تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
سیدحسین افضلی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با "دیدارنیوز":

بارش باران در کشور سبب کاهش قیمت مسکن می‌شود

News Image Lead

شرایط موجود درکشور یعنی بارش باران و بازگشت مهاجران به شهر‌های خود تا حدودی برکاهش قیمت‎ها یا حداقل جلوگیری از افزایش قیمت بی‌رویه آن اثرگذار خواهد بود. سودآوری در بخش کشاورزی نسبت به مسکن افزایش یافته، بنابراین خود به خود بخشی از سرمایه به آن سمت حرکت خواهد کرد. تعدادی از افرادی که به دلیل خشکسالی مهاجرت کرده بودند، با این اوضاع بارندگی‌ها به شهر‌ها و روستا‌های خود در حال بازگشت هستند، این امر به خصوص در شهرستان اقلید که نمایندگی آن را در مجلس برعهده دارم، به وضوح قابل توجه است.

کد خبر: ۲۳۹۸۱
۱۶:۰۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸

دیدارنیوزآشفته بازار قیمت مسکن سبب شده تا توان بسیاری از مردم برای خرید به شدت کاهش یابد و حتی وام و تسهیلات بانکی نیز برخلاف گذشته نتوانسته است بخش عمده‌ای ازهزینه خرید خانه را پوشش دهد. شاید به همین دلیل است که بازار مسکن از افت معاملات رنج می‌برد، البته رکود دراین بازار به امسال مربوط نمی‌شود و براساس گفته های عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از سال ۹۲ تا ۹۷ خرید و فروش مسکن با رشد رکود در بازار روبرو بوده، به طوری که حجم معاملات در تیر ماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد، مرداد ۳۶ درصد، شهریور۴۵ درصد، مهر۵۴ درصد، آبان ۵۸ درصد و آذر۶۲ درصد کاهنده بوده است.

 

البته کارشناسان در این رابطه براین اعتقاد هستند که هرساله درماه فروردین، افت معاملات را شاهد هستیم، اما امسال بیش ازسال‌های گذشته این مسئله دیده می‌شود و در صورتی که درصدد برآئیم دلایل محکمی را دراین‌باره مورد توجه قراردهیم، می‌توان به تاثیر نبود توازن درعرضه و تقاضا، کاهش ۵۰ درصدی تولید، عدم توجه وزارت راه و شهرسازی به برنامه مسکن اجتماعی، کاهش قدرت خرید و همسان نشدن تسهیلات بانکی با رشد قیمت مسکن اشاره کرد.

 

علاوه برموارد مورد اشاره باید توجه داشت که بازار مسکن با سایر بازار‌ها متفاوت است. این بازار، مقاومت بیشتری به خرج می‌دهد، بنابراین باید زیرساخت‌های لازم برای تغییرات در آن به وجود آید. متاسفانه در گذشته، کار زیرساختی در حوزه تولید مسکن به وجود نیامده و بسیار مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. ازاین رو، پیش‌بینی می‌شود  حداقل تا پایان تابستان سال جاری، رکود همراه با تورم در این بازار ادامه داشته باشد.

 

البته این رکود بی‌تاثیر بر بخش‌های دیگر مسکن نخواهد بود و دو تهدید برای بازار اجاره‌نشینی به همراه دارد. این رکود می‌تواند «کاهش عرضه آپارتمان اجاره‌ای» و «افزایش تقاضای اجاره‌نشینی» را سبب شود.

 

سید حسین افضلی، نماینده اقلید و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با افت معاملات در بازار مسکن به دیدارنیوز گفت: افزایش قیمت‌ها دربازار مسکن به سمتی رفته است که بخش عمده‌ای از مردم توانی برای ورود به این قسمت ندارند، زیرا وقتی منزل یک میلیاردی به ۳ میلیارد برسد، دیگر برای مردم، این ۳ میلیارد با ۳۰ میلیارد تفاوتی نمی‌کند، زیرا اساسا فاقد قدرت مالی لازم برای ورود به این قسمت هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: مسئله دیگر در این خصوص، بحث بارندگی‌ها است که بر بازار مسکن بی تاثیرنبوده، بدین معنا که سودآوری در بخش کشاورزی نسبت به مسکن افزایش یافته، بنابراین خود به خود بخشی از سرمایه به آن سمت حرکت خواهد کرد. مسئله دیگر هم  آن است که تعدادی از افرادی که به دلیل خشکسالی مهاجرت کرده بودند، با این اوضاع بارندگی‌ها به شهر‌ها و روستا‌های خود در حال بازگشت هستند، این امر به خصوص در شهرستان اقلید که نمایندگی آن را در مجلس برعهده دارم، به وضوح قابل توجه است.

 

بارش باران در کشور سبب کاهش قیمت مسکن می‌شود

 

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در این خصوص ابراز کرد: این موارد در مورد خرید و فروش مسکن تاثیر می‌گذارند و در نهایت بر رکود آن هم موثر واقع می‌شوند.

 

این عضو کمیسیون عمران در خانه ملت درباره کاهش قیمت اوراق خرید مسکن نیز اضافه کرد: مسئله فوق در جا‌های مختلف دارای تفاوت است، ولی روند افزایشی گذشته را قطعا نخواهد داشت و به طور حتم، کاهش می‌یابد و امیدوارم  قیمت مسکن هم روند کاهنده  قیمت را در پیش گیرد.

 

افضلی درباره نقش دلالان برای رونق بازار مسکن اظهار داشت: شرایط ایفای نقش دلالان باید فراهم باشد، بدین معنا زمانی که امکان ورود سرمایه وجود نداشته باشد این امر امکان پذیر نیست. وجود نوسان در بخش دلار و سکه که توسط دولت به کنترل درآمد، باعث شد سرمایه به سمت مسکن رود، اما اکنون که در کشاروزی امکان رونق به وجود آمده است، سرمایه به این سمت خواهد ریخت.

 

وی دراین خصوص که کارشناسان براین اعتقادند که رکود در فروردین ماه طبیعی است، بیان کرد: بخش مسکن نیاز به درآمد داخلی دارد، اما یکسری نوسانات مقطعی در فصول مختلف وجود دارد که مسبب رکود می شود، اما رکودی که اکنون شاهد آن هستیم بیشتر از نوسانات فصلی محسوب می‌شود. اتفاقا درروز‌های ایام تعطیلات نوروز در سال‌های گذشته معاملات دربازار مسکن رونق داشته است  و حتی در فصل مهر هم که شاهد رکود هستیم به همین منوال بوده است.

 

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: بخشی از قیمت مسکن به تورم موجود در کشور برمی‌گردد که در نتیجه آن مواد اولیه، دستمزد و ... بالا می‌رود و در صورتی که این بخش به کنترل درآید بر قیمت تمام شده مسکن هم موثر واقع می‌شود.

 

این عضو کمیسیون عمران در خانه ملت تصریح کرد: درخصوص مسکن بحث عرضه و تقاضا مطرح است و در عمل بخشی از این تقاضا به افرادی که درصدد هستند از ارزش سرمایه خود حفاظت کنند، برمی‌گردد و همانطور که اشاره کردم، با این شرایط موجود درکشور یعنی بارش باران و بازگشت مهاجران تا حدودی برکاهش قیمت‎ها یا حداقل جلوگیری ازافزایش قیمت بی‌رویه آن اثرگذار خواهد بود.

 

افضلی در پایان افزود: درصورتی که کاهش قیمت و جلوگیری از رشد قیمت تداوم داشته باشد، خود به خود رونق خرید و فروش ایجاد خواهد شد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی