برنامه‌های شبه‌نظامیان عراقی اعلام شده است.
 

حشد الشعبی‌ها را بیشتر بشناسیم


نیرو‌های شبه‌نظامی حشد الشعبی در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازمان‌دهی شده‌اند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های شیعه هستند، اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند. بسیاری از این گروه‌های شیعه قبلاً به‌طور مستقل در عراق و به خصوص علیه نیرو‌های ائتلاف فعالیت داشته‌اند.


پس از آنکه موصل در فاصله زمانی ۵ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به دست نیرو‌های داعش افتاد و در واکنش به فتوای مراجع عراق به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، این نیرو تشکیل شد.  هدف این نیرو‌ها کمک به ارتش و نیرو‌های امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و نیز مقابله با تهاجم است. نهایتا روز ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ با اکثریت آرای مجلس عراق، الحشد الشعبی به‌عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد.


عقیل حسینی، رئیس شورای بسیج عراق آن را ادامه بسیج ایران توصیف کرد.  وی پیشتر گفته بود که بسیج عراق با تجربه بسیج ایران تشکیل شده است. نوری مالکی در مرداد ۱۳۹۴ خورشیدی در مصاحبه با خبرگزاری ابنا تصریح کرد: ما در ساختار بسیج عراق از بسیج ایران الگو گرفتیم.


در سپتامبر ۲۰۱۵ حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که گروه‌های حشد الشعبی بخشی از نیرو‌های حکومتی هستند. در حال حاضر این نیرو‌ها تحت وزارت داخله فعالیت دارند. اگرچه حکومت عراق خود به این نیرو‌ها مشروعیت بخشیده است اما حضور این نیرو‌های قدرتمند شبه نظامی در عراق مورد مناقشه و بحث‌های مختلف است.


حضور جنجالی حشد الشعبی در مناطق سیل زده

 

همراهی نیرو‌های الحشد الشعبی با ایران


جمال جعفر آل ابراهیم (ابومهدی مهندس) که از مادری ایرانی و پدری عراقی است و همچنین هادی العامری فرمانده سپاه بدر که از فرماندهان حشد الشعبی هستند در جنگ عراق علیه ایران، دوشادوش نیرو‌های ایرانی علیه حزب بعث عراق جنگیده بودند و سابقه آنان بیانگر اعتقادشان به جمهوری اسلامی است.

 

حضور جنجالی حشد الشعبی در مناطق سیل زده

 

ابومهدی مهندس، نائب رئیس هیئت حشد الشعبی در جریان حمله تروریستی ۲۴ بهمن گروهک تروریستی جند الشیطان که منجر به شهادت گروهی از پاسداران شد و هم‌زمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی پیام تسلیتی خطاب به سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران ارسال کرد. همراهی حشد الشعبی منحصر در پیام تسلیت نبود و هر زمان که امکانش را داشته‌اند و ایران بدان‌ها احتیاج داشته از کمک و همکاری با جمهوری اسلامی دریغ نکرده‌اند. به‌طور مثال با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌هایی که اعمال شد نیرو‌های عراقی و به‌خصوص حشد الشعبی به یاری ایران شتافتند. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز در نوامبر ۲۰۱۸ آمریکا ابومهدی مهندس، معاون ریاست بسیج مردمی عراق را پس از متهم کردن به ارسال ۳ میلیارد دلار آمریکایی با نام خود به ایران، به لیست تحت تعقیب بین‌المللی خود اضافه کرد.


اخبار کذب را باید به دیوار کوبید


متأسفانه در زمانی که بسیاری از ایرانیان در استان‌های لرستان و خوزستان به کمک و یاری احتیاج دارند عده‌ای سعی می‌کنند از این فضا بهره‌برداری سیاسی کنند و در این راستا اخبار کذبی را مطرح می‌کنند. بعضا کذب و سخیف بودن این اخبار آنقدر عریان است که احساس می‌شود به شعور مخاطب توهین شده است. یک‌شنبه ۲۵ فروردین سازمان حقوق بشر اهواز در بیانیه‌ای گفت: «دست‌کم ۲۴ نفر از فعالان عرب در اهواز به دلیل ارسال کمک‌های مردمی به سیل زدگان بازداشت شدند.» کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که عده‌ای به علت ارسال کمک‌های مردمی به سیل زدگان بازداشت شوند؟ این در حالی است که خبرگزاری‌های دولتی اتهام افراد بازداشت شده را «پخش اخبار منحرف» درباره سیل خوانده‌اند.


شاهین حسنوند، رئیس پلیس فتا استان خوزستان با تایید خبر بازداشت ۲۴ نفر از «کاربران فضای مجازی» در اهواز، دلیل بازداشت آن‌ها را «پخش اخبار منحرف و شایعات مربوط به سیل در جهت تشویش اذهان عمومی» عنوان کرده است.


حضور نیرو‌های حشد الشعبی عراق و فاطمیون افغانستان نه باعث شرم است و نه ربطی به اخبار کذب دیگر دارد، اتفاقی افتاده و گروهی به کمک هم‌کیشان خود شتافته‌اند، کاری که پیش از این نیز ایرانی‌ها در عراق انجام دادند. دروغ پردازان نیز بهتر است شیوه مناسب‌تری برای جعل اخبار کذب بیابند و الا راهی باقی نمی‌ماند جز آنکه آن اخبار را به دیوار کوبید.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
arian
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
3
1
یعنی چی آقا.فرشته ی عالم هم که باشن حق ندارن بدون اجازه دولت کشور مثل گاو سرشونو بندازن پایین.کسایی که بهشون اجازه دادن هم اصلا صاحب اجازه نبودن.صلیب سرخ عراق نیومده،اونوقت شبه نظامی اومده که حضورشون تو عراق هم کلی مخالف تو اون کشور داره.میدونی مملکت ما دیگه به فلاکت رسیده که هر کسی جرات میکنه به خاکمون تجاوز کنه.ناموسا زمان .... اگه بود این ..... رو از ... بدارشون میکشیدن
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی