تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
فریدون مجلسی در گفتگو با "دیدارنیوز":

برجام توسط نیرو‌های داخلی به شکست کشانده شد/خروج از برجام، جنگ به دنبال دارد

News Image Lead

برجام فواید زیادی به همراه داشت، زیرا در صورت نبود این توافق نامه، تاکنون وضعیت سیاسی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی تغییر کرده بود. ایران در آستانه فروپاشی، برجام را پذیرفت و میلیارد‌ها دلار بهره برد و در نتیجه آن معاملاتی برقرار شد، اما نیرو‌هایی ازداخل کشور علیه برجام قیام کردند و آن را به شکست کشاندند.

کد خبر: ۲۳۷۴۸
۱۱:۰۶ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸

دیدارنیوز- همزمان با تروریست خواندن سپاه پاسداران از سوی ایالات متحده آمریکا، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به عنوان سخنران روز ملی فناوری هسته‌ای گفت که «حرکت هسته‌ای کند نشده و ما برای تمام مشکلات برنامه داریم.»  

 

روحانی در این مراسم با اشاره به افتتاح ۱۱۴ دستاورد جدید در عرصه فناوری و دانش هسته‌ای، مطرح کرد که «اگر شما تا دیروز از سانتیرفیوژ IR۱ می‌ترسیدید امروز IR۶ و زنجیره ۲۰ تایی آن را افتتاح کردیم و اگر بیش از این به ظلم و ستم خود ادامه دهید، در آینده نه چندان دور IR۸ را هم مشاهده خواهید کرد.»

 

براساس توافق برجام ایران باید ذخایر اورانیم غنی شده خود را پاکسازی کند و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع سازد، تعداد سانتریفیوژ‌ها را حدود دوسوم و حداقل به مدت ۱۵ سال کاهش دهد و ۱۵ سال بعد، اورانیوم را بیش از ۳٫۶۷ درصد غنی‌سازی نکند یا تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌سنگین جدیدی را نسازد. فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به مدت ۱۰ سال به یک تک ساختمان که از سانتریفیوژ‌های نسل اول استفاده می‌کند، محدود خواهد بود.

 

دیگر تأسیسات نیز طبق پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجتناب از خطر‌های تکثیر سلاح‌های اتمی تبدیل خواهند شد. برای نظارت و تأیید اجرای توافق‌نامه توسط ایران، آژانس بین‌المللی انرژی (IAEA) به تمام تأسیسات اتمی ایران دسترسی منظم خواهد داشت. در نتیجه این توافقنامه که تاییدیه پایدار متعهدین آن را به همراه داشت، ایران از تحریم‌های علیه خود در شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده (تحریم‌های ثانویه) بیرون خواهد آمد.

 

برجام با این شروط کار خود را آغاز کرد، اما زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید آمد، دستخوش دگرگونی‌هایی شد که به سختی می‌توان برای تاثیرات آن پایانی در نظر گرفت. اکنون این سوالات پیش می‌آید که با توجه به شرایط پیش‌رو، آیا حفظ برجام نفعی برای ایران به دنبال دارد؟ آیا اشاره رئیس‌جمهور به فناوری‌های جدید هسته‌ای نشان از این ندارد که ایران به سمت خروج از برجام با توجه به اینکه هنوز وعده‌های اروپایی‌ها به اجرا درنیامده، در حال حرکت است؟ اساسا برجام تا به اینجای کار تا چه اندازه برای کشورمان منفعت به دنبال داشته است؟

 

فریدون مجلسی، کارشناس روابط بین‌الملل در رابطه با معنای سخنان حسن روحانی و رابطه این نظرات با خروج از برجام در روز‌های آتی به دیدارنیوز گفت: دولت‌ها زمانی که در برابر شعار‌های طرف مقابل در یک جنگ روانی قرار می‌گیرند، باید شعار دهند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: واقعیت این است که ایران از امکاناتی که رئیس‌جمهور مورد اشاره قرار داد، برخوردار است واساسا برجام به همین دلیل به وجود آمد، زیرا غربی‌ها تشخیص دادند ایران دارای منابعی است که ساخت بمب هسته‌ای را ممکن می‌سازد.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص یادآور شد: سخنان رئیس‌جمهور صرفا یک یادآوری بر این امر بود. یعنی شما (کشور‌های ۵+۱) که از ما تعهد گرفتید و متقابلا تعهداتی را پذیرفتید به بخش خودتان بی‌توجه هستید، معنای اظهار نظر او بیشتر از این نیست، زیرا در صورتی که قرار به ساخت بمب هسته‌ای باشد اولا زمان‌بر است، در ثانی پیش از آنکه به نقطه مورد نیاز برسد، با یک واکنش عملی مواجه خواهد شد و اکنون با شرایطی که به خصوص ایران در برابر موجودیت اسرائیل در پیش گرفته، جایی برای این صحبت‌ها وجود ندارد.

 

برجام توسط نیرو‌های داخلی به شکست کشانده شد

 

مجلسی در این رابطه تصریح کرد: راه‌حل این است که با واسطه یا بدون واسطه، خواسته‌شان را برطرف سازند. در صورتی که هدف ایران، نابودسازی اسرائیل باشد که آن‌ها بر نابود سازی ایران تاکید خواهند داشت و این یک عامل متقابلی است و فقط در عرصه جنگ، این مسئله حل خواهد شد و طفره رفتن کمکی نمی‌کند، اما چنانچه دفاع از حقوق مردم عراق و فلسطین مدنظراست آن را باید در قالب دفاع از مقاصد مردم این کشور‌ها عملیاتی کنند.

 

وی در ادامه افزود: بدین‌معنا که در وهله اول باید آن‌ها خواسته خود را به طور رسمی در قالب اتحادیه عرب مطرح سازند و ایران هم به عنوان یکی از کشور‌های کنفرانس اسلامی براساس وظیفه اخلاقی خود حمایت به عمل آورد و در صورتی که قرار به پایان دادن این وضعیت نااستوار و التهاب آور باشد که سال‌ها طرفین با آن در منطقه مواجه بودند، راهی جز دستیابی به تفاهم وجود ندارد.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل دراین‌باره بیان کرد: اعراب با زرنگی، مسئله عرب - اسرائیل را تبدیل به مسئله عرب - ایران کردند و خود را از این مخمصه نجات دادند. امروز هم دنبال پیشرفت، توسعه و ساخت وسازهستند. ترکیه روزی آرزومند بود به ایران برسد، امروز ایران آرزوی رسیدن به ترکیه را هم باید کنار گذارد و به دنبال مسائل کمتری باشد.

 

مجلسی دراین خصوص اظهار داشت: مسئله اصلی این است که آیا خواهان جنگ هستند؟ اگرچنین است شرایط این امر فراهم است و موانع دراین خصوص برداشته شده، اما در صورتی که آرامش و صلح رادر منطقه دنبال می‌کنند، این مسئله به صورت یک‌طرفه حاصل نمی‌شود و باید دوجانبه انجام گیرد.

 

وی درباره فواید برجام خاطرنشان کرد: برجام فواید زیادی به همراه داشت، زیرا در صورت نبود این توافق نامه، تاکنون وضعیت سیاسی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی تغییر کرده بود. ایران در آستانه فروپاشی، برجام را پذیرفت و میلیارد‌ها دلار بهره برد و در نتیجه آن معاملاتی برقرار شد، اما نیرو‌هایی ازداخل کشور علیه برجام قیام کردند و آن را به شکست کشاندند.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل دراین‌باره که با توجه به شکست برجام آیا زمان خروج از آن فرا نرسیده است، توضیح داد: خروج از برجام به هیچ‌وجه به صلاح کشور نیست. در صورتی که جنگ را خواهان هستند، همین امروز می‌توانند از آن خارج شوند، زیرا تصمیم درباره برجام با ایران است و طرف مقابل دراین‌باره نقشی ندارد.

 

مجلس در ادامه تاکید کرد: تهدید‌هایی که از سوی ایران درباره خروج از برجام صورت می‌گیرد، تاثیرگذار نیست، زیرا در صورت انجام این کار ۶ قطعنامه سازمان ملل که زمان احمدی‌نژاد به تصویب درآمد و ایران را به زانو درآورد، مجدد به اجرا خواهد رسید و ایران در معرض خطرات جدی‎تری بر سر هیچ و پوچ قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
3
به نام خدا
موضوع: درخواست خروج از برجام
سلام علیکم
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. مگر یادمان رفته که امام راحل (ره) فرمود: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر.»
امام خامنه ای قبل از روی کار آمدن دولت ترامپ فرمودند: «برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد این را همه بدانند ... آن ها اگر پاره کردند ما آتش می زنیم.»
ایشان سال گذشته، پس از خروج آمریکا از برجام در جلسه خصوصی با هیأت دولت فرمودند: «در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من می خواستم به ترزا مِی سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [امّا] او به من سفارش کرد درباره‌ی سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن‌وقت تلفن می زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می کند. اینها را بایستی این‌جوری و با این چشم نگاه کرد؛ بدند اینها، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ی اروپایی‌ها - نه به‌خاطر سیاستهای امروزشان ‌- به‌خاطر ذات خبیثی که حکومتهای اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمیخواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم.»
سپس در یک جلسه عمومی فرمودند: «حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، ... تضمین به دست بیاورید، تضمین واقعی، تضمین عملی، والا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا] به یک شیوه‌ی دیگر.»
علیرغم تمام این نصایح متأسّفانه دولت پس از گذشت نزدیک به یازده ماه از خروج آمریکا از برجام منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها ماند! آن هم وعده ای که از SPV به اینستکس تنزّل یافت. این در حالی بود که اروپایی ها خود اعتراف کردند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، فقط به ایران کمک های انسان دوستانه می کنند، یعنی غذا و دارو را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان بارها ما را تحت فشار می گذاشتند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم.
بالاخره رهبر معظم انقلاب در ابتدای امسال در حرم رضوی فرمودند: « در مورد ایران، از اواسط قاجار، اروپایی‌ها به ما ضربه زدند. در جنگهای ایران و روس، انگلیس‌ها به ایران خیانت کردند؛ به عنوان واسطه وارد میدان شدند، امّا از پشت خنجر زدند. در قضیّه‌ی امتیاز تنباکو، در قضیّه‌ی امیرکبیر و رفتاری که با امیرکبیر کردند؛ فشارهای انگلیس‌ها و سفارتخانه‌های اروپایی در تهران بود که پادشاه ابله قاجار را وادار کرد خون امیرکبیر را بریزد و او را که می توانست ایران را متحوّل کند، کنار بگذارد. [همچنین] رفتار اروپایی‌ها در روی کار آوردن حکومت دیکتاتوری رضاخان، رفتار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در ساقط کردن دولت مصدّق، رفتار آنها در قضایای گوناگون اقتصادی و سیاسی و امنیّتی ما و رفتار آنها در قضیّه‌ی جنگ تحمیلی و بعد هم رفتار آنها در قضیّه‌ی تحریم؛ اینها را ما نباید از یاد ببریم. غربی‌ها با ما همیشه همین جور رفتار کرده‌اند؛ نمیتوانیم به آنها هیچ امیدی داشته باشیم. در همین قضیّه‌ی اخیر، در قضیّه‌ی برجام، وظیفه‌ی اروپایی‌ها چه بود؟ خب یک قرارداد هفت‌جانبه‌ای بسته شده بود -شش کشور و ایران این طرف؛ هفت کشور- یک طرف که آمریکا است خارج شد؛ وظیفه‌ی طرفهای دیگر چه بود؟ وظیفه‌ی اروپایی‌ها این بود که می‌ایستادند در مقابل آمریکا، میگفتند ما به تعهّد خودمان پایبندیم؛ تعهّد آنها این بود که تحریمها به طور کلّی برداشته بشود؛ باید محکم می‌ایستادند، [امّا] با بهانه‌های مختلف نَایستادند. علاوه بر اینکه در مقابل آمریکا نَایستادند، خودشان هم در عین اینکه مدام به ما تأکید کردند و می کنند که «نبادا از برجام خارج بشوید»، عملاً از برجام خارج شده‌اند؛ یعنی حتّی تحریمهای جدیدی را علیه ایران به وجود آورده‌اند. این رفتار اروپایی‌ها است؛ از اینها می شود توقّع داشت؟ این کانال مالی‌ای هم که اخیراً مدام گفته میشود یک کانال مالی درست کرده‌اند، این به شوخی شبیه‌تر است؛ البتّه شوخی تلخی است. این هیچ معنی‌ای ندارد؛ آن چیزی که وظیفه‌ی آنها است با آنچه آنها دارند مطرح میکنند زمین تا آسمان فرق میکند. در آخرین مسئله‌ی بین‌المللی ما، باز اروپایی‌ها مثل گذشته از پشت خنجر زدند، به ما خیانت کردند. از اینها توقّع نمی شود داشت؛ هیچ توقّعی نمی شود داشت.»
در واقع این به اصطلاح کانال اینستکس، دامی برای بلوکه کردن درآمدهای ارزی کشور، جهت افزایش فشار بیشتر بر ماست. لذا لازم است علاوه بر رد اینستکس، صادرات و واردات خود را با هر پول دیگری غیر از دلار آمریکا و در قالب پیمان های دو جانبه با کشورهای غیر مستکبر غربی انجام داده؛ و در یک اقدام انقلابی از برجام خارج شویم؛ ضمن آن که از تصویب لوایح استعماری پالرمو و CFT ممانعت به عمل آورده و اجرای الزامات FATF را خاتمه دهیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
خب بی انصاف تو که اکثر حرفهارو نصفه نیمه گفتی(هر کجاش مورد پسندت بود گفتی و بقیه اش رو نگفتی!!) چه اعتباری به صحت و درستی حرفهات میشه داشت؟ هر زمان روایتی از کسی نقل کردی کامل بگو.
چنانچه امام راحل آیت الله خمینی رحمه الله علیه فرموده بودند: آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، و شوروی از هر دوی اینها بدتر.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
1
1
چون پروردگار آفریننده هستی، نتیجه و فرجام کار همه ناهلان افراطی و تفریطی را میدانسته که در آخرنابودی و فنای خود و اطرافیانشان را به دنبال دارد، برای همین در دین مبین اسلام، همه مسلمانان را به اعتدال و میانه روی در همه امور فراخوانده.

اما زهی خیال باطل از داشتن گوش شنوا و چشم بینا در جاهلان بیخرد تندرو.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی